Belarus Update Vol. 11, No. 3

June 15 - June 21, 2006

Edited by Maria Kabalina
International League for Human Rights

Table of Contents

WN =~

S©oNo O

13.

14.
15.
16.
17.
18.
19.

Iv.
20.
21.
22.
23.
24.

25.
26.
27.
28.

20.

Human Rights & Independent Media

Former Prisoner Recounts Life Behind Bars (RFE/RL)

International Human Rights Committee Facing Closure in Belarus (RIA Novosti)

The Ministry of Justice Claimed that Mass Media Play a Negative Role in the Legal Education
of People (BAJ)

Channel NTV Finally Leaves Belarus (Charter 97)

Belarusian Oppositionist Fined for Flying Banned Flag on Television Tower (RFE/RL)
Opposition Activist Ties Herself to Light Tower as Sign of Protest (PRIMA-News)
Belarus Opposition Activist Jailed For 3 Years for Slandering Lukashenko (MosNews)
Harassed Belarusian Newspaper Editor Seeks Asylum in Ukraine (MosNews)
Belarus Jewish Leader Protests After Teacher Is Pressured for Purim Party (JTA)

. Vicebski Courier on the Verge of Bankruptcy (BAJ)

Domestic

. Lukashenka Seeks To Rewrite History Books (The Jamestown Foundation)
. Belarus President Opens New National Library (The National Centre of Legal Information of

the Republic of Belarus)
Leader of Belarussian Catholics Dismissed (Interfax)

Regional

Putin To Arrive in Belarus with Only One-Day Visit (Charter 97)

Union State To Help Belarus Resolve Energy Pricing Issues (RBC)
Russia, Belarus Hold Military Exercises (ISN Security Watch)

Belarus Sold 19 Tanks to Azerbaijan in 2005 (Azeri Press Agency)

Putin Admits Progress in Building Russia-Belarus State Absent (ltar-Tass)
Russia, Belarus Set To Create Air Defense Servicing Center (Trend)

International

Russia Legislators Criticize US Sanctions Against Belarus (lfar-Tass)

Russia Getting Ready for G8 (Kommersant)

EU Should Block Belarus-Russia Union, Minsk Opposition Says (EUobserver)
Belarus Says Give "Assets" Away to US Needy (Reuters)

U.S. Sanctions Touch 10 Belarusian Officials, Including Aleksandr and Viktor Lukashenko
(AFN)

U.S. Blocks Assets of Belarus President (AP)

Macedonia Joins EU Sanctions against Belarus (FOCUS News Agency)

Sudan, Belarus Ink Military Cooperation Agreement (Sudan Tribune)

“Europe’s Last Dictator” Lukashenko Urges EU to Abandon Confrontation (MosNews)

Business
Belarus Will Have 6 min Mobile Phones Users by the End of 2010 (Portalino)



HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA

1. Former Prisoner Recounts Life Behind Bars
Valery Levaneuski spent two years in a Belarusian prison for "publicly causing offense to the
president."

Levaneuski, a political activist, spent two years in prison on charges of defaming President
Alyaksandr Lukashenka in a 2004 May Day leaflet. The leaflet charged that the president had
misused public funds to pay for a skiing holiday in Austria.

He was sentenced and jailed in September 2004. In Hrodno prison, in western Belarus,
Levaneuski staged a series of hunger strikes and spent long periods of time in solitary
confinement.

Life In Hrodno Prison

"The Hrodno jail is the place where even the walls and ceilings are depressing," he said. "It was
built a long time ago and, as they say, many prisoners have died there, in those cells."

He was released on May 15 and says conditions from the beginning of his sentence were tough.

"There is a special [train] carriage to transport prisoners," Levaneuski said. "It has bars on the
windows. This compartment houses some 18 prisoners. They are like herrings in a box. It has
three tiers of beds. Practically, it is impossible to breathe. People are not allowed to go to the
toilet. It is very difficult when you are being transported, when you travel for several hours or for
several days."

Solitary Confinement

Levaneuski says the most challenging time he faced was when he was put in solitary confinement
for staging a hunger strike.

"l was put in a solitary-confinement cell where the sewage system was not functioning," he said.
"Excrement and urine was flooding the floor. Nobody was cleaning it, as there was no water
there."

The Akrestsina Prison on the outskirts of Minsk (RFE/RL)Difficult living conditions are a fact of
life, Levaneuski says, and make the prisoners totally powerless.

"Everything starts with a daily routine," Levaneuski said. "It is impossible to wash yourself. It is
impossible to wash clothes. It is impossible to go [out from the cell] and walk. You are allowed to
have only a one-hour walk in a small yard. It is impossible to do any physical exercise. There is
no library. There is no information [from outside]. Correspondence is practically forbidden as the
censorship is such that it is a problem to communicate with relatives as many letters do not reach
them."

A National Problem

Belarusian human rights activists paint a similar picture. They say there are some 41,000
prisoners in the country. Worldwide, that's high. According to the International Center for Prison
Studies at King's College London, only the United States and Russia have a higher number of
prisoners per 100,000 citizens.

Capital punishment has not been abolished in Belarus, and at least three prisoners were
executed last year.



Relatives of prisoners waiting to hand over parcels of food and supplies at Akrestsina Prison near
Minsk (RFE/RL file photo)Tatsyana Protska, the head of the Belarusian Helsinki Committee, says
living conditions in prisons are a potential health disaster for inmates.

"We are concerned about the state of health care," Protska said. "There are very many sick
people there -- people sick with tuberculosis, HIV. People, who are in jail, are not always getting
sufficient medical help."

However, Protska says the real problem lies in the courts, not jails.

She says Belarusian courts give prison sentences even for minor offenses. For example, joyriding
is punished with five to seven years.

Protko also says that most imprisoned opponents of the regime are in jail for criminal offences,
rather than on political charges.

Uladzimir Labkovich, a Minsk-based lawyer and human rights activist, says that the Belarusian
penal system is only concerned with punishing prisoners, rather than rehabilitating them.

No one from the Belarusian Interior Ministry was available for comment about the situation in the
country's prisons.

Source: Valentinas Mite, RFE/RL; June 21, 2006; http.//www.rferl.org

2. International Human Rights Committee Facing Closure in Belarus

The head of the Moscow Helsinki Group human-rights organization warned Wednesday that the
group's Belarusian counterpart could be shut down following a probe from the country's Justice
Ministry.

Lyudmila Alekseyeva said the closure of the Belarusian Helsinki Committee would signify the
destruction of the most prominent rights group in the former Soviet republic, which has come
under heavy fire from the West over its record on human rights.

"We can say that the most proactive human rights organization in Belarus will be destroyed with
the closing of the BHC," Alekseyeva said.

She said the Belarusian Justice Ministry had claimed the committee had not paid taxes under the
Tacis cooperation program between Russia and the European Union, despite the fact that the
committee was financed by EU taxpayers and was exempted from taxes and customs duties
under an international agreement signed by Belarus.

Sergei Karaganov, a co-chairman of the Russian-Belarusian human rights commission, said
Russian human rights activists were concerned over the closing of human rights organizations in
Belarus.

"We believe that Russia as a partner of Belarus in the formation of the Union State [a project to
eventually unite the two former Soviet republics] bears responsibility for the development of civil
society and democratic freedoms in the Union State," he said. "In this case we consider the
claims of the Justice Ministry against the BHC to be obviously fabricated ... and an attempt to
eliminate organized human rights activities in Belarus."

Founded in 1995, the Belarusian Helsinki Committee is a not-for-profit NGO and a member of the
International Helsinki Federation (IHF) since 1997.

Source: RIA Novosti; June 21, 2006; http.//rian.ru



3. The Ministry of Justice Claimed that Mass Media Play a Negative Role in the Legal
Education of People

"It has appeared that mass media can play a negative role in the legal education of people as
well as a positive one", - is said in the official letter of the Ministry of Justice sent to BAJ at the
end of last week. The letter was a response to the appeal of BAJ concerning the new instruction
limiting access to information about courts' activities.

The Ministry of Justice explained that the instruction was necessary because "mass media
misinterpreted courts' activities rather often”.

The Ministry stresses that the documents only regulates the order of giving information to the
media. The Ministry drew the attention of BAJ to two examples of such misinterpretation
concerning articles about sentences that did not even come into effect (Minsk City Executive
Committee's newspaper Minski Kurjer and Vechernij Minsk in January 2006.)

It should be reminded that the Ministry of Justice approved a special instruction that regulates the
procedure of providing mass media with information concerning court activities. This regulation
("On providing mass media with information about court activities") was introduced on April 7,
2006. The document imposed more limitations in comparison with the previous rules.

According to the new instruction, judges can refuse to be shown on TV or to publish their photos
"in order to protect themselves and avoid interference in court activities"; judges can forbid using
cameras in court if it "impedes their work" etc. If judges feel pressure from mass media they
should immediately inform the Department of Justice about it.

At the end of May BAJ sent an appeal to the Minister of Information V.Halavanau asking to
explain some issues of the document. BAJ noticed that it contradicted the Media Law, the
Criminal and Administrative Codes.

Source: Belarusian Association of Journalists; June 20; http://www.baj.ru/

4. Channel NTV Finally Leaves Belarus

So far the NTV channel was almost the only large Russian channel which program was not touch
by the Russian side. However since July 4 the Belarusian TV and Radio Company (BT) will alter
the program of the NTV.

To start with, Belarusian TV would substitute “too bloody” Russian serials. Only time will tell
whether “too bloody” Russian news would be replaced as well. The BT does not comment on the
situation. NTV is terse too.

“It is really so that our company has make a contract with the National State TV and Radio
Company, and all rights for broadcasting at the territory of Belarus belong to it,” the TV company
told to the KP v Belarusi.

The Charter'97 press-center reminds that in June 2003 a correspondent of the NTV Pavel Selin
was deported from Belarus. The reporter was banned entry to Belarus for 5 years. Besides, in the
same year Foreign Ministry of Belarus suspended work of the news office of the NTV in Belarus.
The Internal Ministry of Belarus told reporters that in his coverage of funeral ceremony of the
famous Belarusian writer Vasil Bykau reporter of NTV Pavel Selin provided “false and provocative
information”. In the report he told that thousands of people had come to pay homage to the writer,
while official authorities had ignored the ceremony. In 1997 NTV correspondent Alyaksandr
Stupnikau was deprived accreditation.

Which Russian channels are controlled by the Belarusian TV?

First Channel



The Second National channel (ONT) is in charge of its broadcasting to the territory of Belarus.
Four years ago a slogan “Not instead of, but together” was declared. Today this slogan does not
agree with the reality. Only evening news are left untouched from all informational programs of
the First channel. Serials are bought later than they are demonstrated at the First Channel...

Rossija

STV is in charge of broadcasting of this channel at the territory of Belarus. The channel preserves
its name and news programs in Belarus, however almost all serials and films in prime-time are
replaced.

Ren-TV

STV is in charge of broadcasting of this channel at the territory of Belarus. It's a channel with
exclusively Belarusian news and majority of Belarusian programs.

Kultura

The Belarusian TV and Radio Company is in charge of broadcasting of this channel at the
territory of Belarus. Some programs of “Kultura” are broadcast at the Lad channel.

Source: Charter 97; June 20; http://www.charter97.org/eng/

5. Belarusian Oppositionist Fined for Flying Banned Flag on Television Tower

A court in Vitsebsk on June 19 fined Krystsina Shatsikava some $2,200 for hanging up a white-
red-white flag on a television-transmitter tower in Vitsebsk on June 18, RFE/RL's Belarus Service
and BelaPAN reported. A white-red-white flag was the official symbol of independent Belarus
before Lukashenka became president in 1994 and banned the flag the following year. "It was my
rebellion against what is taking place in the country, against the information blockade,"
Shatsikava said in the court. The policeman who hauled Shatsikava down from the television
tower said in the court that she "put up resistance, was excited, tried to bite," and kicked him.
Meanwhile, a witness of the incident told RFE/RL on condition of anonymity that Shatsikava was
harshly beaten by servicemen who were involved in getting her down.

Source: RFE/RL; June 20, 2006; http.//www.rferl.org

6. Opposition Activist Ties Herself to Light Tower as Sign of Protest

On June 18th, at approximately 2:40pm, informal opposition youth leader Cristina Shatikova, as a
sign of protest against the detention of oppositionists, tied herself to t a light tower in a concert
arena in Vitebsk. It took four hours for the police and MCHS (Emergency and Disaster Relief
Ministry) to force her down.

Cristina Shatikova raised the red and white flag on the light tower of the Vitebsk amphitheatre -
the traditional arena for the international festival "Slav Market". She tied herself to the tower with
the forbidden national flag and ropes and lost consciousness several times while tied there. It was
very hot In Vitebsk on that day.

Eyewitness to the events, Svetlana Stankevich a colleague of Shatikova’s from the Minsk tent
town, told a correspondent of PRIMA —News, Cristina staged her protest soon after the Vitebsk
police refused to release three delayed oppositionists.

At approximately 4:00pm, two policemen attempted to persuade Shatikova to come down. She
flatly refused. One police officer cut the tape, which attached Shatikova to the mast, but did not
cut the rope, since this could have led the woman to fall.

At 6:30 pm three MCHS vehicles and two Special Forces vehicles participated in an "operation".
According to Svetlana Stankevich: "Five men removed Cristina. The first got her by the hands,



then they put some hooks around her waist. Cristina shouted that she did not want to descend,
and MCHS officers dragged her down by force. Special Forces soldiers pushed down from above
and when she struggled they beet her head with their feet ". Cristina Shatikova was taken first to
the 3rd urban, and then to the Provincial Hospital of Vitebsk. According to doctors, the young
woman’s blood pressure was elevated.

A mother of two children from the city of Mogilev, Cristina Shatikova is the cousin of Belorussian
ONT journalist Dmitry Zavadsky, who disappeared in July 2000. Since March 2006, she has been
one of the spontaneous leaders of the young people in Minsk’s October Square. On March 24th,
hundreds were detained and spent four days in the Minsk GUVD. During the spring of 2006 she
was repeatedly detained by Minsk OMON.

From the 16th-18th of June in Minsk and Vitebsk there were numerous detentions of opposition
youth.

Source: PRIMA-News; June 20, 2006; http:.//www.prima-news.ru/eng/

7. Belarus Opposition Activist Jailed For 3 Years for Slandering Lukashenko
A Belarus court sentenced opposition activist Nikolai Razumov to three years in jail for slandering
President Alexander Lukashenko, rights defender Vladimir Labkovich told the AFP News Agency.

During the presidential campaign of opposition candidate Alexander Milinkevich, Razumov said
that Lukashenko was involved in the disappearance of opposition politicians Viktor Gonchar,
Anatoly Krasovsky and Yuri Zakharenko.

Razumov had been behind bars since March 14.

“Three years is not such a big thing, he could have been given five. But he is very sick, he has
only one lung and one-third of a stomach, he has often been on the edge of life and death, and
this may become his death sentence,” activist Ales Shutov told AFP.

Hundreds of opposition activists have been arrested since Lukashenko, who has ruled this ex-
Soviet republic since 1994, was re-elected to a third term in office in March after a much-disputed
vote that sparked protests in the Belarusian capital Minsk.

Source: MosNews.Com, June 19, 2006; www.mosnews.com

8. Harassed Belarusian Newspaper Editor Seeks Asylum in Ukraine

Reporters Without Borders today voiced support for the political asylum request which Andrei
Shentorovich, the founder and editor of the Belarusian independent weekly Mestnaya Gazeta,
made yesterday in Ukraine, according to an RWB press-release, forwarded to UNIAN news
agency.

Constantly harassed by Belarusian authorities for years, Shentorovich finally left Belarus on 27
March, eight days after President Alexandre Lukashenko’s controversial reelection. Based in the
western city of Volkovysk, Mestnaya Gazeta was one of Belarus’ few independent publications.
Shentorovich had been publishing it since 2001.

“We are tired of seeing how the harassment of independent journalists continues to increase in
Belarus,” Reporters Without Borders said. “Shentorovich is not the only editor to have left the
country in recent years to escape the systematic political repression. His decision is yet further
evidence that dissident journalists are pushed to the limit and then forced out.”

Shentorovich was arbitrarily arrested on 18 March, a day before the presidential election. He told
Reporters Without Borders that the Volkovysk police forced him to get out of his car and hauled
him off to prison. Charged with hooliganism, he was sentenced to three days in detention in a
summary trial on 19 March.



The Belarusian authorities not only told him to stop publishing his articles but also prevented him
from voting. More than 20 independent journalists fell victim to the wave of arrests that followed
the presidential election and, like Shentorovich, were arbitrarily sentenced to several days in
prison for hooliganism.

Shentorovich had published articles denouncing corruption by local officials. The authorities
recently struck his newspaper from the commercial register and withdrew it from sale at news
stands. At the same time, all local printers bowed to official pressure and refused to print it.
Shentorovich had to change printers four times. Last year he began having it printed in the
Russian city of Smolensk, a solution adopted by other newspapers harassed by the authorities
such as BDG Delovaya Gazeta, which is now closed.

Shentorovich went on a hunger strike in October 2004 to protest against his newspaper’s
arbitrary suspension by the information ministry, which claimed that it did not have a legal
address. Shentorovich remained on the hunger strike for three weeks, saying he was the victim of
“the programmed disappearance of freedom of the press.”

At least three Belarusian journalists have requested political asylum since 2004. They are Nikolai
Posedko of the Svetlogorsk-based newspaper Region Vesti, who sought asylum in Sweden;
Aleksandr Silish, the editor of the independent daily Narodnaya Gazeta, who sought asylum in
Belgium; and Oleg Minish, who sought asylum in Ukraine last year after being accused by the
secret service of insulting President Lukashenko in a cartoon on the www.mult.3dway.org
website.

Source: MosNews.Com, June 16, 2006; www.mosnews.com

9. Belarus Jewish Leader Protests After Teacher Is Pressured for Purim Party
A Jewish leader in Belarus has sent a letter to Belarusian officials arguing that a local prosecutor
illegally forced a Jewish kindergarten teacher to remove Jewish symbols from classrooms.

Yakov Basin, the deputy leader of the country’s Jewish community, sent the letter last month,
after the prosecutor said Lyudmila I1zakson-Bolotovskaya violated the law by holding Jewish
religious celebrations inside the school, which is located in a government-owned building in the
city of Mogilev.

But a Jewish official in the Belarusian capital of Minsk said it is unlikely that the development in
Mogilev had anti-Semitic overtones.

“There have never been any problems between Jewish organizations and authorities in Mogilev,”
said Viktoria Brumina, executive director of the Union of Belarusian Jewish Public Organizations
and Communities, an umbrella group. “To the contrary, the city officials always treated the Jewish
community extremely well.”

The prosecutor’s action came after Purim celebrations in the kindergarten, featuring a children’s
Jewish musical group, were shown on local television news.

Prosecutors argued that Izakson-Bolotovskaya, who also leads the music group, violated the
children’s rights, and that television coverage of the event illegally propagated Judaism. The
teacher was warned that she might be prosecuted if the actions are repeated.

According to local Jewish leaders, menorahs and Stars of David were removed from the school in
the wake of the prosecutor’s warning and at the request of the local education department.

Human rights watchers in the West have described Belarus’ law on religion as one of the most
restrictive in the former Soviet Union.



According to the law, only religious organizations can practice religious rituals and celebrations,
and limits are placed on children’s religious activities.

Because of the legal restrictions, Jewish institutions in Belarus that are not registered as
synagogues have to exercise extra caution when holding Jewish celebrations such as Shabbat.

A Jewish official in Minsk said the city’s main Jewish facility is no exception. The Minsk Jewish
Community House is holding its weekly Shabbat celebrations by calling them a “Shabbat model,”
rather than just Shabbat.

Earlier this year, city authorities in the capital of Minsk refused permission for the local Chabad
congregation to hold its Passover celebration at a municipal-owned Palace for Children and
Youth, arguing that a religious event could not be permitted at a venue frequented by children.
A country of 10 million people, Belarus is home to anywhere from 20,000 to 70,000 Jews.

Source: Lev Krichevsky; Jewish Telegraphic Agency; June 15, 2006; http://www.jta.org

10. Vicebski Courier on the Verge of Bankruptcy

The Viciebski Courier-M non-governmental newspaper celebrated its 16th anniversary on June 9,
2006. However, being deprived of possibilities to get distributed by subscription and through the
news stalls, the media outlet has found itself on the verge of bankruptcy.

The newspaper editorial doesn't have funds to pay salaries to its employees. As a result, some of
them have started begging for dismissal. The newspaper has huge liabilities on the rent
payments. But for that, an individual entrepreneur is going to bring an enormous claim against the
newspaper editorial, reportedly, for "publishing false information about an office building
construction in the center of Viciebsk."

Valery Iskibayeu, the director of Viciebski Courier Publishing House" Close Corporation told BAJ
that the city authorities had been putting pressure upon the office holder in order to evict the
editorial from the premises. The newspaper editorial delayed the rental payments for two months
through financial difficulties, and the tenant intended to cancel the rental agreement with Viciebski
Courier-M ahead of time. Fortunately, the editorial management coped with paying off the dept at
the last moment.

Source: Belarusian Association of Journalists; June 15; http://www.baj.ru/

DOMESTIC

11. Lukashenka Seeks To Rewrite History Books

On June 16, Belarus President Alexander Lukashenka opened the new National Library in Minsk.
Formerly located across the street from the president's residence, the new building, which
resembles a space capsule, is located east of the city on the main road to Moscow and the
international airport (SB Belarus Segodnya, June 17). Lukashenka spoke at the ceremony,
declaring that the fundamental value of the current and future state is the people, and that the
library -- "the fount of people's knowledge" -- is a symbol of contemporary Belarus. He also used
the occasion to demand a new textbook on Belarusian history that will provide new and "more
accurate” interpretations of the roles of Lenin and Stalin in Belarusian history.

The ceremonial opening of the library thus provided an opportunity for the president to address
the historical record and the relationship of the Soviet state to modern Belarus. It is a theme to
which he has returned frequently, but hitherto the government has not interfered noticeably in the
content of history textbooks. It seems that is about to change. By and large the extant histories of
Belarus published in the post-Soviet era are quite critical of Stalin's rule, particularly the purges
and the errors he made in the early years of the German-Soviet war. Tatsyana Pratka, the
chairperson of the much-harassed Belarusian Helsinki Committee, also published a major work



on the purges in Belarus in 2002, although much of her research was undertaken prior to the
Lukashenka era.

According to Lukashenka, "We should not forget these leaders [Lenin and Stalin] and turn them
into idiots." Instead, he demanded a "truthful" version of the Soviet past that "elevates our people"
(Interfax-Ukraine, June 16). In other words, there should be an official version of history that
equates contemporary Belarus with the Stalin regime. Hitherto, the president has been content
with symbolic references to the past as well as ceremonial occasions to mark the anniversaries of
the Soviet victory in World War Il. However, analysts in the country have noted the increasing
prevalence of positive documentaries on Belarusian television about Stalin, a leader with which
Lukashenka has now explicitly begun to compare himself.

There have been recent indicators of this deepening of the link with the early Soviet period in
Belarus. Over the past two years, two new memorials have been created for the founder of the
Soviet secret police (the Cheka). Felix Dzerzhinsky, a native Pole, was born in a village that is
now part of the Belarusian state and which has been renamed Dzerzhinava. The first
commemoration, in October 2004, was a monument in this same village, at which time
Lukashenka attended the ceremony and referred to Dzerzhinsky as a "great man" (MosNews,
October 7, 2004).

The second occasion was the unveiling in May 2006 of a new monument in Minsk, more than 10
feet high and an exact replica of the one that was torn down in Moscow after the failure of the
1991 putsch. Lukashenka and the chairman of the Belarusian KGB, Stepan Sukharenka attended
the ceremony (Charter 97, May 26; AP, May 26). Minsk already has a small monument to
Dzerzhinsky opposite KGB headquarters. Some two miles east along Independence (Skaryna)
Avenue stands a statue of Mikhail Kalinin, Stalin's former chairman of the Presidium of the USSR
Supreme Soviet. The central square is still dominated by a towering statue of Lenin. Soviet
symbols remain and ominously they are being supplemented by new ones courtesy of the
country's own dictatorial ruler.

Conversely, attempts to commemorate the victims of Stalin are impeded at every turn. The most
poignant example is the Kurapaty Forest just north of Minsk, where in the late 1980s the
archeologist and future founder of the Belarusian Popular Front, Zyanon Paznyak, rediscovered
the mass graves of thousands of victims of the NKVD. A government inquiry followed but was
inconclusive, and the Lukashenka government's initial interpretation after 1994 was that the Nazis
had carried out the massacres. More recently the official line is that the bodies are those of 7,000
Belarusian Jews massacred by the Nazis during the wartime occupation (ILHR, May 2002). The
president abolished the compensation fund for victims and families of Stalinist repression. In late
2005, vandals desecrated memorials erected at Kurapaty, and despite mass protests, particularly
of youth groups, the authorities have long had plans to remove the forest in order to construct an
underpass beneath the city of Minsk (Charter 97, January 9, 2002).

Lukashenka's first career was as a history teacher in the Mahileu region. Today he perceives
close parallels between the careers of Soviet leaders and his own rule and is making an overt
attempt to identify his own regime exclusively with a Soviet legacy. For the first time he is
proposing to rewrite history textbooks so that Belarusian educators are obliged to follow suit.
Although such policies in the context of the 21st century -- and the newly opened library -- seem
absurd, the president is seeking to justify his authoritarian regime by venerating figures
responsible for the mass elimination of the Belarusian intellectual elite in the 1930s while
supplanting a national culture with a new version more firmly rooted in the Soviet past.

Source: David Marples, The Jamestown Foundation; June 20, 2006; http://jamestown.org/
12. Belarus President Opens New National Library

Such a unique object as the National Library has been built due to professionalism of Belarusian
specialists. Latest technologies and Belarus-made materials were used for this purpose,



president of Belarus Alexander Lukashenko stated when answering questions of reporters during
an official opening ceremony of the National Library.

According to the head of state, the main requirement was to build the high-quality library without
assistance of foreign experts. Alexander Lukashenko told that the initial plans were considerably
changed as the design was approved and innovated. “We were building such an object for the
first time and now we know what it costs. The main thing is that there is everything Belarusian in
the library - from ideas and technologies to materials and furniture”.

Alexander Lukashenko has underlined that the result of such joint cooperation is the National
Library, which will serve people.

Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; June 16, 2006;
http://law.by/work/Eng/

13. Leader of Belarussian Catholics dismissed

Minsk, June 15, Interfax - Pope Benedict XVI has dismissed the head of the Holy See in Belarus
Cardinal Kazimir Sviontek, the Minsk eparchial department of the Holy See in Belarus told
Interfax.

"Pope Benedict XVI has dismissed Cardinal Kazimir Sviontek," the officials said.
The department refused to comment on the dismissal.

Sviontek was appointed head of the Holy See in Belarus 11 years ago. In 1994 the Holy Father
John Paul Il made him a cardinal, the first in the post-Soviet territories.

In 1944 he was arrested and condemned to ten years in a labor camp, first in Siberia, then north
of the polar circle near Vorkuta. After his release he returned to Belarus and became a priest at a
Franciscan church in Pinsk.

The number of Catholic parishes has increased fourfold in the past 12 years and currently there
are 432 parishes in four eparchies.

Source: Interfax; June 15, 2006; http.//www.interfax.ru/e

REGIONAL

14. Putin To Arrive in Belarus with Only One-Day Visit

Russian President Vladimir Putin is to arrive in Minsk this Friday, June 23, to take part in the
summit of Collective Security Treaty Organisation (CSTO) and Eurasec (Eurasian Economic
Community). Moreover, five Presidents of other countries are to join the summit in Minsk.

Nevertheless, according to the initial plan Vladimir Putin® was to join President Lukashenka in the
Russian-Belarusian manoeuvres “Shield of Union 2006” and hence should leave Minsk later, as
the “KP v Bielorussii” informs. The most vivid military performance, which is a joint artillery and
aviation exercise of the Russian and Belarusian units, will be held this Saturday, June 24, at the
Obuz-Liesnovskiy training ground. According to the information agency BelTA, the OAMS heads
intended to watch the exercise, but, as the “KP v Bielorussii” reports, Vladimir Putin will leave
Minsk in the evening of June 23.

Meanwhile, the Belarusian government waits for Vladimir Putin’s visit to Minsk impatiently. This is
the second time that the Russian President arrives in the Belarusian capital after his first visit
years ago. But this is not the most essential point - the gas price set by “Gazprom” at $200 per 1
000 cubic tons, will be announced on Friday, June 23.

10



Belarusian officials remark constantly that the discussion on the gas price will be held at the
highest level. And Putin himself left many issues rather ambiguous before leaving for Minsk. At
first he said: “Why should we sell the gas at low prices at the expense of our aged and children?”
And then he added: “However, we will keep on seeking a proper solution for Belarus. Actually we
sell the gas to the Baltic States at lower prices than to Europe, although they have joined the EU
and NATO”.

Thus, Minsk will host the summit of the Presidents of Belarus, Russia, Uzbekistan, Kazakhstan,
Kyrgyzstan, Tadjikistan and Armenia. President of Uzbekistan Islam Karimov will be the first to
arrive in Minsk. Kazakh President Nursultan Nazarbayev and leader of Tadjikistan Emomali
Rakhmonov will come one day before the summit, on June 22. Others will arrive on the summit
day, June 23.

Source: Charter 97; June 21; http://www.charter97.org/eng/

15. Union State To Help Belarus Resolve Energy Pricing Issues

There will be no issues in terms of pricing for any energy resources in Belarusian-Russian
relations if the Union State is established, Deputy State Duma Speaker Sergei Baburin told
journalists in Polotsk, Belarus, today. The countries should be making steps towards establishing
the Union State in order to do away with concerns about the positions of certain companies, such
as Gazprom, on these issues. Moreover, the Union State will have its own domestic prices within
its limits, Baburin stressed. He believes that for this to be accomplished, the countries should
adopt a Constitutional Act of the Union State, elect its own parliament, and take a few other
steps. If that happens, this "quite obscure situation" will be resolved, according to Baburin.

Source: RosBusinessConsulting; June 21, 2006; http.//www.rbcnews.com/

16. Russia, Belarus Hold Military Exercises
Russia and Belarus have launched their largest ever joint military exercise, Union Shield 2006,
with nearly 8,800 troops participating.

According to Russia’s Itar-Tass news agency, 1,800 Russian troops will take part in the week
long exercises, alongside 7,000 Belarusian troops.

Forty tanks, 180 armored infantry carriers, 140 anti-tank guided missiles, and 30 multiple launch
rocket systems will be used in the large-scale exercises, according to Russian news agencies.

According to Itar-Tass, six Belarusian helicopters and 23 combat planes along with six Russian
helicopters and 13 warplanes will participate in the maneuvers. The helicopters and war planes
will include Su-30 multi-purpose fighters, Su-27SM interceptors, Su-24M bombers, Su-25M attack
aircraft, Mig-29 fighters, Mi-8MT and Mi-24 helicopters, and two super modern Mi-28 Night
Hunters. Russian Tu-160, Tu-95 and Tu-22M3 long-range aircraft will also participate.

Military observers from over 40 countries have been invited to attend the Union Shield 2006.
According to Russian officials, the objective of the exercises is to demonstrate the interoperability
of a joint regional contingent in the framework of the Collective Security Treaty Organization,
which unites Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, and Tajikistan.

“The exercise was designed to coordinate the issues of defense of the Russia-Belarus and test
the quality of the united air defense system the two countries are creating”, the two countries’
officials said in joint statement.

The exercises will be aimed at protection of the borders of Belarus and Russia as well as other
four countries.

11



In other news, Russian media reported that a joint Russian-Belarusian center for servicing air
defense equipment will be established in eastern Belarus in the near future to provide services for
the two countries’ militaries as well as third parties using Soviet- and Russian-made air defense
systems.

In the meantime, Russian President Vladimir Putin last week admitted there had been no real
progress towards creating a Russia-Belarus Union State, ltar-Tass reported. // By ISN Security
Watch staff, Itar-Tass, RIA Novosti

Source: ISN Security Watch; June 20, 2006; http.//www.isn.ethz.ch

17. Belarus Sold 19 Tanks to Azerbaijan in 2005
Belarus sold 19 T-72 tanks to Azerbaijan last year. This is stated in the report on sale of ordinary
weapons in the world weapon market that Belarus presented to the UN (APA).

According to the report, Belarus sold weapons to Slovakia and Jibuti last year. The volume of the
contract for weapons sale is not made public. According to the UN calculations, last year Belarus
sold the least amount of weapons in the past ten years. It is specialized in sale of armored tank,
planes, helicopters, artillery systems, missiles to foreign states.

Source: Azeri-Press Agency; June 19, 2006; http://en.apa.az

18. Putin Admits Progress in Building Russia-Belarus State Absent

Russian President Vladimir Putin admits the absence of real progress in the efforts to build a
Russia-Belarus Union State, but the union cannot be forced on Belarus. Meanwhile, the real
integration is going on, particularly in the format of the Eurasian Economic Community and the
CIS Common Economic Space.

“We have no tension with Belarus, but there is also no progress in the construction of the Union
State, anyway within those terms and in the form that we agreed on,” Putin regretted.

“But integration is going on,” Putin said, meaning the creation of the Eurasian Economic
Community and the Common Economic Space. As for the Common Economic Space, the
documents are not signed yet, but the work is going on, he pointed out. “This may take place
before autumn,” Putin believes.

“Nothing can be stepped up and, moreover, imposed,” Putin said in reply to a journalist’'s query
about the relations with Belarus. “It should be realised what we want and be patient,” he
remarked.

Source: Itar-Tass; June 16, 2006; http://www.tass.ru/eng

19. Russia, Belarus Set To Create Air Defense Servicing Center

A joint Russian-Belarusian center for servicing air defense equipment will be established in
eastern Belarus in the near future, a senior executive with a Russian defense group said
Thursday.

Viktor Vishchuk, the first deputy general director of the Defense Systems holding, said the center
would provide services for Belarusian and Russian military, and for the third parties that operate
Soviet- and Russian-made air defense systems, reports TREND.

"In particular, the Belarus-based center could repair and service the equipment of the Kaliningrad
special defense district, which has a strong air defense contingent," the executive said.

The core enterprise of the new service center will be a military electronics repair plant in Borisov,
about 50 miles from the Belarusian capital, Minsk.

12



Russia's main arms exporter, Rosoboronexport, and Defense Systems will also participate in the
project, Vishchuk said.

Source: A. Mammadov, Trend; June 16, 2006; http.//www.trend.az

INTERNATIONAL

20. Russia Legislators Criticize US Sanctions Against Belarus

Members of the Russian Federation Council upper house of parliament criticize a new set of
sanctions against Belarus by the USA, saying these steps are an echo of the Cold War and affect
Russia’s interests.

The U.S. Treasury Department announced on Monday that the U.S. banking system is expected
to block assets of the Belarussian leadership, including the president, the Security Council
secretary, the justice and interior ministers, the chief of the Belarussian KGB, the head of the
Central Electoral Commission and the head of the State Television and Radio Co.

In mid-May, the USA together wit the European Union already took punitive measures against
Minsk. Members of the Belarussian government and connected with them people were banned
entry to the USA and the EU on any visas.

The chairman of the Federation Council’s committee for CIS affairs, Vadim Gustov, believes such
policy “is becoming ridiculous nowadays” as the Belarussian leadership is in no way connected
with the United States and hardly has financial assets there.

The chairman of the committee for science, culture, education, health and ecology, Viktor
Shudegov, echoed him. “Sanctions cannot be introduced only because someone does not like
some other person,” he said. He brought to mind the fact that the Belarussian people had elected
Alexander Lukashenko as president legally, thus showing their attitude to him and the situation in
the republic.

The first deputy chairman of the committee for federal affairs and regional policy, Valery
Kadokhov, drew attention to the fact that the United States is not pressuring Georgia and
Ukraine, “where political and economic dissentions are underway”.

“All kinds of declarations, sanctions, instructions against Belarus not only from the USA but also
from Europe, smell of the Cold War times,” said the deputy chairman of the committee for
international affairs, Vassily Likhachev.

Russian experts connected with preparations for the G8 summit in St. Petersburg, believe the
issue of democracy in Belarus can be among the most sensitive issues to be discussed at the
summit.

Source: Itar-Tass; June 21, 2006; http://www.tass.ru/eng

21. Russia Getting Ready for G8

Almost no one remembers now that the last presidential election in Belarus, which was held on
March 19, 2006, had been previously scheduled for July 2006, during the G8 summit in St.
Petersburg.

When Moscow and Minsk suddenly discovered that Belarus presidential election and the G8
summit mystically coincide, and, apparently, were horrified by the coincidence, then they
reasonably decided to move these two events as far away from each other as possible. We now
see what came out of it. US sanctions imposed on Belarus leaders only three weeks before the
G8, indicate that such “technical measures” will not remove Belarus problem from US-Russia
relations. It is clear that visa sanctions cannot really damage Alexander Lukashenko’s regime.

13



Yet, the sanctions are a certain symbolic gesture of Washington. Its meaning is obvious:
democratic reorganization of Belarus is inevitably becoming G. W. Bush’s new “European
project”. We have already learned that current US administration does not see itself without such
projects, regarding them as the central meaning of its existence in the outer world, isn’t it so?
Thus, today’s sanctions will be inevitably followed by tens of major and minor steps, disguised as
a long-term purposeful strategy, which will be shaking Lukashenko’s regime from within. Sooner
or later, the regime will be shattered. This pattern is already working in G. W. Bush’s Middle East
(Iranian) and Far East (North Korean) projects.

It is high time to consider what it will mean to Russia. It is well known that Lukashenko’s regime
exists owing to Russia. It is in Russia, and not China or Cuba, for instance, where the main
sources of Lukashenko support are, regardless of anyone’s personal attitude to Lukashenko in
Moscow. Thus, if Russia prefers to leave its Belarus policy as it is, it will become more and more
costly for Russia. Moscow will have to make more efforts and spend more money to keep
Lukashenko afloat. But the advantages of such policy will become less evident and more
questionable.

In the course of preparation for the G8, Moscow at some point decided that its main task is to
lead the summit decently and without conflicts. Russia thinks it will be easier after the summit.
Moscow has taken some conciliatory steps in what concerns Russian NGOs, obviously for the
upcoming summit. It was another attemp of taking “technical measures” to solve the problem,
without changing its essence. However, it is clear that Russia’s relations with the U.S. and
western Europe will continue after the summit, and Moscow will not escape dotting the i’s
concerning both Belarus and Iran, and other issues. Russia should have no illusions—it will not
be easier after the G8 summit.

Source: Sergey Strokan, Kommersant; June 21, 2006; http.//www.kommersant.com

22. EU Should Block Belarus-Russia Union, Minsk Opposition Says

The EU and US should say at the G8 summit in July that any Belarusian referendum on a
proposed state union with Russia would be illegal, Belarus opposition leader Aleksander
Milinkevich told EUobserver on an imprompt visit to Brussels on Tuesday (20 June).

"l really want democratic countries, especially the EU, to say they cannot and will never recognise
any referendum in a dictatorship," he said. "I hope this subject will be raised in St Petersburg, not
just by the European countries, but also Canada, Japan and the US."

The current threat by Russian energy giant Gazprom to triple Belarusian gas prices in 2007 is an
attempt to force president Aleksander Lukashenko to honour 1999 commitments to join Russia,
Mr Milinkevich explained, saying "We see in this a danger of Anschluss [annexation]."

Mr Lukashenko told Russian agency Interfax on 8 June "Our country would never merge into the
Russian Federation," but denies any link between gas prices and a state union, while negotiating
the sale of Belarus gas pipelines to Gazprom to help keep hikes at bay.

Mr Milinkevich explained that a Belarus gas crisis would be bad for the EU and Russia, saying
"There are some cool heads in the Kremlin who understand that a budgetary crisis in Belarus is
dangerous for Russia and its neighbours, affecting their economies, creating migration.”

But with just 5 to 6 percent support among Belarusian people for joining Russia, the worst case
scenario would be a Lukashenko u-turn followed by a fake referendum backing the move, he
added:

"This would definitely provoke very serious disturbances. There is a huge number of people,
especially among the young, who could never live with the fact that their fatherland has ceased to
be. The partisan resistance for which Belarus was famous in the past would not be good for
anybody today, but it could rise up again."

14



EU plays wait and see

Mr Milinkevich made the remarks after meeting European Commission president Jose Manuel
Barroso in Brussels, with Mr Barroso reportedly expressing support for Belarusian independence
but "without going into details."

An EU diplomat said there is "no chance" of an EU declaration prejudging the results of a
hypothetical referendum in the future, on the basis that "due to some miracle" the referendum
later takes place in a free and fair manner.

The EU does not know the current status of Belarus-Russia state union talks, with discussions
carried out "in secret" by unnamed officials on the basis of documents that do not reach the public
domain.

But the EU diplomat believes "the Russian lion is keen to swallow this big chunk of meat in small
bites" by first proposing a currency union or a military union while keeping the "emblems" of
Belarusian sovereignty intact.

"We could reach a tipping point quite soon - a situation where Russia sees state union as its last
chance to keep Belarus from drifting toward the EU, while Lukashenko turns to the EU for help
against Russia, giving rise to some kind of democratic transformation."

His analysis comes after Mr Lukashenko made a conciliatory speech toward the EU while
meeting the commission's Belarus envoy - lan Boag - on 14 June, saying Minsk would make "two
or three steps" to meet the EU if Brussels made one step, Russian agency RIA Novosti reported.

First step would be easy

Back in Brussels, Mr Milinkevich urged Minsk to take a first step toward Europe by releasing the
17 long-term political prisoners thrown in jail after the 19 March election protests. "They could do
this in one hour."

He also supported MEPs' efforts to talk the commission into funding a European Democracy
Foundation that could channel EU cash to unregistered Belarusian NGOs, bypassing the current
commission "bureaucracy."

"Such a foundation is missing in Europe," the opposition leader stated.

Mr Milinkevich explained the EU visa ban and asset freeze on 37 Belarusian politicians has
"damaged morale" in president Lukashenko's circles, adding that Turkey is considering taking the
EU line - after the US, Iceland, Liechtenstein, Norway, Romania, Bulgaria, Croatia and the other
western Balkan states jumped on board.

"Do not expect any sudden change in Belarus," he warned, however. "Dictators don't fall in a day.
This is not Georgia or Ukraine. This is more like Poland under Solidarnosc."

Source: Andrew Rettman, EUobserver; June 20, 2006; http.//euobserver.com

23. Belarus Says Give "Assets" Away to US Needy

Belarus's Foreign Ministry on Tuesday dismissed as meaningless Washington's imposition of a
freeze on its assets in the United States and suggested the "mythical funds" be sent to families in
need.

President George W. Bush ordered the sanctions in response to what the United States and the

European Union denounce as Belarussian President Alexander Lukashenko's fraudulent re-
election in March.

15



The sanctions, adding to a visa ban imposed a month ago, target Lukashenko and top officials of
his government, barred from gaining access to assets in the United States. U.S. companies and
individuals cannot conduct transactions with them.

"This decision pursues an old aim -- spreading false information about our country and
discrediting its leadership," ministry spokesman Andrei Popov told Reuters.

"We propose that the United States send the mythical funds to which they are referring to needy
U.S. citizens."

Western states accuse Lukashenko of hounding the opposition, closing down media and rigging
elections since the mid-1990s.

The March election, in which Lukashenko was credited with 83 percent of the vote to six for his
nearest rival, sparked unprecedented protests up to 10,000-strong.

Tolerated by police for four days, the protests were eventually dispersed and more than 600
activists sent to prison for up to 15 days for public order offences. Opposition leaders were
handed similar sentences after subsequent protests.

Bush's order on Monday applied to Lukashenko and nine other officials, including the justice
minister, the head of Belarussian state television, the interior minister and the president's national
security adviser.

Belarus has already imposed retaliatory measures in response to the Western visa ban against
Lukashenko and more than 30 officials, without providing any list of those affected.

Source: Reuters; June 20, 2006; http://today.reuters.com/news/

24. U.S. Sanctions Touch 10 Belarusian Officials, Including Aleksandr and Viktor
Lukashenko

As we informed earlier, U.S. introduced the financial sanctions on President Aleksandr
Lukashenko and other Belarusian officials. Starting today all their assets found in the U.S. will be
freezed.

The following persons have got into the list:

1. Aleksandr Lukashenko (President of the Republic of Belarus)

2. Natalia Petkevich (Deputy Head of the Administration of the President)

3. Viktor Golovanov (Minister of Justice)

4. Aleksandr Zimovsky (Deputy Chairman of State Broadcaster Belteleradio)
5. Stepan Sukhorenko (Chief of the Belarusian KGB)

6. Viktor Sheiman (State Secretary of the Belarusian State Security Council)

7. Dmitry Pavlichenko (Head of the Special Rapid Reaction Unit (SOBR)

8. Vladimir Naumov (Minister of Internal Affairs)

9. Lidiya Ermoshina (Head of the Central Election Commission)

10. Viktor Lukashenko (Assistant to the President for National Security Affairs).

Let us remind you that the decision of the American authorities immediately blocks all the
property and shares in the property of these indicated persons. It forbids to the American
companies and individuals to conduct transactions with the listed persons. Besides, the access to
any assets in the U.S. is forbidden to the indicated officials, and it is forbidden to American
financial institutions to provide to these persons any financial services.

[Text translated by the Editors]
Source: AFN; June 20, 2006; hitp://www.afn.by/

16



25. U.S. Blocks Assets of Belarus President
The Bush administration moved Monday to clamp down financially on Belarus' authoritarian
President Alexander Lukashenko as well as other government officials.

The Treasury Department added Lukashenko to its list of specially designated nationals, meaning
that any assets belonging to Lukashenko found in the U.S. must be blocked and Americans are
forbidden from doing business with him.

Lukashenko, who has been in power since 1994, is often branded by Western countries as
"Europe's last dictator." He won a third term in March 19 elections deemed fraudulent by Western
governments.

After the election, the White House said it would enact targeted travel restrictions and financial
sanctions against Lukashenko. U.S. officials said Lukashenko's victory resulted from election
fraud and human rights abuses.

In February, the Bush administration linked Lukashenko's government to the murders of a pro-
democracy businessman and an independent journalist.

Other Belarus government officials also added to the United States' blocking list include: the
minister of justice; the national security adviser; the minister of internal affairs, chief of the
Belarusian KGB; chief of the central commission for elections and national referendums and the
head of the Belarusian State Television and Radio Co.

The department didn't elaborate on its action.

Source: Jeannine Aversa, The Associated Press; June 19, 2006; http://www.ap.org/

26. Macedonia Joins EU Sanctions against Belarus

Skopje. Macedonia is among ten states that joined economic sanctions imposed by the European
Union against 36 high Belarus officials, including the President Alexander Lukashenko, the
Macedonian agency Makfax reported.

On 18 May, EU adopted decision on freezing the assets of Belarus officials, due to alleged fraud
on 19 March elections and break-up of opposition demonstrations.

Besides Macedonia, EU decision was also joined by Albania, Bulgaria, Bosnia and Herzegovina,
Iceland, Liechtenstein, Romania, Norway, Serbia and Croatia, the European Union Council
announced.

Source: FOCUS News Agency; June 16, 2006; http.//www.focus-fen.net/

27. Sudan, Belarus Ink Military Cooperation Agreement
Sudan and Belarus inked a military cooperation protocol covering training, exchange of
experiences, and military science fields.

Minister of Defence Gen. Abdelrahim Mohamed Hussein signed for Sudan while Minister of
National Defence of Belarus signed for Belarus side.

In his address to the joint meeting between the two sides, Hussein praised the cooperation the
Armed Forces delegation found from the command of the Belarus armed forces, affirming that the
cooperation between the two countries will withess tangible progress in military cooperation and
other domains.

17



Minister of Defense of Belarus, on his part, expressed the desire of his country to boost bilateral
relations in all spheres.

It is to be noted that Minister of National Defence concluded a three-day visit to Belarus Thursday
during which he held talks with Ministers of Defence and Foreign Affairs of Belarus, aimed to
strengthen political, economic and military relations with special focus on qualifying the Armed
Forces making use of Belarus's experiences in this connection.

Belarus hopes to boost ties with Sudan with an eye to increasing industrial exports and playing a
role in developing the African country's oilfields.

On 7 February 2006, Sudan and Belarus signed a memo of understanding on boosting
cooperation between the two countries in technological, scientific, agricultural and commercial
fields, during the visit of Belarus Foreign Minister to Khartoum.

Also, the Belarusian Minsk Tractor Plant works with Sudanese companies in 1990. It has
provided that country with 1,886 Belarus tractors since.

Belarus has exported weapons and military hardware to Sudan since 1996.

In 1997 Belarus supplied Sudan with six Russian-made Mi-24B attack helicopters and nine
Russian-made T-55 battle tanks in 1996.

In 2003, it supplied that country with nine BMP-2 infantry fighting vehicles, 39 BRDM-2 armoured
reconnaissance vehicles, 16 D-30 howitzer guns, 10 Gvozdika self-propelled howitzers and six
Grad multiple rocket launchers of two different versions.

In its 2004 report sent to the UN Register of Conventional Arms, the government notes that it
supplied Sudan with 21 BRDM-2 armoured reconnaissance vehicles, seven BTR-80 and 10 BTR-
70 armoured personnel carriers and a BMP-1 infantry fighting vehicle.

Source: Sudan Tribune; June 15, 2006; http.//www.sudantribune.com/

28. “Europe’s Last Dictator” Lukashenko Urges EU to Abandon Confrontation
Belarusian President Alexander Lukashenko Thursday urged the EU to abandon its
confrontational stance toward the former Soviet republic, RIA Novosti news agency reported.

The EU in April approved a ban on entry to the EU against 31 Belarusian officials, after
presidential elections in the country in March were declared fraudulent by international observers
and opposition leaders. The EU also decided in May to freeze the accounts of Lukashenko,
dubbed “Europe’s last dictator” by Washington.

“I propose going forward. We should give up confrontation and realize that a proud and freedom-
loving nation lives in Belarus, which will not put up with being dictated to by anyone,” Lukashenko
said.

The Belarusian leader said while receiving the credentials of lan Boag, the head of the European
Commission’s Delegation to Ukraine, Moldova and Belarus, that his country would make “two or
three steps” to meet the EU halfway if the union made at least one step.

Lukashenko said that if Europe wanted to see a prosperous Belarus, then “we will make efforts in
that direction.”

“But we will never bear uncivilized lunges against our state,” he said.

18



He stressed that the common values the EU preaches had always been the cornerstone of
Belarusian policy, but added that Belarus would only follow this path if it was in line with the
country’s interests and did not contradict its constitution and laws.

Boag said he could not deny that there were certain difficulties between the EU and Belarus, but
added that proposals to open a mission for the Commission of European Union — the EU’s
executive arm — in Minsk would help resolve them.

He said Belarus should accept and follow the European Union’s values, and then it would be able
to use all the opportunities afforded under the EU’s policy of neighborly relations.

Source: MosNews.Com, June 15, 2006; www.mosnews.com

BUSINESS

29. Belarus Will Have 6 min Mobile Phones Users by the End of 2010

According to the programme of Social and Economical development of Belarus for 2006-2010
adopted by President Lukashenko on June 9, 2006, the number of mobile phone users is to be
increased by 1,5 and totaled 6 min.

At present, there are 4 mobile operators in Belarus with 4,8 min subscribers.

It is also panned to extend fixed telephone network and to achieve telephone density of 38 per
100 people (in 2005 the indicator was 35 for 100 inhabitants of the country).

The programme states the priorities of telecommunications sector development: liberalization of
the telecommunications market within the framework of Belarus's joining WTO,
telecommunications networks' modernization, development of Belarusian segment of Internet,
more effective mail services, introduction of electronic workflow, e-commerce and other IT
applications.

Source: Portalino; June 21, 2006;
http://www.portalino.it/nuke/modules.php?name=Newsé&file=article &sid=16571

kkkkkhkhkhkkhkhkhhhkhkhhkhkhhkhhkkhhkhhkhkhkhhkhkhkhkkkhkhkhhkhkhkkkkhkkhkkkkkkkk

The Belarus Update is a weekly news bulletin of the International League for Human Rights
(www.ilhr.org). The League, now in its 65th year, is a New York-based human rights NGO in
consultative status with the United Nations and the International Labor Organization. To send
letters to the Editor or to subscribe/unsubscribe please contact Maria Kabalina at cis@ilhr.org.

The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the

protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale
assault on human rights and the rule of law in Belarus.

kkkkkhkkhkhkkhkhkhkhkhhhkhhhkhhkkhhkhhhkhkhkhkhkhkhkkhkhkhhkhkkhkkhkkkkhkkkkkkkk

19



