Belarus Update Vol. 11, No. 21
November 9 — November 29, 2006

Edited by Maria Kabalina
International League for Human Rights

TOP STORIES:

Lukashenko: 2006 Election Results Were Fabricated
Russian Journalists Leave CIS Summit
Milinkevich’s Supporters Get Fired in Minsk
Belarus Threatens to Close Newspaper

Human Rights & Independent Media

Reading Independent Newspapers A Crime? (Charter 97)

Belarusian Opposition Leader Arrested (RIA Novosti)

Belarus Threatens to Close Newspaper (PhillyBurbs.Com)

Milinkevich’s Supporters Fired in Minsk (AFN)

Five Young Belarusian Oppositionists Fined For Demonstration (RFE/RL)

ablhwbd=

Domestic

Released Belarusian Oppositionist Vows To Stay In Politics (RFE/RL)
Lukashenka Nit-Picks Again

Opposition Parties Leaders Rejected in Registration (Telegraf)

. Vandals Desecrate Holocaust Memorial In Belarus (RFE/RL)

10. Belarusian Opposition Launched “Open Your Eyes” Campaign (Telegraf)
Lukashenka Eyes Union With Ukraine (RFE/RL)

©ooN®

Regional

11. Russian Journalists Leave CIS Summit (Charter 97)

12. Pamfilova: “We Have No Such Absurdity in Russia” (Belorussky Partizan)

13. Kremlin Journalists Given Cold Shoulder in Minsk (Kommersant)

14. Lukashenka Seeks New Allies To End The Russian Gas Impasse (The Jamestown
Foundation)

International

15. Bush Pledges Help to Belarus in Struggle for Freedom (Yahoo News)
16. Lithuania Exposes Belarusian Spy (The Baltic Times)

17. EU Urges Belarus To Join Neighborhood Policy (RFE/RL)

18. U.S. Inspectors To Visit Belarusian Military Unit (Interfax)

19. EU Condemns Jailing Of Belarusian Youth Activist (RFE/RL)



HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA

Reading Independent Newspapers A Crime?

Today at the Homel Engine Factory, police filed charges against Anatol Paplauny, a civic activist.
He was accused of violating Art. 172 of the Administrative Code, “dissemination of printed
materials aimed at undermining state and public order.”

In the morning Menchukou, staff, ideology and security deputy director, and Tsyatserych, senior
district police officer of Savetski District in Homel, demanded explanations from the foreman, his
supervisor and two workers of the factory’s tool workshop. Viasna Human Rights Centre reported
that two copies of the Svoboda [Freedom] at a workplace of one of the workers were the reason
for questions.

After a conversation, a district police officer opened a case against Anatol Paplauski, a technician
of the factory, for dissemination of printed materials. The Art. 172 of the Administrative Code
provides for a penalty of five minimal salaries and confiscation of printed materials. The facts
regarding violation of the law is to be determined by an administrative commission.

“The authorities and the enterprise leadership are afraid of independent information,” Anatol
Paplauny says. “Any unofficial source of information for workers really worries them”.

Trans. And Rev. by Ed.
Source: Charter 97; November 29, 2006; http://www.charter97.org/eng/news/2006/11/29/pressa

Belarusian Opposition Leader Arrested

Belarusian opposition leader Alexander Milinkevich was arrested Wednesday at the Minsk airport
after returning from a trip to the Latvian capital, on suspicion of forging his domestic passport, the
leader's press secretary said.

Riga was the venue of the North Atlantic Treaty Organization’s first summit on former Soviet
territory, on Tuesday and Wednesday.

Milinkevich, who has been arrested several times over his role in mass demonstrations that
followed the March elections in Belarus, visited Riga at the invitation of the Latvian president and
met with U.S. President George Bush and several White House officials who were attending the
NATO summit.

"l would not want to make pessimistic assumptions, but forgery is considered a criminal offense,
and the consequences may be serious," Pavel Mozheiko said, adding that Milinkevich, who
previously faced only administrative charges, could be kept in custody for a considerable time.

Milinkevich contested Belarus' presidential elections in March as the main opposition candidate,
but finished a distant second, with 6% of the vote, behind incumbent President Alexander
Lukashenko, who officially won 83% of the vote. The opposition and international observers said
the poll was rigged.

In April, a court sentenced him to 15 days' detention for his part in an unauthorized 3,000-strong
rally organized by opposition groups.

The rally was called by the opposition to coincide with the 20th anniversary of the Chernobyl
disaster, the world's worst nuclear accident, which affected much of the country.

Source: RIA Novosti; November 29, 2006; http://en.rian.ru/world/20061129/56196759.html|



Belarus Threatens to Close Newspaper

Belarusian authorities have warned a leading independent newspaper that it could face closure -
a move its editor on Monday described as part of government efforts to muzzle critical voices.

Deputy Information Minister Lilia Ananich said the weekly Nasha Niva had been handed an
official warning over its failure to indicate its address in the most recent issues published this
month as required by Belarusian law. "The editors have rudely violated the law," she said.

The newspaper, which marked its 100th anniversary this month, had to change its offices four
times this year after authorities barred it from the capital, Minsk. The state postal agency has
refused to distribute the weekly, and authorities also have barred it from subscription.

"The Belarusian authorities don't stop attempts to destroy the last remaining independent
newspapers in the country," Nasha Niva's editor Andrey Dynko said.

Reporters Without Borders, a Paris-based media rights watchdog, criticized the Belarusian
authorities' moves against Nasha Niva, saying the newspaper's rental contracts had been
canceled under official pressure.

"As in the case of Arche, a cultural magazine suspended by the Information Ministry in
September, the authorities often use these practices to neutralize the independent press,"” the
group said in a statement issued Friday.

Belarusian President Alexander Lukashenko has ruled the ex-Soviet republic with an iron fist
since 1994, destroying opposition parties, shuttering independent newspapers and earning the
nickname "Europe's last dictator."

Lukashenko's government has formed a loose union with Russia and is deeply suspicious of
Western inroads into the region.

Source: PhillyBurbs.Com; November 27, 2006; http.//www.phillyburbs.com/pb-dyn/news/89-
11272006-747858.html

Milinkevich Supporters Fired in Minsk

Three activists of Milinkevich’s team are under administrative pressure after Milinkevich, the
united democratic forces leader, enrolled in their initiative groups.

Maksim Zalevsky and Maksim Bleschik, two activists, were fired without any explanation.
Aleksandr Dulchik, another supporter of “For Freedom” movement, an employee of the Minsk
auto factory, was given notice by the factory administration that his “nomination for a deputy
candidate will not be left unpunished.”

Milinkevich is a member of the electoral initiative groups of 206 deputy candidates and has
helped them to collect signatures. Last week these signature collection actions took place in
Minsk and Gomel. Obviously, the authorities noticed them.

Rev. and trans. By Ed.

Source: AFN; November 22. 2006;
http.//www.afn.by/news/news.asp?pg=1&d=22&m=118&y=2006&newsid=80697#data

Five Young Belarusian Oppositionists Fined For Demonstration

A district court in Brest, southwestern Belarus, slapped five opposition youths on November 15
with fines ranging from $300 to $730 for their participation in an unauthorized demonstration in



the city in October, Belapan reported. Some 25 young people demonstrated in Brest on October
16, demanding freedom for political prisoners in Belarus.

Source: RFE/RL; November 16, 2006; http.//www.rferl.org/newsline/2006/11/3-cee/cee-
161106.asp

DOMESTIC
Lukashenka Nit-Picks Again

Yesterday, while answering questions from Ukrainian journalists during a live broadcast,
Aleksandr Lukashenka stated that the results of the last presidential elections in March 2006
were fabricated by his order.

“We fabricated the results of the last elections. | have already told it to the West. 93.5% of the
people voted for Lukashenka. They say it was not at the European numeric level, so we lowered
the number to 86%. It happens... Before the elections, we were said that if we receive results
close to the European numbers, then our elections would be recognized. We did the results
closer to the European numbers and it did not work out,” Lukashenka said yesterday.

His statement was like a bomb — Lukashenka seeming to admit to falsifying the elections. A short
comment -- “Sasha, You're Finished” -- appeared on many online Belarusian forums discussing
that statement. It seemed as if something might happen, if not in the next two hours, at least by
that evening. In any other country where the definitions of “civic consciousness” and “civil society”
exist, the investigating agencies would start to find out the details of this crime, and a premier
minister would play the role of the state head.

But there was a long pause. A few comments appeared online: Lukashenka is still to answer.
Under the law, new elections should be announced. And then all of a sudden, it was over. The
authorities even showed excessive caution and left Lukashenko’s confession in the TV version.
Still, this incident was excluded by censors from the “full version” of yesterday’s press conference
on president’s official website. Yesterday there was a chance, but none of politicians used this
chance even for personal PR.

Today, the pause is not just long but has also started to stink. Moscow keeps silent, in quiet
indignation. Obviously, it is a bad moment for the Kremlin to raise the fabrication question.
Moscow, along with only a handful of countries, recognized the fabricated results of the elections.
Putin congratulated Lukashenka. It would be difficult for the Kremlin to say: “We told you so; we
knew the results were fabricated.” If you knew, why did you recognize those results?

But why has the West kept silent? Here, Lukashenka himself has said he fabricated the election
results, not only for the West (by the way he also admitted that he is looking for contacts with the
EU, but who isn’t?) The West does not even need to invent its reaction on the fabrication. This
theme has been developed there a long time ago. But for now, there is no word from the EU
officials and representatives, including foreign diplomats. No doubt experts are thinking hard
about the next step. But most likely they are not thinking foo hard. Everybody is waiting for the
reaction of Belarusians, or rather, the Belarusian “political elite.” Everybody gathers together
around an abscess and everybody is waiting when it starts to grow. A lot of people wish to open
this abscess.

Every time Lukashenka uses the expression “so-called opposition” in his speeches, it makes me
angry. It is unworthily of the state head to use this kind of expressions, or to call his opponents
“retarded.” The opposition itself explained Lukashenka’s statements by the fact that he is afraid of
the opposition. So they are not just the opposition, but dragons. Every time Lukashenka sees
them, or mention them, he looses his mind out of fear.



Today, people haven’t seen any news of the reaction of the politicians to Lukashenka’s
confession. Many people ask a simple question: “So Lukashenka was right? Tell us, so-called
opposition.” Readers did not dare to ask why there was not any special meeting of the united
democratic force leaders and why yesterday, none of the politicians, public and youth
organizations called on people to use their right and protest against the fabrication of the
elections results. Readers already know the answer. It is all about us. It is about every
Belarusian, who has to decide if we want to continue living in a swamp. There is nothing funny
about Lukashenka’s confession. He knows us, he is the same.

Not until this afternoon was there some daylight. Vintsuk Vyachorka, head of the Belarusian
People Front, made an appeal to the Prosecutor’s Office concerning the possibility of opening a
criminal case on charges of falsifying the 2006 presidential election results.

“It took Lukashenko eight months to say what everybody already knew. Though he said itin a
very original way,” Vyachorka said.

“It took more than a day for Belarusian to get any reactions from the politicians.” It is a shame... It
is a shame to be Belarusian.

Lukashenka threw a stone in the water and is watching the ripples. He is also indignant. Right
now, on the eve of the decision about gas supplies to the country, it is the best time for him to
start this story about fabrication, about recognizing the election results as invalid and about
announcing new elections. New legislation allows him to participate in new elections. In October,
the relevant amendments were successfully added to the Law On the President of the Republic of
Belarus. He could also postpone the introduction of new prices for a year or two. For the second
time, he would be elected for the third term with “significant” success. But there is no one to
trouble the waters in the Belarusian maelstrom. Lukashenka overestimates his rivals.

Source: AFN; November 24, 2006;
http.//www.afn.by/news/news.asp?d=24&m=118&y=2006&newsid=80816#data

Opposition Parties Leaders Are Rejected At Registration

110 deputy candidate nomination initiative groups were not registered by electoral commissions.
In particular, Sergei Kalyakin, head of the opposition Communist Party, and Anatoly Lebedko,
head of the United Civil Party, were rejected when attempting to register initiative groups.

According to Belorussky Partizan, the main reason for rejection is enrolling people in initiative
groups without their permission.

Trans by Ed.

Excerpt from:
Source: Telegraf; November 17, 2006;
http://telegraf.by/belarus/2006/11/17/oppositionregistration/

Released Belarusian Oppositionist Vows To Stay In Politics

Former lawmaker Syarhey Skrabets, who was recently released from prison under an amnesty
told journalists on November 15 that he will continue to engage in politics, Belapan and RFE/RL's
Belarus Service reported.

"l intend to resume political activities as soon as I'm quite recovered from the hunger strike," said
Skrabets, who spent 18 months in prison. Skrabets also told journalists that former opposition
presidential candidate Alyaksandr Kazulin, who has been on a hunger strike since October 20 in
the same correctional facility from which Skrabets was released, is in a very bad physical
condition. "Kazulin has lost some 17 kilograms, or more than 20 percent of his weight. Despite



this, he feels good spiritually. He looks like skin and bones but keeps his head up," Skrabets said.
Kazulin's wife, Iryna, visited the facility on November 15, but was not allowed to see her husband.

Source: RFE/RL; November 16, 2006; http.//www.rferl.org/newsline/2006/11/3-cee/cee-
161106.asp

Vandals Desecrate Holocaust Memorial In Belarus

Vandals desecrated a memorial to Jewish victims of the Nazi Holocaust in Belarus, painting a
swastika in the center of it and posting leaflets that warned against "enemies and traitors of our
Fatherland."

A Jewish leader said that in the incident on the night of November 12-13, attackers also threw
white paint on sculptures that are part of the memorial in the center of the capital, Minsk.

The memorial honors the estimated 800,000 Jews who were killed in Belarus by the Nazis. A
swastika and anti-Semitic graffiti were also painted the same night on a building housing a Jewish
cultural center in Minsk.

Source: RFE/RL; November 14, 2006;
Belarusian Opposition Launch “Open Your Eyes” Campaign

The Belarusian opposition announced the start of a national political campaign under the
framework of the elections to local councils. The “open your eyes” campaign will start with posters
containing “brief information about the political and socio-economical situation in Belarus.”

Victor Ivashkevich, deputy head of the Belarusian Popular Front, reported that the opposition
does not have enough money to cover all the planned events of the campaign. Thus, in the
beginning of the campaign the opposition will distribute periodicals, BelaPan informs.

The posters will contest the facts of Belarusian history, economy and politics. The group of
experts already approved several texts. “Belarus is at the 67" place in socio-economical
development rating by the United Nations. Estonia, Poland, Lithuania, Latvia, and Russia are
ahead of our country.” “Belarus is at the 106" place out of 155 by business environment in the
world. Kazakhstan is 86", Russia is 79", Lithuania is 15", and Estonia is 16".” “Since 1999, the
Ministry of Justice has not registered any political parties.” “Belarus is the only European country
with an existing system of requiring permission to go abroad.”

Candidates for the local council’s deputies can use these propaganda materials in their election
campaigns.

Revised and Trans. by Ed.

Source: Telegraf; November 9, 2006;
http.//www.telegraf.by/belarus/2006/11/09/beoppopsicia/

REGIONAL

Ella Pamfilova: We Have No Such Absurdity in Russia

“Why be surprised? That is the logic of Aleksandr Lukashenka. Were you expecting something
else from him?” Ella Pamfilova, head of the Presidential Commission for Human Rights,

commented on yesterday’s scandal with the Russian journalists in Minsk.

This kind of attitude toward journalists would be impossible in Russia, says Pamfilova. “Our
Council’s job is to expand the freedom of the mass media. Despite the difficulties we also have,



the situation with mass media freedom will be improved. We count on that because that is our
job. This kind of absurdity [as in Belarus — Ed.] is impossible in Russia,” Pamfilova stated.

Ella Pamfilova said that you can explain the actions of Belarus only due to Lukashenka’s personal
offence at Russian journalists. “Most likely, he didn’t like what they wrote about him,” she said.

“I think it is also connected with the general situation in Russian-Belarusian relations, where
problems appear. After all, clarity should appear in our relations. We should stop beating around
the bush. We should honestly agree on the relationships comfortable for both the people of
Belarus and the people of Russia. Not the relationships which are needed by the ambitious the
Belarusian leader,” Ella Pamfilova stated.

Trans. by Ed.

Source: Belorussky Partizan; November 29, 2006; http.//www.belaruspartizan.org/bp-
forte/?page=100&backPage=13&news=7282&newsPage=0

Kremlin Journalists Get Cold Shoulder in Minsk

The Belarusian administration kicked reporters from the Kremlin pool out of the CIS summit
Yesterday's CIS summit was the first not to be covered by the Russian press. After Kommersant
photographer Dmitry Azarov and two correspondents from Moskovsky Komsomolets (MK) were
deprived of their accreditation by Belarusian authorities, all Russian journalists walked out of the
summit in protest. Kommersant special correspondent Andrey Kolesnikov, whose name was
crossed off the blacklist by Belarusian President Alexander Lukashenko personally, did not take
advantage of his amnesty.

"You are a Kommersant correspondent?” The presidential security service agent at the entrance
to the National Library looked sincerely happy to see me. "We're keeping a dog here especially
for you! We don't let the likes of you in! We have orders."

But they did let me in. And they really did have a dog there, in the cloakroom near the entrance. It
was a dirty white Labrador-boxer mix chewing on a shoe. So | can say without stretching the truth
too far that they set the dogs on us in Minsk.

The dog was the most good-natured thing in that library lobby.

Kommersant photographer Dmitry Azarov and the correspondents from Moskovsky Komsomolets
didn't make it past the bouncers either. They were given to understand that their publications had
in some way offended the Lukashenko regime. There had been an article in MK that devoted
more attention to Lukashenko's private life than was given to the scandalous television star
whose ex-husband recently took their children on "vacation" with him to a distant country.

It could have been suggested that Lukashenko didn't like a picture of himself published in
Kommersant, since Azarov was singled out in the library. But not so. There was a meeting of
heads of government in Belarus last week at which Kommersant economic reviewer Petr Netreba
was discussed.

The low-ranking presidential security service guards took the tribulations of the Russian
journalists close to heart.

"We've been waiting for you!" one of the confessed. "We're ready. You can relax, no one is
getting past! What, is that camera shooting me?"

The young man standing next to the metal detector fell instantly silent, and when the camera
passed by, the asked, "What channel will they show me on?"



"On all of them," | replied.
"Really?" he exclaimed. "What time? I'll call my mother."

Attempts by the three disfavored journalists to make peace with the security service came to
nothing. When asked about the nametags handed to everyone who passed through security, they
were told that now all those people were under control and, if anyone went somewhere he
shouldn't, the tag would blow up.

"Don't worry, you won't feel a thing," the hospitable Belarusians said.

The situation reached the point that no one was sure that it was a joke. The press service of the
Belarusian president forbade the English-language Russian Today television correspondents to
speak English on camera. Every second felt more apocalyptic. It was found out that the three
journalists had been banned without explanation last week. Minsk had been entrusted to hold the
summit by a general decision of all the heads of the CIS, and the presidential security had no
right to refuse accreditation to anyone at the event.

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov attempted to intervene at that point. After receiving a
note signed by the minister, the Belarusians said, "Well, all right, let them come."

But then they came to and announced that they had no chance of being admitted to the event.
Head of the Russian presidential executive staff Sergey Sobyanin tried to resolve the problem by
calling a colleague in Belarus. They seemed to have reached an agreement again. Then the
same thing happened. The Belarusian administration disavowed its previous decision at the last
moment (the evening before the summit) - undoubtedly on the order of its head.

When Russian President Vladimir Putin arrived in Minsk and the journalists were blocked from
entering the National Library, the Russian president's press secretary tried to reach an agreement
with his colleague. | understood that no one wanted a needless scandal. When | got into the
event, | was sure of it. | was surprised and offended, of course, that | was not on the blacklist of
honor. So | also made enquiries, with sensational results. A high-placed Belarusian official told
me that "Alexander Grigoryevich [Lukashenko] remembers that he promised to crawl into a gas
pipeline with you two years ago in Sochi, so you have nothing to worry about."

| was worried any way. The only right thing to do was to walk out of the summit, if only because it
would be impossible to understand what was going on at it any way, since all meetings were
closed.

The entire Kremlin pool agreed, which was the only pleasant surprise of the day. It would seem
that the employees of information agencies were supposed to inform their clients of the results of
the summit, at least of Lukashenko's opening phrase at the expanded meeting: "Respected
friends, | welcome you once again to Belarusian land. Thank you for coming. Every Belarusian
knows about this event today, has waited for it eagerly and is waiting for information from this
hall. We are at the epicenter not only of our own country. Our neighbors are watching us closely
as well, as, | think, are ones at a greater distance. Therefore, | want to wish success for this work
and we will do everything we can to make your work successful: So far, we have no complaints
from participants. So far, we have done everything to make it comfortable for everyone to work
here."

But the information agencies only reported that the Kremlin pool walked out of the library at that
time, slamming the door behind them.

Good work.

Source: Andrey Kolesnikov, Kommersant;, November 29, 2006;
http.//www.kommersant.com/p725702/CIS_summit_Minsk/



Lukashenka Seeks New Allies To End The Russian Gas Impasse

Over the past few days Belarusian officials have held several high-level meetings involving
Russia, Ukraine, and Azerbaijan, and Minsk played host to a summit of Commonwealth of
Independent States leaders. President Alexander Lukashenka has used the period constructively,
in an apparent quest to stave off what has long been considered a significant -- and inevitable --
rise in the price of gas imported from Russia next year.

His tactics have been resourceful. First, three-sided negotiations were held, involving the
Belarusian state-run company Beltransgaz, Russia's Gazprom, and the Dutch bank ABN AMRO,
which has been entrusted with appraising the value of Beltransgaz to pave the way to the
formation of a Russian-Belarusian joint venture that will provide significant control to Gazprom.
Second, Lukashenka has made no secret of his plan to render his country more self-sufficient in
energy supplies by reducing the commitment to Russian resources, using imports from other
countries, as well as by constructing a domestic energy program that will likely be based on
nuclear power. Third, and most intriguingly, Lukashenka has raised the prospect of forming a
union with Ukraine that will allow for a common position on energy supplies from Russia and
essentially move Belarus out of the Russian orbit.

None of these moves presents real solutions; rather they are diplomatic gambles to enhance the
president's bargaining power and prompt some concessions from Moscow.

The three-way discussions took place in Kyiv on November 24, with the Belarusian side
represented by Deputy Prime Minister Uladzimir Semashka, and the Russians by Valery
Golubev, deputy chairman of Gazprom. The cost price for Beltransgaz touted by Lukashenka --
$10-17 billion -- was far in excess of earlier estimates of around $5 billion. Spokespersons for
Gazprom had previously suggested that the appraisal of Beltransgaz would be completed after
the CIS summit in Minsk on Tuesday, November 28. According to Semashka, a joint company
could be established by the end of the year. In an interview with the Interfax news agency on
November 20, Gazprom press secretary Sergei Kupriyanov likewise stated that it was necessary
to complete talks on the creation of the new company by January 1, 2007.

In Minsk on November 28, Russian President Vladimir Putin commented that the two sides were
on their way to resolving their differences, and that Gazprom and Beltransgaz would establish a
joint venture based on "50/50 terms." On the same day, reports emerged that Gazprom would
seek a "European price formula" for Belarus (a price increase of approximately 400%), but that
the Belarusians would receive compensation if they agreed to sell their main gas pipelines
transporting Russian gas to Europe.

Such a solution to the impasse would hardly satisfy Lukashenka, who is under the most serious
pressure of his ten years as president. Although the government has indicated its desire to
provide at least 25% of its own fuel needs and to turn to nuclear power to extricate itself from
heavy reliance on Russia for imports of gas and oil, that solution is long term rather than short
term. Indeed, there is a ten-year embargo in place on constructing nuclear reactors that does not
expire until 2008. Moreover, Belarus would likely depend on Russia for its reactor technology,
and constructing nuclear reactors in the republic most affected by the 1986 Chernobyl disaster
would not be a popular decision at home.

Lukashenka used the CIS summit to hold separate talks with Ukraine and Azerbaijan, focusing on
the question of energy security. Specifically the discussions ranged from the question of pipeline
transport to the supply of gas and electricity and the reprocessing of raw materials. Ukrainian
President Viktor Yushchenko commented that he and Lukashenka had discussed plans to supply
Ukrainian electricity to Belarus and to route supplies through Belarus into the Baltic States. The
three presidents (Lukashenka, Yushchenko, and Ilham Aliev) also discussed cooperation over the
use of the Odessa-Brody oil pipeline to supply Azerbaijani oil to Belarusian oil-processing
factories.



Though these options appear to supply some possibilities for Belarus to circumvent its present
dependence on Russia, and the prospect of a closer partnership with Ukraine is intriguing (Minsk
regarded Ukraine with hostility during the first year after the Orange Revolution), they should be
perceived as maneuvers deployed by Lukashenka to offset Russian pressure and to force some
concessions from President Putin. That this policy has been partially successful can be seen in
Putin's friendlier tone toward his Minsk counterpart on November 28. A prospective new
agreement with Russia should provide some compensation for the formation of a joint company
to replace Beltransgaz.

In the near future, however, Belarus seems set to lose control over its pipelines, and the
Belarusian economy, which is anticipating a slight drop in the overall rise of GDP in 2007 (from
9.6% to 9.0%), will no longer receive subsidized gas from Russia. Lukashenka may have bought
some time with his overtures to Ukraine and Azerbaijan, but the Russians are unlikely to take
them very seriously. Moscow, his main ally and partner for most of the past decade, has become
-- at least for the time being -- the main adversary.

(Belorusskoe Telegrafnoe Agenstvo, November 27 and 28; Belarusy i Rynok, November 27-
December 4; ltar-Tass, November 28; RIA-Novosti, November 28; Belorusskie Novosti,
November 29)

Source: David Marples, The Jamestown Foundation; November 29, 2006;
http.//jamestown.org/edm/article.php?article_id=2371685

Russian Journalists Leave CIS Summit

Journalist of the “Kremlin pool” accompanying Vladimir Putin in his trip to the CIS summit in
Minsk, decided to leave the summit venue. The organizers of the event have not allowed in
Moscow journalists who had previously been accredited, including Dmitry Azarov, Kommersant
press photographer, Natalya Galimova, Moskovskiy Komsomolets reporter and Alexander
Astafyev, Moskovsky Komsomolets (MK) press photographer.

Russian journalists found such actions inappropriate, especially at the international event, and left
together with their colleagues.

The MK newspaper earlier published an article “Demon Rum in Lukashenka Land.” “ n the fairy-
tale native village of Lukashenka, his relatives are losing themselves to drinking.” The article was
published right before the meeting of Lukashenka with Putin in Moscow.

Journalist Natalya Bobrova visited the native village of Lukashenka and met his close relatives
without Foreign Ministry accreditation. Many of them, as the article states, are chronic alcoholics
or live in poverty. The journalist also spoke about Lukashenko’s father, a top sensitive for the
Belarusian leader. It seems that Lukashenka is not to forgive such things...

A few days, before a journalist of Moskovsky Komsomolets Denis Ermakov was not allowed to
attend the CIS summit in Minsk.

“All the approaches to the National Library where the official event was held were cleared from
Minsk dwellers in advance. And every journalist was asked to present ID several times at the
distance of several hundred meters far from the building. Men with walkie-talkies were following
the movement of journalists. Moskovskiy Komsomolets is approaching, please meet him,” | heard
a KGB man talking behind my back. And | was met...”You are not on the list, we can not let you
in,” a guard, who was checking the papers of people entering the building, told me. It turned out
that our newspaper was cancelled without any explanations. All efforts of Fradkov’s press-service
to influence the Belarusian authorities were futile. The government of the county and the Foreign
Ministry denied commenting, saying unofficially that “the Belarusian party is categorically against

10



this newspaper correspondent’s participation in the event”. And that the decision had been
passed at the level of Lukashenka’s administration,” Ermakov said.

However, it is known that representative of the Russian TV companies are left at the summit.
They have decided that the Russian society should know about the events there.

Rev. by Ed.
Source: Charter 97; November 28, 2006;
http.//www.charter97.org/eng/news/2006/11/28/journalist

Lukashenka Eyes Union With Ukraine

President Alyaksandr Lukashenka said on November 23 that Belarus would welcome the idea of
a union state with Ukraine and suggested that the two countries could coordinate rates for
Russian gas that transits their territory.

Belarus's president made some surprising announcements on November 23 as Minsk prepares
to host a summit of the Commonwealth of Independent States (CIS).

Meeting in the Belarusian capital with a group of Ukrainian journalists, President Lukashenka
informed them that Ukrainian President Viktor Yushchenko had "announced" that he will not be
coming to the CIS summit on November 28, proposed the formation of a Ukrainian-Belarusian
state, and even admitted to rigging Belarus's last presidential election.

Excerpt from:
Source: Jan Maksymiuk, RFE/RL; November 24, 2006;
http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/11/B95B3BFA-932E-4317-8C22-99589908EA27.html

INTERNATIONAL
Lithuania Exposes Belarusian Spy

Just weeks after the government deported a Russian diplomat for "illegal intelligence activities,"
the State Security Department announced it had detained a new spy, this time from neighboring
Belarus. On Nov. 25, officials announced that they had detained a Belarusian spy, although
refusing to reveal the person's identity, age and profession.

Immediately, the media jumped on espionage speculations. According to initial reports by the
Baltic News Service, the alleged spy may have had something to do with the NATO summit in
Riga or the traffic situation at the Lithuanian-Latvian border, where trucks have been waiting to
cross for days (see story Page 4). Yet officials denied such hasty reports.

"l cannot comment on either of these reports. The Foreign Ministry is not involved," Foreign
Minister Petras Vaitiekunas told The Baltic Times a few hours after the BNS report appeared.

But on Nov. 26, the Lithuanian Prosecutor General's Office issued a statement confirming that the
Belarusian citizen was detained on suspicion of illegal activities, and denied that he was
somehow related to the Riga NATO summit and current truck lines. The prosecutor said it was
not Lithuania, but Poland that had expressed major interest in the clandestine operation.
"Successful cooperation between Lithuania and Poland's special service agencies has enabled
us to obtain information on illegal activities by the Belarusian citizen S.M. against the Republic of
Poland," the statement read.

The alleged spy was detained upon Poland's request, the statement specified, adding that agents
had been searching for the Belarusian for some time.

11



"Polish officials suspect that S.M. was collecting and transferring national data for a foreign
country," the statement said. Polish national prosecutor Janusz Kaczmarek said the alleged spy
had been collecting information on Poland's special services. "It was confidential information, and
these activities continued for a few years," Kaczmarek said, adding that the spy would bribe
people for the information.

Arvydas Pocius, head of Lithuania's State Security Department, said the department has not
ruled out the possibility that the Belarusian was also interested in Lithuanian information. He
added that the Belarusian had already provided evidence to Lithuanian officials. The alleged spy
has been detained for one month. Pocius said that Poland should ask for the man's extradition,
although the final decision will be made by Lithuania's court. At the beginning of October,
Lithuania expelled the first secretary of the Russian Embassy in Vilnius, reportedly because he
was involved in "illegal intelligence activities."

A few weeks later, Russia's FSB security service said it had arrested an official in the Kaliningrad
exclave - wedged between Lithuania and Poland-accused of spying for Lithuania.

Source: Arturas Racas, The Baltic Times; November 29, 2006;
http.//www.baltictimes.com/news/articles/16919/

Bush Pledges Help to Belarus in Struggle for Freedom

US President George W. Bush slammed the tyrannical regime of Alexander Lukashenko in
Belarus and pledged to help the people there in their struggle to join the family of free Europe.
"As the new democracies of Europe join the institutions of Europe, we must not forget those who
still languish in tyranny,"” Bush said in a speech delivered on his arrival in the Latvian capital for
the NATO summit.

"Just across the border here lies Belarus, a place where peaceful protesters are beaten and
opposition leaders are disappeared by agents of a cruel regime," he said.

"The existence of such oppression in our midst offends the conscience of Europe and the
conscience of America."

Opposition leader Alexander Kozulin, who ran unsuccessfully against Lukashenko for the
presidency of Belarus earlier this year, was sentenced to five-and-a-half years in prison for
leading a post-election protest that was eventually put down in bloodshed.

"We have a message for the people of Belarus: the vision of a Europe whole, free and at peace
includes you and we will stand with you in your struggle for freedom," Bush said.

Lukashenko has ruled Belarus, a former Soviet republic lodged between Poland, Russia and
Ukraine, with an iron fist since 1994. His re-election in March was recognized by neighbouring
Russia, but criticized by international observers from the Organization for Security and
Cooperation in Europe.

During a visit to Latvia in May last year, Bush called Lukashenko's regime "the last dictatorship in
Europe."

Source: Yahoo News; November 28, 2006;
http.//ca.news.yahoo.com/s/afp/061128/usa/nato_summit_us_belarus_1

EU Urges Belarus To Join Neighborhood Policy

The European Union today repeated its long-standing call for Belarus to join the EU
Neighborhood Policy.

The EU's External Relations Commissioner Benita Ferrero-Waldner said in Brussels a summary
of the benefits offered was handed over to the Belarusian government in Minsk on the morning of
November 21.

The offer, she said, is conditional on democratic reforms in the country.

12



"We are sending a message today to the people of Belarus. That's the important thing -- we're
sending a message to the people of Belarus explaining what we could offer to Belarus if the
conditions in the country changed," Ferrero-Waldner said.

Apart from the government, the EU offer will be distributed to nongovernmental organizations and
media outlets in the country.

Neighbor Benefits

The offer lists in a concise format the benefits of the ENP, currently enjoyed by Ukraine and
Moldova among others -- development aid, easier travel to EU countries, and institution-building
assistance.

The conditions listed in the offer say that to join the ENP, Belarus must hold free and fair
elections, respect freedom of expression and civil society rights, and release political prisoners. It
must also allow for an independent judiciary, respect the rights and freedoms of national
minorities, respect the rights of entrepreneurs, and abolish the death penalty.

Exempt from:

Source: RFE/RL; November 21, 2006; http.//www.rferl.org/featuresarticle/2006/11/FBB26BE0-
EC72-4477-99D2-18A85B8A7A4F.html

U.S. Inspectors To Visit Belarusian Military Unit

U.S. military inspectors are to visit a Belarusian military unit in November, a source at the
Belarusian Defense Ministry press service told Interfax.

"A U.S. inspection team led by James McCoy will visit Belarus on November 13-16 in conformity
with the Treaty on Conventional Armed Forces in Europe (CFE)," the source said.

"They will choose a military unit liable for inspections under the CFE Treaty," he said.

"The inspection will verify the amount of armaments and military hardware declared by Belarus in
its annual reports and its compliance with the CFE limitations," the source said.

Source: Interfax; November 13, 2006; http.//www.interfax.ru/e/B/0/0.htmi?id_issue=11620438
EU Condemns Jailing Of Belarusian Youth Activist

The European Union has condemned the sentencing of a Belarusian youth opposition activist to
18 months in prison.

In a statement issued on November 8, the EU said the accusations against Zmitser Dashkevich
were politically motivated and showed Belarusian authorities' unwillingness to respect
international human rights standards.

Source: RFE/RL; November 9, 2006; http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/11/E3593731-9632-
465E-9245-C619BA4EB4F6.htm!

kkkkkkhkkhkhkhkhkhhhkhkhhkhhhkhhkkhhkhhhkhkhkhkhkhkhkkhkhkhhkhkhkkhkkhkkhkkkkkkkk

The Belarus Update is a weekly news bulletin of the International League for Human Rights
(www.ilhr.org). The League, now in its 65th year, is a New York-based human rights NGO in
consultative status with the United Nations and the International Labor Organization. To send
letters to the editor or to subscribe/unsubscribe please contact Maria Kabalina at cis@ilhr.org.

13



The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the
protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale
assault on human rights and the rule of law in Belarus.

kkkkkhkkhkhkkhkhkhkhkhkhhkhhhkhhkkhhkhhkhkhkhkhkhkhkkkhkhkhhkhkkhkkhkkhkkhkkkkkkkk

14



