
Belarus Update       Vol. 10, No. 7 

February 16 - February 23, 2006 
 
Edited by Maria Kabalina and Olga Tarasov 
International League for Human Rights  
 
Table of Contents 
 
I. Domestic 
1. State Security Committee of Belarus Launches Website (The National Centre of Legal Information of 

the Republic of Belarus) 
2. How the Belarus Election Will Be Won (The Jamestown Foundation) 
3. President of Belarus Approves State Program on Fight Against Crime for 2006-2010 (The National 

Centre of Legal Information of the Republic of Belarus) 
4. Belarus's Milinkevich Prefers Fair Election To Street Revolution (RFE/RL) 
5. Ministry of Communications and Informatization of the Republic of Belarus Creates Broadband Internet 

Access Backbone (E-Belarus.ORG) 
6. Belarus Names Election Hopefuls (BBC News) 
7. Belarusian Opposition Has No Chance of Winning Election Scheduled for March 19 (Itar-Tass) 
8. Month Of Election Campaigning Set To Begin (RFE/RL) 
 
II. Regional  
9. CIS Observers Hail Initial Stage of Election Campaign in Belarus (Itar-Tass) 
10. Belarus' Exports to Russia Down 11.9 pct in 2005 (Forbes.Com) 
11. Belarus Plans to Increase Export to Ukraine Up to Billion Dollars in 2006 (UNIAN.Net) 
12. Belarus Opposition Candidate Says Election Will Not Be Free, Appeals to Russia (Kyiv Post) 
13. Russia Seeks Market Relations with Belarus in Gas Sector (RIA Novosti) 
 
III. International 
14. Belarus Accuses Czech Republic of Subverting Regime (Prague Daily Monitor) 
15. Belarus KGB Thwarts Activity of Grouping Financed by US NGO (Itar-Tass) 
16. Launch of TV and radio programmes for Belarus on 26th February 2006 (EUROPA) 
17. OSCE Observers Biased in Runup to Belarus Election � Ministry (RIA Novosti) 
18. Poland Backs Belarus Broadcasts (BBC News)  
19. Russia Denounces OSCE Election-Monitoring Work in Belarus (Kyiv Post) 
20. Belarus Attends BSEC Sitting As Observer (The National Centre of Legal Information of the Republic of 

Belarus) 
21. Polish Journalist Expelled From Belarus (Polskie Radio) 
22. Belarus: Changes Will Not Come Easy (EurActiv.Com) 
23. Belarus: Poland Leading Non-CIS Partner (Europejski Serwis Polskiej Agencji Prasowej) 
24. Belarus Claims US Government Intervenes in Its Media, US Denies (MosNews) 
25. OSCE Starts Long-term Monitoring of Belarus Elections (Interfax) 
26. On the conveyor. or Who and Where Prepare Provocateurs and Saboteurs for Overthrow the Power in 

Belarus (Respublika) 
 
IV. Human Rights & Independent Media 
27. Belarusian Journalists Fear Censorship May be Extended to the Internet (Heise Online) 
28. Pressure Mounts on Two More Minsk Protestant Churches (Forum 18) 
29. Detention for Distribution of Narodnaja Vola and Tovaruschc (BAJ) 
30. Opposition Targeted As Lukashenka Calls For 'Preemptive' Security Sweep (RFE/RL) 
31. Belarus Newspaper Prosecuted Over Offensive Cartoons (Interfax) 
32. Trial Against ZUBR Activists Will Start on February 23 (ZUBR) 
33. More Opposition Supporters Arrested In Minsk (RFE/RL) 
34. Two More Verdicts � 10 Days of Arrest (ZUBR) 
 
V. Business 
35. Belarus Budget Deficit 0.23% of GDP in 2005 (Interfax) 



 2

DOMESTIC 
 
1. State Security Committee of Belarus Launches Website  
The State Security Committee (KGB) of the Republic of Belarus has launched a website, head of 
the KGB information and public relations center Valeriy Nadtochaev told BelTA.  
 
The principal idea of the website is to provide unbiased information about the activities of the 
state security bodies of Belarus. In particular, the Internet site shows the structure and functions 
of the KGB, legal documents connected with it, the latest news regarding the activity of the 
special agencies, mass media reports and contact information � telephone numbers of Minsk and 
oblast departments.  
 
According to Valeriy Nadtochaev, the creation of the website proves the KGB is ready for a 
constructive dialogue and openness which is naturally limited by the specific nature of the 
security agency. The KGB spokesman has stressed that the state security bodies are interested 
in cooperation with citizens to ensure national security, stability and order. He has added that the 
website will be improving taking into consideration visitors' wishes and recommendations. The 
first step has been made. The information support of the site is provided by the members of the 
information and public relations center, Valeriy Nadtochev informed. 
 
Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; February 23, 2006; 
http://law.by/work/Eng/ 
 
2. How the Belarus Election Will Be Won 
The Central Election Commission in Belarus announced on February 17 that four candidates 
have been officially registered for the presidential election of March 19. These include: President 
Alexander Lukashenka; leader of the Liberal Democratic Party Syarhey Haidukevich; and two 
opposition candidates, Alexander Kazulin of the Social Democratic Party and the leader of the 
united opposition, Alexander Milinkevich. The CEC announced that Lukashenka had received 
1,903,069 valid signatures (this is almost one-third of the entire electorate), whereas over 
180,000 had signed the lists legally for Milinkevich (his original total was over 226,000), and 
slightly lower totals were recorded for the other two candidates (Itar-Tass, February 17). 
 
The Lukashenka team is essentially the government of Belarus team, and it has adopted a clear 
strategy that might be summarized in four points: project an image of stability and contentment 
among the citizens of the republic; maintain tight control over all aspects of the campaign; deploy 
harsh repressions against opposition structures; and provide almost blanket coverage of the 
presidential campaign on television, radio, and the official media. It is anticipated that, despite a 
much more watchful attitude on the part of the EU than hitherto, and some ambivalence toward 
the Lukashenka regime on the part of Putin's Russia, these factors will be enough to ensure a 
third term in office for the incumbent president. 
 
Thus on February 18, the main government newspaper cited an opinion poll conducted by the 
Institute of Sociology, Belarusian Academy of Sciences, using more than 9,000 respondents from 
all parts of the country, and under the direction of Institute director, Hryhory Evelkin. The poll's 
results purported to show a notable rise in positive feelings about the political situation in Belarus 
from 29.02% in 2002, to 55.45% at the end of 2005. Not less than 76% of citizens expressed their 
readiness to support Lukashenka in the presidential campaign, with figures of around 3-4% for 
opposition candidates. Evelkin declared that the results indicated strong support for state policies 
(SB Belarus Segodnya, February 18).  
 
The popularity of the president and his regime aside, the election results are virtually preordained 
by the composition of the CEC and the territorial commissions. Uladzimir Labkovich, who heads 
the legal office of the Milinkevich campaign, remarked, "The gravest violations" of the legal code 
are to be found in these commissions. The United Civic Party, for example, nominated around 
800 people for the election commissions, many of which had experience as state officials, in the 
parliament, and organs of local government. However, only one member made it through to 



 3

acceptance. In the Zavadsky district of Minsk, representatives of the UCP were informed that the 
commissions had been formed prior to the submission of names (Charter 97, February 15; 
Narodnaya Volya, February 13-14).  
 
To ensure that the opposition candidates cannot mount a sustained campaign, the regime has 
clamped down on their activity since the first days of the campaign. Two parties have reached the 
stage of "second warning" from the Ministry of Justice, meaning that they are on the verge of 
official dissolution. The Party of Communists of Belarus received such a warning in early 
February after its leader, Syarhey Kalyakin, appealed to leaders of local governments to ensure 
that opposition candidates were included in the territorial commissions. The Party of the 
Belarusian Popular Front received a similar warning shortly afterward because of alleged invalid 
addresses of party headquarters in the Hrodna and Homel regions. Officially a party cannot be 
dissolved during an election campaign, but such warnings serve to curtail freedom of activity 
(Narodnaya Volya, February 3-4 and 6-7).  
 
Kalyakin has a dual role as the leader of the headquarters of the Milinkevich campaign. In that 
capacity he criticized strongly the enforced gathering of signatures for the Lukashenka campaign 
in the organs of the Ministry of Internal Affairs and the office of the State Prosecutor. In return he 
was accused of libel and of "denigrating the president of Belarus" and ordered to report to the 
Prosecutor's office. On February 11, the chairman of the executive committee of Democratic 
Forces, Anatol Lyabedzka, was detained in Salihorsk while local militia checked his identity 
(Belarusy i Rynok, February 13). 
 
The EU has taken particular interest in the election, and the Milinkevich campaign in particular. 
This year Milinkevich has already met the French foreign minister, the Polish president, the 
German chancellor, and the head of the European Commission, and he has been given a rostrum 
in the Polish Sejm, the European Parliament, and the Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe. He has also, together with Kazulin, visited Russia, though not at an official level 
(Narodnaya Volya, February 10-11). Russian President Vladimir Putin, in turn, has declared that 
his meetings with the Belarusian president can be explained by his support for the fraternal 
Belarusian people (Belarusian Television, January 31). 
 
However, the Lukashenka regime is aware of the limits to foreign intervention in the campaign. Its 
militia were not restrained from brutally repressing a demonstration by Milinkevich supporters in 
October Square on February 16 ("Jeans Day") when dozens were arrested and beaten, including 
one of the organizers, Irina Khalip (Charter 97, February 16). Thus to date, the "happy and stable 
environment" remains under the close and watchful control of the Lukashenka government. 
 
Source: David Marples, The Jamestown Foundation; February 22, 2006; http://jamestown.org/ 
 
3. President of Belarus Approves State Program on Fight Against Crime for 2006-2010  
On February 21 by his decree #103 the President of Belarus Alexander Lukashenko approved 
the state program on the fight against crime for 2006-2010, BelTA was informed in the Belarusian 
leader�s press service.  
 
The program was designed to coordinate the activities of state bodies, public associations and 
other organizations to combat dangerous crime wave tendencies, to ensure law and order and 
personal and property security of citizens.  
 
The document describes a set of measures to counteract different forms of criminal activities, to 
improve the legal base of the fight against crime and to enhance the effectiveness of the work of 
the law enforcement bodies of the republic.  
 
The state program is based on the criminal situation analysis and the crime problem forecast in 
Belarus, the results of scientific studies, modern practice and track record in implementing the 
actions envisaged by the state program on intensifying the fight against crime for 2004-2005. 
 



 4

Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; February 22, 2006; 
http://law.by/work/Eng/ 
 
4. Belarus's Milinkevich Prefers Fair Election To Street Revolution 
Belarus's main opposition hopeful, Alyaksandr Milinkevich, says he does not want to see a 
Ukrainian- or Georgian-style revolution after presidential elections next month. 
 
Fielding questions from voters on Belarusian television, Milinkevich said the only thing his 
coalition of opposition groups is demanding is that the election be honest and carried out 
according to the law.  
 
He said that "voters would only go onto the streets to defend their honor," as citizens did in 
Georgia in 2003 and in Ukraine in 2004. 
 
Correspondents say Milinkevich faces long odds in unseating incumbent Alyaksandr Lukashenka 
in the 19 March vote. 
 
Lukashenka is running for a third term in office. The United States and European Union say they 
doubt the election will be free or fair. 
 
Source: RFE/RL; February 17, 2006; http://www.rferl.org 
 
5. Ministry of Communications and Informatization of the Republic of Belarus Creates 
Broadband Internet Access Backbone 
At the press conference organized within the framework of Internet Days on February 20, 2006, 
Nikolai Strukov, deputy minister of Communications and Informatization of the Republic of 
Belarus announced that the Ministry is planning to create, broadband Internet access backbone.  
According to the Ministry's data, the broadband Internet access market in Belarus totals 500 
thousand clients.  
 
The broadband backbone is the first stage of Belarusian Informatization programme. The next 
stage is content issue. Now, the government bodies' websites are to be transferred to Beltelecom 
servers.  
 
The third stage, according to Mr. Strukov is networks security.  
 
The three components - customers, content and security are the milestones for the 
Informatization infrastructure.  
 
Source: Mikhail Doroshevich, E-Belarus.ORG; February 21, 2006; www.e-belarus.org 
 
6. Belarus Names Election Hopefuls  
The election commission in Belarus has released the list of candidates who will contest the 
presidency in March.  
 
They include Alexander Milinkevich, the leading figure opposing pro-Moscow President Alexander 
Lukashenko, who has been in power for nearly 12 years.  
 
Opinion polls suggest Mr. Lukashenko, who has dominated election coverage on state TV, will 
win a third term.  
 
The United States has described the former Soviet republic as the "last dictatorship in Europe".  
 
Ceremony  
 



 5

The list of four candidates - including Social Democratic Party leader Alexander Kozulin and 
Liberal Democratic Party leader Sergei Gaidukevich - was announced in a solemn registration 
ceremony on Friday.  
 
It was the first and last time the candidates would meet during the campaign, as there will be no 
joint debates.  
 
Candidates will be restricted to two half-hour pre-recorded speeches each on national television.  
 
Appearing on television for even 30 minutes is a huge success for the three opposition 
candidates, says the BBC's Kyril Sukhotski in Minsk, as monitoring data over the past two weeks 
shows that they received considerably less television coverage than Mr. Lukashenko.  
 
Accusations  
 
Since coming to power in 1994, Mr. Lukashenko has increasingly been accused by opponents of 
running an authoritarian state.  
 
The US and the European Union have accused him of cracking down on rival and silencing the 
media.  
 
The opposition has been campaigning on a platform promoting the ideas of freedom, justice and 
truth.  
 
On Thursday, dozens of protesters were arrested during anti-government protests in the Belarus 
capital, Minsk.  
 
The demonstrations, involving about 200 people, were held to remember opposition figures who 
have disappeared or been imprisoned during Mr. Lukashenko's rule.  
 
Source: BBC News; February 17, 2006; http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe 
 
7. Belarusian Opposition Has No Chance of Winning Election Scheduled for March 19 
Belarusian opposition has no chance of winning the presidential election scheduled for March 19, 
officials and Minsk and political analysts in Russia say.  
 
They warn there is no use in expecting sensations and Belarus is the least likely country to be 
swept by a Ukrainian-style "orange revolution."  
 
It appears, though, that Belarusian oppositionists realize the truth of the situation too, in spite of 
the massive support they receive from the West.  
 
President Alexander Lukashenko is confident the nation will elect him for a third term of office. He 
received the right to run for presidency in all the subsequent elections at a referendum in 2004.  
 
Another three candidates will be on the ballots March 19. Sergei Gaidukevich, the leader of the 
Liberal Democratic Party of Belarus, supports the authorities, while the united representative of 
oppositionist forces, Alexander Milinkevich, and the leader of the Social-Democratic Party of 
Belarus, Alexander Kozulin, stand in opposition to Lukashenko.  
 
The President himself said a few days ago: "I'll get my 76% to 78% votes without a problem."  
 
"An announcement will come upon results of the March 19 voting that Lukashenko has received 
75 or even more percent votes," Milinkevich agreed, adding however that two-thirds Belarusians 
are looking for a change.  
 



 6

In the meantime, polls taken by the Institute of Sociology of the Belarusian Academy of Sciences 
indicate that about 76% voters are ready to vote for Lukashenko, indeed.  
 
"And if you take the number of those who�ll really come to the polls, that percentage may even be 
greater," says Georgy Yevelkin, the Sociology Institute director.  
 
He indicates the same polls suggest that opposition parties enjoy support of 3% to 4% of the 
population.  
 
"Lukashenko has no contenders, in fact," Alexander Fadeyev, the deputy director of Russia's CIS 
Research Institute said in an interview with Itar-Tass. He believes that all of the opposition 
candidates can hope for a maximum of 10% of votes together.  
 
Milinekich complained at a news conference in Moscow that Belarusian oppositionists have to 
exist in total isolation, as only three independent newspapers have survived in Belarus.  
 
When a reporter asked him what the Belarusians feared most of all, he said: "The politicians are 
afraid of getting to jail or to vanish altogether, while the rank-and-file people are afraid of losing 
their jobs."  
 
"The oppositionists have recognized from the very start that Lukashenko will be re-elected," the 
Moscow-based Nezavisimaya Gazeta writes. "And yet, in a hope for aid promised by the West, 
they try to explain events by saying he is misusing administrative resources."  
 
Milienkerich urged the supporters of democracy to go to Minsk after the voting. "We're not 
appealing for an orange revolution, but already now there're grounds for doubts as to how 
democratic that election will be," Milinkevich said.  
 
�The election will be uninteresting, because Lukashenko has to run for re-election and all of his 
contenders use this as an opportunity to take part in the political process so that people will 
remember them years after that,� says Sergei Mikheyev, a man in charge of CIS department at 
the Center for Political Technologies.  
 
�There isn�t even slim hope for an orange revolution there as opposition leaders themselves say 
they won�t resort to pressure by force, while Lukashenko can suppress any unrest,� Mikheyev 
said.  
 
�Most likely, the authorities will use all the administrative resources available to them and the 
actions of protest will hardly have a mass scale,� Vremya Novostei daily quotes Belarusian 
opinion researcher Oleg Manayev as saying.  
 
Nezavisimaya Gazeta underlines the opinion of some experts that many channels of external 
influence on Belarus have been blocked. �The Belarusian Foreign Ministry and KGB qualify any 
political interference as a breach of sovereignty ensuing tough retaliation,� it writes.  
 
For instance, Milinkevich�s meetings with leading Western politicians were considered by the 
Foreign Ministry as meddling with internal affairs of the republic.  
 
Belarusian Internet agency Glavred the Europeans have started tackling the Belarusian problem 
with unparalleled vigor in the past few weeks.  
 
�Milinkevich was given the green light for an impressive tour of political centers of the Old 
Continent,� Glavred said. After the New Year festivities, Milinkevich met with French Foreign 
Minister Philippe Douste-Blazy, Polish President Lech Kaczynski, Germany�s Federal Chancellor 
Angela Merkel, European Commission president Jose Manuel Barroso and other European 
leaders. He also took the floor in Polish parliament, the European parliament, and the 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe.  



 7

 
�The main thing is that the Europeans have seen clear democratic prospects in Belarus and now 
they�re ready to help us as actively as never before,� Glavred quoted Milinkevich as saying.  
 
�Europe sees no good in a confrontation with Moscow, and when we say the Belarusian 
democratic movement has nothing anti-Russian in it we pour balm on their hearts,� he said.  
 
�Lukashenko blocks any Western attempts to interfere, while neither Europeans nor Americans 
have yet had enough audacity for a serious political blockade,� Sergei Mikheyev says. �All the 
more so that the first hangover of orange revolutions has vanished, especially after events in 
Kyrgyzstan.�  
 
Deputy Prime Minister Sergei Ivanov, who is also Russia�s Defense Minister, mentioned the 
Kremlin�s stance on Belarus in a recent interview with Frankfurter Allgemeine Zeitung.  
 
When a correspondent asked him why Russia supported �Europe�s last dictator,� Ivanov said 
Belarus is a sovereign state and Russia does not interfere in its affairs.  
 
The power to decide on who will be President in Minsk belongs to the people Belarus, he said, 
adding the country does not have a dictatorship and it must be able to live the way chosen by its 
people, not by Germany, Russia or the U.S., Ivanov said.  
 
Belarus is showing some achievements in fighting with crime and it has curbed drugs trafficking, 
too, he said.  
 
The Belarusians do not have corruption and the standards of living there are much higher than in 
many neighboring countries, which call themselves free.  
 
Russian President Vladimir Putin was asked January 31 he supported Lukashenko, he answered 
that his meetings with the Belarusian President were meant to support the Belarusian people, and 
not �the regime.�  
 
�It�s totally wrong to claim we may support one or another politician regardless of the price,� he 
said. �We abide by a balanced foreign policy line, aimed at developing relations with a state.�  
 
Source: Itar-Tass; February 20, 2005; http://www.tass.ru/eng 
 
8. Month Of Election Campaigning Set To Begin 
On 17 February Belarus will officially announce the names of people registered to run for election 
in the 19 March presidential poll. Of the four likely candidates, two are opposition figures -- 
Alyaksandr Kazulin and Alyaksandr Milinkevich. Some opposition supporters might have hoped 
the two would join forces, putting forth a single candidate who could provide more of a threat to 
incumbent President Alyaksandr Lukashenka. But Kozulin and Milinkevich are keeping their 
campaigns separate. 
 
Candidates for the March poll will be announced Friday, marking the start of a cramped campaign 
period that will last just one month.  
 
Analysts expect four candidates will compete for the highest post in the country. They include 
incumbent President Alyaksandr Lukashenka, united opposition candidate Alyaksandr 
Milinkevich, Liberal Democratic Party leader Syarhey Haydukevich, and Social Democratic leader 
Alyaksandr Kazulin.  
 
Empty Streets? 
 
It may be a quiet campaign. Kiril Poznyak, the editor in chief of Belaruskye Novosti, says the 
candidates will have to ask permission to organize rallies.  



 8

 
"They will have the right to communicate legally with the population. They will be allowed to meet 
voters," Poznyak said. "However, restrictions are already being imposed. Authorities in Minsk 
have announced that in order to meet voters, they will need to get permission. However, the 
election law says no such permission is required."  
 
The opposition considers this move unconstitutional.  
 
A poll taken by the Gallup/Baltic Surveys in the first half of January found that nationwide, nearly 
55 percent of Belarusians intend to vote for Lukashenka. For Milinkevich, that figure is just 17 
percent.  
 
Advantages Of Office 
 
Poznyak says Lukashenka enjoys many advantages as an incumbent president. 
 
�State-owned media supports President Lukashenka and is critical of opposition candidates (CTK 
file photo)"[State-owned] newspapers, radio [and television] clearly favor Lukashenka, giving him 
the most attention. Practically some 70-90 percent of the media's focus is given to Lukashenka," 
Poznyak said. "Reports about him in the newspapers and on television are largely positive. The 
attitude to opposition candidates is largely negative."  
 
Officially, the candidates are prohibited from campaigning until their final registration is 
announced on 17 February. But authorities say Lukashenka's wave of media coverage is related 
not to the campaign but simply to information about his current presidential duties.  
 
At the same time, Poznyak says, the state-owned media appears to be stepping up its critical 
coverage of the political opposition overall and the individual candidates in particular.  
 
As the president, Lukashenka also has the protection of antidefamation legislation, which makes 
public criticism of him almost impossible.  
 
Where's The Opposition?  
 
Even without the support of the media, Lukashenka is likely to win the race. The odds are so 
overwhelmingly in his favor that many observers are wondering why the opposition was unable 
present a more serious challenge.  
 
Valery Karbalevich, an analyst with Strategy, a Minsk-based political analysis center, says the 
political ambitions of Kazulin, a former rector of Belarusian State University, are to be blamed for 
the failure.  
 
Both Milinkevich and Kozulin have repeatedly said that they will not entertain the idea of a 
partnership with the third candidate, Liberal Democratic Party leader Syarhey Haydukevich.  
 
�From the very beginning, Alyaksandr Kazulin and his team did not participate in the opposition's 
coalition games. Their theory was that the opposition did not enjoy the support of society," 
Karbalevich said. "[They suggested] that some new people and some kind of third force should 
appear to oppose both Lukashenka and opposition."  
 
Ambitions Outweigh Cause 
 
Karbalevich says that Kazulin has continued along this path despite the fact that his popularity 
has registered at just 3 percent.  
 



 9

Poznyak of Belaruskye Novosti says that both Kazulin and Milinkevich have put their ambitions 
ahead of the opposition's cause. He says both politicians suggested different scenarios for 
possible unification, but offered terms that were unacceptable to the other.  
 
In the end, however, Poznyak says it is difficult to understand why Kozulin has chosen to go it 
alone.  
 
"It is clear that both have ambitions. Of course, a stronger force is behind Milinkevich -- the united 
opposition," Poznyak said. "As far as Kazulin is concerned, he is supported only by one force -- 
the Belarusian Social Democratic party."  
 
Both Milinkevich and Kozulin have repeatedly said that they will not entertain the idea of a 
partnership with the third candidate, Liberal Democratic Party leader Syarhey Haydukevich.  
 
They say Haydukevich, a lawmaker in the House of the Representatives, is too close to 
Lukashenka. 
 
Source: Valentinas Mite, RFE/RL; February 17, 2006; http://www.rferl.org 
 
 
REGIONAL 
 
9. CIS Observers Hail Initial Stage of Election Campaign in Belarus 
In its interim report on Tuesday, the mission of CIS observers hailed the initial stage of a 
presidential election campaign in Belarus, but also drew attention to meager participation of 
political parties in electoral commissions as well as political pressure from the outside.  
 
At the initial stage of the campaign, bodies of executive power and election committees in the 
republic have ensured a high level of the election process, as well as have demonstrated 
accurate and coordinated work, the report said.  
 
The presidential election in Belarus is due on March 19. The report emphasized wide participation 
of labor collectives and pubic organizations in territorial and district electoral commissions, noting, 
however, meager participation of political parties.  
 
Representatives of political parties make up only 2.6 percent in territorial commissions and less 
than one percent in district commissions. They are not represented at all in capital Minsk.  
 
Observers also draw attention to the fact that the election campaign proceeds �against the 
background of political pressure from the outside�.  
 
�Unreasonably tough statements, biased commentaries, negative judgments from certain officials 
and agencies from some European organizations and the USA against Belarus are seen by CIS 
observers as a wish to predetermine a negative attitude of the world public and international 
observers to the results of the presidential election before it is finished,� said the report by the 
mission of observers from the Commonwealth of Independent States.  
 
Source: Itar-Tass; February 21, 2005; http://www.tass.ru/eng 
 
10. Belarus' Exports to Russia Down 11.9 pct in 2005 
Belarus' exports to Russia fell by 11.9 pct in 2005 due to a decline in supplies of petroleum 
products, footwear, truck and tractor components and televisions, the BelaPAN news service 
said.  
 
The export of petroleum products to Russia decreased 83-fold, according to the Ministry of 
Statistics and Analysis.  
 



 10

Imports from Russia also were down compared with 2004. Belarus bought fewer Russian-made 
truck and tractor components, electric batteries, wires and cables, plastic products, paper and 
cardboard, and ferrous metal products.  
 
Supplies to and from Russia accounted for 48.4 pct of Belarus' overall foreign trade in 2005. 
 
Source: Forbes.Com; February 21, 2006; http://www.forbes.com 
 
11. Belarus Plans to Increase Export to Ukraine Up to Billion Dollars in 2006 
Belarus plans to increase the export to Ukraine in 2006 up to 1 billion dollars, compared with 
907.8 million dollars in 2005.  
 
According to the press-service of the Belarusian Council of Ministers, Prime Minister of Belarus 
Sergei Sidorskiy claimed this at a meeting with the top Deputy Prime Minister of Ukraine 
Stanislav Stashevski in Minsk today.  
 
�Last year our countries achieved a record commodity circulation in the mutual trade � 1.8 billion 
dollars. In 2006, we set a task to achieve 1 billion dollars of export�, said S.Sidorskiy. He believes 
that the mutual trade volumes grew owing to the activities of the inter-government Belarusian-
Ukrainian Commission for issues of the commercial-economic collaboration.  
 
The Belarusian Prime Minister added that his country is interested in broadening the presence of 
the Belarusian production at the Ukrainian market.  
 
S.Stashevsi also believes that the year 2005 was successful and fruitful for the commercial 
relations between the two countries.  
 
Source: UNIAN.Net; February 16, 2006; http://www.unian.net/eng/news/ 
 
12. Belarus Opposition Candidate Says Election Will Not Be Free, Appeals to Russia 
Belarus' main opposition presidential candidate said Thursday that next month's presidential 
election will not be democratic and he urged Russia to drop what he called its shortsighted policy 
of support for the nation's authoritarian leader. 
 
Alexander Milinkevich also warned that violence could break out following the March 19 vote, 
saying that President Alexander Lukashenko's determination to stay in power and widespread 
doubts about the legitimacy of the election could make for a volatile mix. 
 
"The election will not be free, it already is not free," Milinkevich said. He cited repressive state 
actions, almost nonexistent opposition representation on electoral committees and restrictions on 
observers as indications the vote will fall short of democratic standards. 
 
Most of the opposition has united around Milinkevich as its candidate to challenge Lukashenko, 
who has ruled the ex-Soviet republic with an iron hand since 1994. He has quashed dissent and 
maintaining his grip on power through votes dismissed as illegitimate by his opponents and 
Western governments that have dubbed him Europe's last dictator. 
 
"The strength of the regime is not that it is loved, but that it is a regime of repression," Milinkevich 
told a Moscow news conference. 
 
He said the Belarusian government has created a crooked playing field for the vote, including by 
placing only one representative of the opposition coalition among 74,000 members of local 
election commissions that will count the votes cast in the nation of 10 million. 
 
"This is where the falsifications occur," Milinkevich said. 
 



 11

The government has also adopted a policy that will prevent both domestic and foreign observers 
from monitoring the counting process, he said, making the observation process "more symbolic 
than real." 
 
Other opposition leaders told the news conference that government tactics included arresting 
opponents and warning people they would lose their jobs if they campaigned for the opposition. 
 
In Moscow, as during recent visits to Western nations that are eager for political change in 
Belarus, Milinkevich stressed that he opposes violent upheaval but also warned that bitter 
Belarusians may take to the streets if they believe the election is rigged. 
 
With Lukashenko vowing not to permit the kind of protests that broke out in the former Soviet 
republics of Georgia, Ukraine and Kyrgyzstan after disputed ballots and helped bring opposition 
leaders to power, Milinkevich called the situation ahead the election "alarming." 
 
"We do not want revolution, but people may come out into the streets," he said. 
 
Milinkevich also said he wanted to dispel what he called a "lie" promoted by Lukashenko that the 
Belarusian opposition is anti-Russian and he pledged to build "better relations with Russia than 
exist today" if he is elected. 
 
He said Lukashenko remains in power "largely thanks to the strong support of Russia" and that 
Moscow's backing would undermine relations in the long run. 
 
With other neighbors like Ukraine and the Baltics states turning Westward, the Kremlin is wary of 
the election in Belarus. President Vladimir Putin recently said he believes the vote could be 
democratic, and Defense Minister Sergei Ivanov told Western counterparts Lukashenko is sure to 
win on the basis of popularity. 
 
Source: Kyiv Post; February 16, 2006; http://www.kyivpost.com/ 
 
13. Russia Seeks Market Relations with Belarus in Gas Sector 
A Russian diplomat reiterated Thursday that the country was seeking market-based relations with 
Belarus in the natural gas sector.  
 
"Russia plans to base its relations on market prices," said Valery Mikhailov, the deputy director of 
a CIS department in the Foreign Ministry. "What holds for Ukraine, holds for Belarus as well."  
 
Mikhailov's comments followed reports of possible price hikes for Russian natural gas supplies to 
Belarus. But, under the agreement for 2006, Russia is to supply gas to Belarus for the same price 
as in 2005, or $46.68 per 1,000 cubic meters.  
 
"We should above all look after the economy. Belarus is certainly a fraternal nation and part of 
the [Russia-Belarus] union state, but it is still a different country, and this [market prices] is a 
correct and justified measure economically," Mikhailov told the lower house of parliament 
Thursday.  
 
Meanwhile, Viktor Spassky, the head of the CIS economic cooperation department of the 
Economic Development and Trade Ministry, said that while Russia was delivering gas to Belarus 
at privileged prices, Belarus was establishing barriers against Russian goods.  
 
"Hence, we offer a privileged regime, and Belarus sets more barriers for Russian goods than for 
European," Spassky said, adding that plans were in place to work with Belarusian organizations 
to avoid such discrimination.  
 



 12

The Russian gas monopoly Gazprom cut off gas supplies to Ukraine at the turn of the year in a 
long-running dispute, which has subsequently been resolved, about how much Kiev paid for 
natural gas supplied by Gazprom.  
 
The company has also recently raised the gas prices for other former Soviet republics, Armenia 
and Georgia, and is in talks with Moldova over an increase.  
 
Source: RIA Novosti, February 16, 2006; http://rian.ru 
 
 
INTERNATIONAL 
 
14. Belarus Accuses Czech Republic of Subverting Regime 
The Belarusian authoritarian regime of Alexander Lukashenko has accused through state 
television the Czech embassy in Minsk of subversive activities, Lidove noviny (LN) writes today.  
The television asserted on Sunday that embassy employees spread "propaganda material" 
among extremist groups, LN writes.  
 
It says that the television's Panorama news programme shows a group of young people loading a 
car standing outside the embassy with a big quantity of some kind of pamphlets.  
 
In another shot police detain the car crew, LN writes.  
 
"This was accompanied by a commentary saying that it is propaganda material that we are 
spreading. It was claimed that we and our Foreign Ministry infringe on all international legal 
norms and that this is a gross interference in the internal affairs [of Belarus]," Vladimir Ruml, head 
of the Czech diplomatic mission in Minsk told LN.  
 
He said that the material was made from an opposite building in which the military counter-
intelligence service has its seat.  
 
Ruml sent a protest press release to the Belarusian Foreign Ministry and to the embassies of 
other countries in Belarus.  
 
The alleged propaganda material is in fact a U.N. resolution on human rights in Belarus that the 
Czech Foreign Ministry translated into Belarusian and that it offers to Belarusians with the 
consent of the Office of the U.N. High Commissioner for Human Rights, LN writes.  
 
"People can come to us and take the brochure. In this particular case the people were activists 
who are linked to democratic parties. They take the pamphlets by hundreds and distribute them 
further," Ruml told LN.  
 
The Czech Foreign Ministry will not probably react to the Belarusian television reportage.  
 
"It has only been a media output. This does not exceed the scenario under which the Czech 
Republic has been painted as a country of subversive elements for a year," ministry spokesman 
Vit Kolar told LN.  
 
The Czech Republic rather focuses on support to democratic forces in Belarus.  
 
"It is not possible to fight with notes against the Lukashenko regime," Kolar said.  
 
Ruml told LN that propaganda has been stepped up in Belarus as the March presidential election 
is coming closer.  
 
"The situation has been much harder since January. I would say that it is worse and worse every 
day," LN quotes Ruml as saying.  
 



 13

Source: Prague Daily Monitor; February 25, 2006; http://www.praguemonitor.com 
 
15. Belarus KGB Thwarts Activity of Grouping Financed by US NGO 
State Security Committee (KGB) of Belarus has thwarted the activity of an illegal public 
association called Partnership Civic Initiative that was set up by an American non-governmental 
organization, spokespeople for the KGB press service said.  
 
The Partnership was set up, managed and financed by the US National Democracy Institute, an 
NGO. Belarusian law forbids the practice of financing national NGO's from abroad.  
 
"Law enforcement agencies issued numerous official warnings that the Partnership's activity was 
illegal, and a number of its activists were brought to administrative responsibility from 2003 
through 2005 but it continued operations this year, too," a spokesman said.  
 
As a result, four leaders of the organization -- Nikolai Astreiko, Alexander Shalaiko, Timofei 
Dranchuk, and Enira Bronitskaya -- were detained February 21.  
 
The KGB instituted a criminal case over their activity citing an article of the Criminal Code that 
envisions punishment for setting up a public association posing a threat to individuals or citizen's 
rights.  
 
The detainees were placed in a KGB detention center.  
 
Source: Itar-Tass; February 23, 2005; http://www.tass.ru/eng 
 
16. Launch of TV and radio programmes for Belarus on 26th February 2006 
New EU-financed TV and radio broadcasting programmes for Belarus will start on 26 February 
2006. They are part of a wider �2 million project that will cover internet, support to the Belarusian 
written press and training of journalists, in addition to radio and TV broadcasts. The objective of 
this project is to increase access to independent news and information across the whole of the 
country.  
 
Commissioner for External Relations and European Neighbourhood Policy, Benita Ferrero-
Waldner said: �Tight controls on the media in Belarus make it hard for Belarusians to find 
independent sources of information. I look forward to the day when Belarus will have its own free 
media, because this is crucial to the functioning of a democracy. In the meantime, I believe the 
new radio and TV programmes will raise awareness of developments in the country and help 
Belarusians better understand their neighbours in the EU�.  
 
She added �Diversity of the media is important. I welcome the launch of Radio Racja, the new 
Polish project to bring independent broadcasting to Belarus. The more sources of independent 
information the better�. 
 
EU-funded programmes in the new project will include:  
 
RADIO - A daily 60-minute radio information magazine �Window to Europe� each morning in peak 
time in Belarusian and Russian by European Radio for Belarus, and Radio Baltic Wave. This is 
designed to appeal to a broad cross section of Belarusian society with particular attention paid to 
the young people. The magazine will present news features and reports from Europe and 
Belarus, as well as music entertainment with artists from Europe and Belarus. The news part of 
the magazine will cover topical political, economic and cultural events including sport, news and 
weather. Interactive phone-ins will also soon allow listeners to communicate with the studio team.  
In addition, four live programmes will be specifically dedicated to the Belarusian Presidential 
Elections of 19 March 2006, featuring debates with election observers, journalists, candidates 
and NGO representatives. 
 
�Window to Europe� will initially be available on: 
 



 14

AM: 612 kHz  
Satellite: 11013 Mhz  
 
Internet: http://www.belradio.fm (active from 26 February 2006) 
 
TV - The independent Russian channel, RTVi will broadcast a weekly half hour magazine-style 
programme, �Window to Europe�, starting on Sunday, 26 February at 1700 (Belarus time) in 
Belarusian and Russian languages: Four weekly re-runs will be broadcast from Monday to 
Thursday. The programme is designed to appeal to the Belarusian audience. It will cover cultural, 
social, political, historical and economic aspects of Belarus itself, help raise awareness of the 
opportunities and challenges of the EU, and increase familiarity with the 25 member states, 
presenting a broad picture of the EU family. The magazine will include video reports and studio 
discussion.  
 
In addition to the weekly magazine, two live special election shows are being produced to give an 
independent view of the Belarusian Presidential elections on 19 March 2006. These shows will 
involve Belarusian, Russian and EU experts including election observers, journalists, candidates, 
and representatives of NGOs.  
 
The programmes will be available on cable and satellite. 
 
The new TV and radio broadcasts follow a smaller (�138,000) broadcasting project already 
underway, implemented by Deutsche Welle.  
 
Source: EUROPA; February 23, 2006; http://europa.eu.int/ 
 
17. OSCE Observers Biased in Runup to Belarus Election - Ministry 
Observers from the human rights office of the world's largest regional security organization 
display bias ahead of a March 19 presidential election in Belarus, a spokesman for the Russian 
foreign ministry said Wednesday.  
 
Mikhail Kamynin said observers from the Office for Democratic Institutions and Human Rights of 
the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) had no transparent and 
comprehensible regulations to follow during the election.  
 
"As we already learned in the past, such a way of doing things gives grounds for biased 
conclusions," Kamynin said.  
 
The diplomat said the OSCE observers had concluded that Belarus had no conditions for free 
and fair voting long before election day.  
 
Russian officials have repeatedly criticized the OSCE's approach to monitoring elections in 
former Soviet states, particularly after mass protests against election fraud swept new pro-
Western leaders into power in Ukraine and Georgia. The international observers themselves deny 
any involvement in the regime change.  
 
Last month, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov met with the OSCE Chairman-in-Office, 
Belgian Foreign Minister Karel De Gucht, to discuss cooperation. Lavrov called on the member 
nations to work together on contentious issues, specifically ones related to monitoring of national 
elections.  
 
"We will have to find a compromise on difficult issues, including the activities of the OSCE Office 
for Democratic Institutions and Human Rights, particularly election monitoring," the minister said.  
De Gucht said the issue of reforming the OSCE, whose 55 member countries span from Canada 
to Russia, should be resolved by the end of 2006. 
 
Source: RIA Novosti, February 22, 2006; http://rian.ru 



 15

 
18. Poland Backs Belarus Broadcasts  
Poland has given backing to a radio station set up to broadcast to eastern neighbour Belarus in a 
bid to promote democracy and freedom of speech there.  
 
The Polish government is funding the project just weeks before forthcoming presidential elections 
in Belarus.  
 
Belarus President Alexander Lukashenko has been in power for more than a decade. Opposition 
activists say he has become increasingly authoritarian.  
 
Belarus's ambassador in Warsaw says Poland is violating international law.  
 
He predicts the radio station will have relatively few listeners.  
 
Radio Racja, which translates roughly as Radio Right, will begin its first broadcasts on crackly 
medium wave on Wednesday evening.  
 
Solidarity links  
 
It is based in the north-eastern city of Bialystok, about one hour away from the Belarusian border.  
 
Its small team of Belarusian and Polish organisers say it will transmit music and uncensored 
information into the central and eastern parts of Belarus.  
 
They say it will give the country's opposition a chance to be heard, ahead of the presidential 
elections next month.  
 
Radio Racja stopped broadcasting four years ago due to a lack of money. The Polish government 
is funding its relaunch.  
 
The station has its roots in the Solidarity movement which overthrew communism in Poland, so it 
is no stranger to state censorship.  
 
Source: Adam Easton, BBC News; February 22, 2006; http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe 
 
19. Russia Denounces OSCE Election-Monitoring Work in Belarus 
Russia's Foreign Ministry on Wednesday claimed the OSCE's election observer mission in 
Belarus was showing severe bias ahead of next month's presidential election, in which 
authoritarian leader Alexander Lukashenko is seeking a third term. 
 
The election observer missions of the Organization for Security and Cooperation in Europe's 
Office of Democratic Institutions and Human Rights have frequently labeled elections in post-
Soviet states as severely flawed and Russia often bristles at the reports as Western attempts to 
interfere in countries that the Kremlin regards as within Russia's sphere of influence. 
 
Lukashenko, widely criticized for repressing the opposition and journalists, is an ally of Russia 
and has sought to bring the country into a loose union with Russia. He contends that Western 
governments aim to undermine his government by stirring up opposition around the elections and 
he has vowed a heavy police presence on election day to prevent protests similar to those in 
Georgia and Ukraine after disputed elections. 
 
In Belarus, where an observer mission began its work this month, "our worst fears have been 
realized," ministry spokesman Mikhail Kamynin said in a statement. "According to unnamed 
'interlocutors,' they are already making far-reaching conclusions about the absence of the 
necessary conditions in the republic for conducting of democratic elections. 
 



 16

"We more than once have seen such conduct by representatives of the office, when assessments 
of an election have been put forward before they occurred. This cannot be called anything other 
than prejudice," he said. The missions routinely issue reports on preparations for elections. Both 
Russia and Belarus are members of the OSCE. 
 
A spokeswoman for the OSCE's election monitoring operations, Urdur Gunnarsdottir, told The 
Associated Press in Warsaw that she had not seen the ministry statement. But, she said, "this is 
not the first time that they have criticized us." 
 
"We are monitoring the Belarusian election activities in an objective and transparent manner, as 
we have done in other places. We have observed over 150 elections and we think our 
methodology is well-tested by now," she said.  
 
Source: Kyiv Post; February 22, 2006; http://www.kyivpost.com/ 
 
20. Belarus Attends BSEC Sitting As Observer  
For the first time Belarus took part in the work of the Organization of Black Sea Economic 
Cooperation (BSEC) as an observer. A sitting of the BSEC working group for institutional issues 
was held in Istanbul (Turkey).  
 
As BelTA has been told in the Foreign Ministry, the sitting highlighted administrative reforms in 
the state institutions of power, introducing up-to-date methods of rendering government services 
to the population.  
 
The prospects of the BSEC cooperation with other international organizations were also on the 
agenda. A near-term program of actions of the working group was adopted at the sitting. 
 
 
Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; February 20, 2006; 
http://law.by/work/Eng/ 
 
21. Polish Journalist Expelled From Belarus 
A correspondent of a leading Polish daily Gazeta Wyborcza was expelled from Belarus. Waclaw 
Radziwinowicz was approached by two Belarusian officers at a railway station in the border town 
of Grodno and informed that he was barred entry to Belarus. He was then placed in a train back 
to Poland. Radziwinowicz, who had all the required documents with him, planned to interview the 
authoritarian president of Belarus Alexander Lukashenko. 
 
Source: Polskie Radio, February 19, 2006; http://www.radio.com.pl/polonia 
 
22. Belarus: Changes Will Not Come Easy 
Voicing concern about the Belarusian authorities' conduct in the run-up to the March presidential 
elections, an Austrian Presidency politician tells MEPs in Strasbourg that "our work on Belarus 
has to be framed in the long term. 
 
Speaking for the Austrian Presidency, the country's State Secretary for Foreign Affairs Hans 
Winkler told the European Parliament's 16 February session in Strasbourg that he does not 
expect next month's presidential elections in Belarus to bring about a "sweeping change".  "Our 
work on Belarus has to be framed in the long term," Winkler said.  
 
Belarus will hold presidential elections on 19 March 2006. According to the EU, the Council of 
Europe and the Organisation for Security and Co-operation in Europe (OSCE), the previous 
presidential and parliamentary elections in Belarus - in 2000, 2001 and 2004 - failed to meet 
international standards. The country's current authoritarian president, Aleksander Lukashenka, is 
standing for a third consecutive term. 
 



 17

A draft resolution by the European Parliament states that the authorities in Belarus continue to 
create obstacles to the campaigning of the independent candidates and a number of leading 
opposition figures have been detained. The MEPs underlined that Belarus is the only country in 
Europe not yet linked to the EU by a partnership and co-operation agreement. 
 
Recently, the Commission launched a new project package aimed at supporting democratic 
organisations and the free flow of information in Belarus. Among other things, a radio station has 
been set up to provide independent information in Belarusian and Russian. 
 
The MEPs expressed "solidarity with, and support for, all Belarusians who strive for an 
independent, open and democratic Belarus". The MEPs "deeply deplored" the fact that the 
country has not invited election observers from either the European Parliament or the Council of 
Europe. 
 
Source: EurActiv.Com; February 16, 2006; http://www.euractiv.com 
 
23. Belarus: Poland Leading Non-CIS Partner 
Poland is Belarus' third-largest non-CIS trade partner, last year's turnover between both countries 
rising 18.5 percent to 1.4 billion USD, Andrei Papou from the Belarussian Foreign Ministry said 
Thursday in Minsk.  
 
Summing up Polish-Belarusian economic ties, Papou pointed to a marked rise in trade over 2005, 
especially a 16.3-percent rise in Belarusian exports to Poland.  
 
Papou also noted Belarus' positive trade balance with Poland to the tune of 268 million USD.  
 
Poland's imports from Belarus mainly embrace petroleum products, LPG, potassium fertilizers, 
kazeine, wood, electricity and steel products.  
 
Source: Europejski Serwis Polskiej Agencji Prasowej; February 16, 2006; 
http://euro.pap.net.pl/cgi-bin/europap.pl?grupa=46&dzien=0&ID=76752 
 
24. Belarus Claims US Government Intervenes in Its Media, US Denies 
The U.S. Embassy in Minsk on Thursday expressed deep concern over what it calls false 
statements and conclusions about the U.S. government in Belarusian state media outlets, Radio 
Free Europe reported quoting the embassy statement.  
 
�The most egregious example of this disinformation campaign to date was the 7 February 
Belarusian Television broadcast of the �Agent 590� series,� which �preposterously asserts that the 
United States government is financing the efforts of sovereign countries to orchestrate scandals 
in Belarus, with a goal of discrediting the country in the international community,� the statement 
read.  
 
The embassy also cited a report aired by Belarusian Television on 13 February, in which Yauhen 
Novikau, the anchorman of a program entitled �Human Rights: Look at the World,� charged that 
the U.S. Embassy is planning the �liberation of the Belarusian people from dictatorship.�  
 
The embassy said: �Novikau�s statements are not only offensive and irresponsible; they are 
potentially incendiary to the viewers of his program, who will surely take away a decidedly 
inaccurate and skewed view of the true purpose of our diplomatic mission here in Belarus.� 
 
Source: MosNews.Com, February 16, 2006; www.mosnews.com 
 
25. OSCE Starts Long-term Monitoring of Belarus Elections 
Observers from the Organization for Security and Cooperation in Europe's Office for Democratic 
Institutions and Human Rights (ODIHR) have started the long-term monitoring of the presidential 
election campaign in all parts of Belarus, the ODIHR informed Interfax on Thursday.  



 18

 
Earlier reports said that the republic's Central Elections Commission has accredited 50 ODIHR 
representatives to monitor the presidential election campaign. Forty of them will work in the 
periphery, and the rest, at the OSCE office in Minsk.  
 
In all, 182 international observers have been accredited: 80 from countries of the Commonwealth 
of Independent States, 50 from the OSCE, 48 from the Parliamentary Assembly of the Belarus-
Russia Union and four from British non-governmental organizations.  
 
The Belarusian presidential elections are due on March 19, 2006.  
 
Source: Interfax; February 16, 2006; http://www.interfax.ru/e 
 
26. On the conveyor. or Who and Where Prepare Provocateurs and Saboteurs for 
Overthrow the Power in Belarus 
In the end of last year, Stepan Sukhorenko, Head of the State Security Committee, was speaking 
in front of deputies of the Palace of the Representatives during the discussion on the bill �About 
introduction of addenda and amendments to certain legislative acts of the Republic of Belarus 
regarding responsibility increase for acts directed against people and public safety�. In particular 
he said: �Emissaries of the various non-government organizations come to our country and they, 
following the orders and using the money of the special services of the western countries, 
organize seminars on how to make �revolutions� and how to counteract in an organized way to 
the law enforcement bodies restoring public order. And the main training bases removed to the 
contiguous countries� territory. As a matter of fact, we face the militant � revolutionist training 
conveyor.�  
 
If there will be dollars than there will be assemblies 
 
It is not a secret for a long time already that the foreign �non-government� organizations (NGO) 
are the main realization tool of the so-called �velvet revolutions� sceneries, developed by the 
western special services. Nevertheless, the opposition politics and journalists called the KGB 
head�s speech �unfounded and contrary to the reality.� Today we have the opportunity to present 
the fact of these large-scale subversive �work� on training and financing Belarusian radicals, 
accomplishing in Poland, Lithuania, Latvia and Ukraine� The goal of this work is to overthrow 
the legitimate government in Belarus. In order to economize newspaper space we will present 
only part of the facts for last 2005. 
 
On January 17-25 the seminar �The local communities� development� with participation of the 
non-government organizations members from Minsk, Grodno, Brest, Baranovichy and Lida took 
place in Lvov, the �capital� of the frenzied Ukrainian nationalists. The seminar was initiated by the 
Belarusian �Democratic Deputies Assembly� (has anyone heard about this �assembly� before � 
Ed.) and the local regional development agency with the financial support of the �Counterpart� 
foundation Ukrainian representative office. But instead of the discussion about the Ukrainian 
institution of local governing activity, the conversation came to the necessity of the �orange 
revolution� export to Belarus and the financial support for its realization.  
 
And dollars did not keep waiting. On January 25-27, before the �assembly� in Lvov was over, the 
seminar �The �velvet� revolution strategy in Belarus in 2006. The Ukrainian experience� for 30 
young Belarusian radicals took place in a Lithuanian city of Trakay. The seminar�s sponsor was 
the International Republican Institute (IRI, USA). The seminar�s coordinator was Mr. Olson. The 
strategy of the Belarusian opposition preparation for the 2006 presidential election and the youth 
groups activities directions in organizing mass protests  and �informational influence� on the 
republic population were discussed at the �seminar�. 
 
Coaches and �seminarists� 
 



 19

At the same time (January 25 � February 25) the series of seminars-trainings for more than 50 
opposition organizations representatives from Grodno, Gomel and Vitebsk was hold by the 
National Development Institute within the frameworks of the �Belarusian NGO management� 
project in the other Lithuanian city of Druskinkay at the base of the training centre Dainava. The 
opposition organizations questions like financing, advertising, mass media relations, and the 
environment influence psychological aspects and so on were discussed at the seminars. And 
certainly, the NPI employees, who coached at the seminar, encouraged the �seminarists� in every 
possible way to compete in their negative estimation of the socio-political and socio-economical 
situation in the country from there they came. And those tried hard. There were well-cultured, at 
first sight, people, who did not loose their self-esteem yet. But, as we can see, they can not 
repulse rascals when they got in the hostile frenzied environment and they start to be led by 
rascals.  
 
On February 6-15 the seminar on the corresponding subject was hold by the Warsaw office of the 
Human Rights Helsinki Foundation in the City of Suprasl, Poland. More than 20 representatives 
from Belarus took part in the seminar. The gathered public was well-known, first of all, by its 
financial scandals, which become the common property of the Belarusian people from time to 
time. But also a few young people were invited to that �seminar�. The �seminarists�, though 
agreed that in general the legal norm in the human rights protection field in Belarus meet the 
international standards, but the �mechanisms are imperfect and do not work in practice�. The 
foreign �human rights defenders surely approved in every possible way the Belarusian visitors 
approach and even promised to invite them to the next trip abroad.  And what else do these 
�political� tourists need? 
 
Surely, the non-elected �deputies�, whose programs and visions were not approved by the 
Belarusian people, were not disregarded. On February 19-20 the seminar on the subject �The 
experience of the peaceful overthrow the power and the bloodless revolution holding� was 
organized by the National Democratic Institute (NDI, USA) for 20 former participants from the 
opposition of the elections campaign to the National Assembly of Belarus. The event�s initiators in 
the collaboration with the �Our Ukraine� block representatives and Yushchenko pre-elections 
headquarters illuminated their activity tactics during the presidential election. And they did not 
forget to remind that if the authority would not �let them have it� they were ready to �act more 
resolutely�. We know from the local news what exactly the ordinary Ukrainians got from this 
overthrow the government: cold, hunger, inflation, continuing national riches sale and 
unprecedented corruption. 
 
�Civil society� against citizens 
 
On March 11-12 the seminar, at which the ways for West to support (and not only financially) the 
radical politicized formations for creation in Belarus� civil society, was organized in Warsaw by 
Kazanetsky, the head of the East-European Democratic Centre. The main themes of the 
conference were the presidential election in Belarus, the strategy of the opposition and West 
participation in the election. 
 
On March 17 the seminar under the loud name �The policy of the �critical dialogue� between 
Lithuania and Belarus� with the participations of the radical politicized organizations 
representatives took place in Vilnius. And if the hysterical impostors, who made it as a rule to 
defame their country everywhere, took part in the seminar from the Belarus side, then from the 
other side not only the NGO representatives but also the �quite respectable� gentlemen took part, 
in particular, Benita Ferrero-Waldner, the EU External Affairs Commissioner, the former head of 
the Austrian Foreign Affairs Ministry and Antanas Valenis, the Lithuanian Foreign Affairs Minister. 
 
On March 25-28 in Warsaw the training on the themes �Young leaders� legal preparation� and 
�Political systems and their differences� was organized in relations with the Stefan Ogjena 
European Education Foundation for 30 Belarusian activists from youth radical organizations. 
Spot-Novitsky, the Foundation President and Milosh Milenkovich, one of leaders of the Serbian 
radical formation Otpor [Repulse � Ed.] appeared as the instructors. It�s necessary to note that 



 20

these guys from Otpor, who dashingly destroyed their country, which actually also lost part of its 
original territories, are today, as a rule, the main instructors for the Belarusian silly school-boys. 
And consequently, almost at the same time (on March 26-27) the seminar for the other group of 
the Belarusian radicals was held by the same instructor from the Serbian organization Otrpor and 
the Ukrainian organization Pora [It�s time!, the civil youth organization in Ukraine � Ed.] in the 
other Polish city of Belostok. The seminar was devoted to the tactics of the 2006 presidential 
election preparation and actions. 
 
Provocations will be stopped rigidly and unconditionally 
 
On March 30-31 the meeting of the Belarusian youth organizations, such as Young Front, Young 
Belarus, Belarusian Students Association, Youth Christian-Social Union �Young democrats�, The 
Civil Forum, Leninist Young Communist League of Belarus (LYCLB) and Molodaya Gromada 
[Young group] was held by the same International Republican Institute (IRI, USA) in Vilnius. As a 
result the agreement about the joint realization of the �mobilization campaign�  for 2006 
presidential election in Belarus was signed in the presence of the foreign sponsors who promised 
�help of every sort and kind� to these mercenaries. 
 
In addition to aforesaid, I could also list 42 more �training seminars�, �conferences�, secret 
meetings and other �events�, which were hold abroad only in 2005 (and it does not count 25 
training camps), where citizens of our country were invited and where western special services 
employees and colored revolutions practitioners taught them the methods and ways of the 
eliminate overthrow the government in Belarus. There were seminars, for example, the seminar 
on August 15-25 in the city of Kolki, Ukraine, where the Belarusian oppositionists were taught 
how to block not just the streets and avenues of the city but also main highways, how to held the 
general strike, disobedience actions, and how to organize the street disorders and etc. During the 
seminar in Krakow, held on October 6-27 by the Strategical research Institute in the frameworks 
of the RITA-2005 program, the Belarusian oppositionists were taken to East European Centre of 
Democracy, where the meeting with the Polish Seim deputies took place. These frenzied �elected 
representatives of the people� were particularly interested whether �Russia will support Belarus in 
case of possible intervention and in what extend?�. Calm down, gentlemen, the Belarusians 
themselves will manage with its enemies, and not only with the ones who, lead by you, plan, in 
the Constitution violation, to overthrow the power in the country, but also with ones who dream to 
deprive the country�s freedom and independence. And finally I want to advise to those who was 
trained subversive activity abroad: remember that your every step is traced and any attempt to 
break the law will be stopped at the root. Rigidly and unconditionally. 
 
Foreign non-profit organization, located around the Republic of Belarus, who leads the proactive 
subversive activity against Belarus 
 
USA 
1. United State Agency for International Development (USAID) � acting from the USA Embassy 

position 
2. United States Information Agency (USIA) - acting from the USA Embassy position 
3. National Democratic Institute (NDI) 
4. International Republican Institute (IRI) 
5. Institute for Democracy in Easter Europe (IDEE) 
6. National Endowment for Democracy (NED) 
7. Freedom House  
8. Open Society Institute 
9. Bureau of Educational and Cultural Affairs, U.S. Department of State 
10. Charles Stewart Mott Foundation 
11. Eurasia foundation 
12. American bar Association � have the representative office in Belarus 
13. Counterpart Foundation 
14. International  Centre for Journalists  
15. International League for Human Rights 



 21

16. Human Rights Watch 
17. American Centre of Education and Research (ACER) 
 
Great Britain 
1. Westminster Foundation for Democracy 
2. Charter19 
3. Know How Foundation 
4. International Amnesty 

 
Poland 
1. Stefan Batory Foundation 
2. Press centre for Central and Eastern European Countries Foundation  
 
The Federal Republic of Germany 
1. Gustav-Stresemann-Institute  
2. Friedrich-Ebert Foundation� have the representative office in Belarus 
3. Konrad Adenauer Foundation 
4. German Academic Exchange Service (DAAD) 
 
Serbia 
Otpor (Repulse) 
 
Croatia 
Gong 
 
Sweden 
1. 1. Swedish Agency for International Development Cooperation (SIDA) 
2. 2. Swedish Association of Local Authorities (SALA) 
3. 3. Forum Sud 
4. 4. International Helsenki federation for Human Rights 
 
{Text translated by the Editors] 
 
Source: Yevgeny Rostikov, Respublika newspaper; February 15, 2006 
 
HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA 
 
27. Belarusian Journalists Fear Censorship May be Extended to the Internet 
A good three weeks ahead of presidential elections in Belarus journalists in the authoritarian-run 
country fear that censorship may be extended to the Internet. The state-run telephone company 
was the country's only Internet access provider, the head of the Belarusian Journalists 
Association, Shanna Litwina, said on Wednesday in Berlin. Therefore blocking unwelcome 
Internet pages was a simple exercise for the state apparatus run by President Alexander 
Lukashenko, she observed. "Rumor has it that the Internet in Belarus will soon be state-
controlled," she added.  
 
According to Ms. Litwina online media are among the most important independent sources of 
information in Belarus. Private media organizations operating in the country that borders the 
European Union have repeatedly been harassed or shut down altogether. Five months ago the 
last major independent newspaper Narodnaya Volya (Will of the People) was financially ruined 
with the help of a fine imposed for allegedly libeling the President. 
 
Mr. Lukashenko who has been in power for almost 12 years now is widely considered by his 
opponents as "Europe's last dictator." On March 19 the 51-year-old will be seeking a further term 
in office. In the light of opinion polls the chances of the president's challenger, the opposition 
candidate Alexander Milinkewitsch, of being elected in place of Mr. Lukashenko are rated as 
remote. 



 22

 
Source: Heise Online; February 23, 2006; http://www.heise.de/english/newsticker/news/70002 
 
28. Pressure Mounts on Two More Minsk Protestant Churches 
Following two warnings last year, Pastor Georgi Vyazovsky of Christ's Covenant Reformed 
Baptist Church now faces administrative charges for leading an unregistered congregation after a 
city official and a police officer arrived at his home during Sunday worship on 5 February, he told 
Forum 18 News Service from Belarus' capital Minsk. The hearing is due on 3 March. Meanwhile, 
court officials are demanding that Pastor Ernst Sabilo of the Minsk-based Belarusian Evangelical 
Church � a veteran of Soviet labour camps for his faith � pay court costs of almost 60 US dollars 
for the liquidation of his congregation's legal status last September. Sabilo told court officials that 
as a pensioner he cannot afford to pay the sum. The two churches are among many religious 
groups in Belarus unable to gain registration under highly restrictive registration regulations, thus 
rendering all their activity illegal. 
 
Legal pressures are mounting on two more Protestant churches in the capital Minsk which have 
been unable to gain registration under Belarus' highly restrictive registration regulations, their 
pastors have complained to Forum 18 News Service. Pastor Georgi Vyazovsky of Christ's 
Covenant Reformed Baptist Church is once again facing legal charges for holding unsanctioned 
religious services, while in a separate case, Pastor Ernst Sabilo of the Belarusian Evangelical 
Church � a veteran of Soviet labour camps for his faith � is being required to pay court costs for 
the liquidation of his congregation's legal status last September. 
 
On Sunday 5 February the Christ's Covenant congregation of approximately 30 was reading the 
Bible and praying at his home, Pastor Vyazovsky told Forum 18 from Minsk on 22 February, 
when a local district official entered and began to take photographs. When church members 
refused to let in a police officer who arrived shortly afterwards, continued Vyazovsky, the two 
state representatives drew up a protocol accusing the pastor under Article 167-1, Part 1 of the 
Administrative Violations Code, of violating the established legal procedure for holding religious 
events. Under the 2002 religion law, such events require state permission if held outside a 
designated house of worship and may not be conducted systematically or on a large-scale in a 
private home. 
 
Officially summoned to Minsk's Partisan District Court at lunchtime on 22 February - the same 
day that the case against him was due to be heard - Vyazovsky told Forum 18 he was unable to 
attend and that the hearing has consequently been postponed to 3 March. The pastor also said 
that the authorities had easily been able to find out about his church's Sunday service as its 
timetable had not changed, "up to now".  
 
Contacted on 22 February, a secretary at Partisan District Court directed Forum 18 to its office 
dealing with administrative violations, but there was no response at that number. 
 
On 25 November 2005 Partisan District Court issued a warning to Pastor Vyazovsky under the 
same Administrative Violations Code article following similar police check-ups on 26 May 2005 
and 30 October 2005. An appeal against the court's decision was rejected by Minsk City Court on 
10 January 2006. 
 
Christ's Covenant Reformed Baptist Church unsuccessfully sought independent re-registration 
under the 2002 law after previously being affiliated to the mainstream Baptist Union. On 22 
February Pastor Vyazovsky told Forum 18 that to date, there has been no attempt to liquidate his 
church by court order. 
 
Pastor Vyazovsky asks for petitions in support of Christ's Covenant Reformed Baptist Church to 
be sent to the authorities from churches, individual Christians and from "those who are not 
indifferent to basic human rights". "We beseech you for help. It is easy and very effective - this 
was proved during the Soviet time. We need firstly prayers and secondly letters to government 



 23

institutions and to President Alexander Lukashenko. The more letters we have, the more effective 
they are." 
 
In the case of another Protestant church in the capital, after Minsk City Court liquidated his 
Belarusian Evangelical Church on 20 September 2005, Pastor Ernst Sabilo was told to pay court 
costs of 127,500 Belarusian roubles (376 Norwegian kroner, 48 Euros or 58 US dollars). Pastor 
Sabilo - who spent 13 years in a Soviet prison camp after being convicted in 1951 for "speaking 
about my religious convictions and the political injustice of Soviet power" � tried to re-register his 
church under the 2002 religion law but was unsuccessful due to the absence of state-approved, 
non-residential worship premises.  
 
On 23 February Pastor Sabilo told Forum 18 that he had recently received a demand from the 
court in Minsk's Moscow District � where the Belarusian Evangelical Church had previously been 
registered at his home address � to pay the outstanding court costs by 20 February. Visiting the 
courthouse on that date, Pastor Sabilo said that he had cited his inability to pay the sum 
demanded and argued that, as only one of 12 founder members, he was not solely liable in any 
case: "They registered the church, not me � my name never even featured in the court case." 
 
Sabilo said he was told that bailiffs would make an inventory of his property for confiscation, "but 
nothing has happened so far". He told Forum 18 that some time earlier a Moscow District Court 
official had rung his home and told his wife that the sum would be deducted from his state 
pension.  
 
Forum 18 tried to reach officials at the Moscow District Court on 23 February but the telephones 
went unanswered. 
 
On 15 February the Evangelical Belarus Information Centre reported that the City Executive 
Committee of Gomel [Homyel] in eastern Belarus hosted a meeting at which all local religious 
leaders were warned against using land not according to its designation. Officials cited the 
position of the Minsk-based charismatic New Life Church as a particularly negative example. On 
23 February New Life administrator Vasily Yurevich told Forum 18 that no steps had been taken 
against his church during the last couple of months, however.  
 
Source: Geraldine Fagan, Forum 18; February 23, 2006; http://www.forum18.org 
 
29. Detention for Distribution of Narodnaja Vola and Tovaruschc 
On February 21 the police took away 3985 issues of Tovarishch and 600 issues of Narodnaja 
Vola from a distributor in Rahachou. On the same day distributors of these editions were detained 
in Vetka (a district centre). 
 
At about 7 p.m. police officers Syarhey Buhajeu and Syarhey Hurevich detained the head of 
Zhlobin affiliate of the Communist Party of Belarus Valery Rybchanka. He brought issues of 
Narodnaja Vola and Tovarishch in his own car to Rahachou. He had all the necessary documents 
allowing the distribution of the issues. During the search of the car the police confiscated 3985 
issues of Tovarishch and 600 issues of Narodnaja Vola with the alleged purpose of studying their 
contents and authenticity. Mr. Rybchanka had to spend more than 3 hours in the police station. 
The activist lodged a complaint to the Office of Public Prosecutor. 
 
On the same day Marya Bahdanovich and Ludmila Sudzilouskaja were detained by the police in 
Vetka. They were giving out issues of Narodnaja Vola  and Tovarishch. The police explained the 
reason for the detention by the fact that they did not know such editions. Later the distributors 
were set free. 
 
Source: Belarusian Association of Journalists; February 22, 2006; http://www.baj.ru/ 
 
 
 



 24

30. Opposition Targeted As Lukashenka Calls For 'Preemptive' Security Sweep 
Belarus's Committee for State Security, better known as the KGB, on 21 February staged a 
series of raids targeting members of the political opposition. Activists in different parts of the 
country saw their homes ransacked, with files, leaflets, and computers seized. KGB officers also 
arrested two prominent opposition members in the capital Minsk. The measures came as 
Belarusian President Alyaksandr Lukashenka ordered law-enforcement agencies to step up 
security measures ahead of the 19 March presidential election. 
 
Tsimafey Dranchuk had left his flat in central Minsk to buy flowers for his wife's birthday. But he 
returned home in handcuffs after being seized by KGB officers.  
 
The officers spent the next several hours conducting a thorough search of Dranchuk's apartment. 
 
Dranchuk's wife, Volha Antsypovich, a journalist with the Komsomolskaya Pravda newspaper, 
was at home at the time of the raid. "They didn't tell us what they were looking for. From time to 
time they made a joke, saying, 'Are you going to hand over the gun or not?' Then they began to 
confiscate all the documents in the apartment -- various leaflets, old newspapers, some notes by 
Tsimafey. The search lasted three hours," she said. 
 
The officers eventually left, taking three boxes of documents. Dranchuk, an aide to imprisoned 
opposition politician Andrey Klimau, was taken to KGB headquarters for interrogation. 
 
Speaking to RFE/RL's Belarus Service, Antsypovich said she had received no word of her 
husband's fate: "We do not have any information about Tsimafey. Every time we call the KGB, we 
get the same answer: 'There's no information available, you should have called earlier when, for 
example, there was someone in the reception room' -- or some other excuse. Or they say that the 
information will be available tomorrow. Tsimafey's mobile phone is now switched off, but just two 
hours ago it would ring when we dialed. When they were taking Tsimafey away, I saw that they 
put his phone in an envelope without turning it off. Maybe they did it on purpose, to keep track of 
who was calling him." 
 
Hours later, KGB officers made another arrest -- Mikalay Astreyka, a coordinator for a group of 
independent election monitors observing next month's election. 
 
The security officers again seized documents and computers and brought Astreyka in for 
questioning. Both Astreyka and Danchuk remain in KGB custody today. 
 
Crackdown 
 
Elsewhere, across the country, KGB officers staged numerous raids targeting opposition 
supporters. At least six activists and electoral observers were subjected to apartment searches, 
including Alyaksey Trubkin in the northwestern city of Polatsk. 
 
"At 8:30 in the morning, four citizens introducing themselves as KGB officers came to my 
apartment, along with two witnesses [to observe the proceedings]. They showed a search warrant 
and began searching," Trubkin said. "When I asked them what they were accusing me of, they 
didn't answer. They confiscated brochures, books, the [Belarusian-language weekly] Niva from 
Bialystok [in Poland], the [Minsk-based daily] Narodnaya Volya, business cards, materials from 
the Belarusian Popular Front and the Belarusian Language Society, and other petty things." 
 
The raids came the same day as Belarusian President Alyaksandr Lukashenka handed a stern 
edict to the country's security forces to step up their vigilance ahead of the presidential vote next 
month. 
 
Speaking at a government conference on national security, Lukashenka said opposition forces 
both inside and outside the country would stop at nothing to disrupt the elections and bring "lies 
and violence" to the Belarusian people. 



 25

 
"You know what pressure has been exerted on Belarus -- from open blackmail to attempts by the 
West to interfere in internal affairs, and from small provocations to threats of extremism on the 
part of the opposition," Lukashenka said. "Realizing the lack of chances for a legal win, 
opponents of the authorities are sweating their guts out to fuel tensions in the country, loosen the 
foundations of the state and society, and blacken our spiritual values." 
 
The Belarusian leader went on to urge the country's security forces to take "preemptive" 
measures to ensure national safety during the election season. 
 
The mandate appears to be just the latest measure aimed at neutralizing the influence of 
Belarus's opposition movement ahead of the 19 March vote. 
 
Lukashenka, who is seeking a third term, has cracked down on nonstate media, scheduled early 
elections, and amended an already harsh Criminal Code to make virtually any form of political 
dissent a punishable offense. 
 
Lukashenka's closest rival in the race is united opposition candidate Alyaksandr Milinkevich, who 
has suggested Belarusians will take to the streets in a so-called "revolution of hope" if they 
conclude the vote is not free or fair. 
 
Source: RFE/RL; February 22, 2006; http://www.rferl.org 
 
31. Belarus Newspaper Prosecuted Over Offensive Cartoons 
The Belarusian State Security Committee has initiated a criminal case against the Zgoda 
newspaper for publishing caricatures satirizing the Prophet Muhammad, a source in the country's 
prosecutor's office told Interfax on Wednesday.  
 
"The criminal case was opened following an investigation carried out by the republic's 
prosecutor's office and the State Security Committee. The inquiry was conducted at the request 
of the committee for religious and ethnic affairs and the Muslim community of Belarus," the 
source said.  
 
"The criminal case was initiated based on charges of incitement of racial, ethnic and religious 
hatred - Part 1, Article 130 of the Criminal Code of Belarus," he said.  
 
The case materials have already been forwarded to the State Security Committee.  
 
Source: Interfax; February 22, 2006; http://www.interfax.ru/e 
 
32. Trial Against ZUBR Activists Will Start on February 23 
Trial against Zubr activists Aliaksandr Kazakou and Dmitry Zubro will start on February 23. 
 
Kazakou and Zubro were detained on December 28 in the night for making graffiti. The young 
guys have spent more than two days in a remand prison, and after that a criminal action was 
inititated under article 363 Part 2 of the Criminal Code (Resistance to police workers or other 
persons protecting public order). The investigator of the prosecutor�s office of the Tsentralny 
district of Minsk, Lugin, informed Zubro and Kazakou with a statement about recognition them as 
suspects. This article envisages a sentence as restriction of freedom for a term of up to five 
years, or imprisonment for up to five years. Zubro and Kazakou believe the charges against them 
are illegal and unfounded. 
 
Source: ZUBR; February 21, 2006; http://www.zubr-belarus.com/ 
 
33. More Opposition Supporters Arrested In Minsk 
A report says about 100 opposition supporters were arrested in Belarus as they tried to join a 
celebration to mark the registration of their candidate for next month's presidential election. 



 26

 
The French news agency AFP says those detained were supporters of opposition leader 
Alyaksandr Milinkevich. The report could not be independently confirmed.  
 
Earlier today, the electoral commission officially registered Milinkevich, along with President 
Alyaksandr Lukashenka, Liberal Democratic Party leader Syarhey Haydukevich, and Social 
Democratic Party leader Alyaksandr Kazulin for the 19 March poll. 
 
AFP says the Milinkevich supporters were arrested on various pretexts, such as the state of their 
vehicles or problems with their identity papers. 
 
Lukashenka is seeking a third term in office and is seen as the heavy favorite.  
 
The European Union and United States have voiced concern over whether the vote will be free 
and fair.  
 
Source: RFE/RL; February 17, 2006; http://www.rferl.org 
 
34. Two More Verdicts � 10 Days of Arrest 
Activists of the Young Front Pavel Fihuryn and Barys Haretski, detained yesterday in Minsk 
during the peaceful action of solidarity, have been sentenced to 10 days of arrest each by the 
court of Tsentralny district of Minsk. Judge Alyaksei Bychko turned a blind eye to untruthful 
evidence of riot policemen and found the Young Front activists guilty of hooliganism (Article 156 
of the Administrative Code). 
 
As we have informed, 24 persons were detained yesterday in Minsk. Four of the young activists 
have passed the night in police departments of Minsk. Aleh Myatselitsa, one of the Zubr leaders, 
was sentenced to 15 days of arrest, the Young Front activists Aleh Korban, Pavel Fihuryn and 
Barys Haretski to 10 days of arrest.  
 
Source: ZUBR; February 17, 2006; http://www.zubr-belarus.com/ 
 
 
BUSINESS 
 
35. Belarus Budget Deficit 0.23% of GDP in 2005 
The Belarusian budget deficit stood at 145 billion Belarusian rubles, or 0.23% of GDP, in 2005, 
the Finance Ministry told Interfax.  
 
Budget revenue stood at an adjusted 21.29 trillion Belarusian rubles and spending was 21.435 
trillion Belarusian rubles.  
 
The budget received 4.111 trillion Bel. rubles from value-added tax payments, 1.682 trillion Bel. 
rubles from foreign economic activities, 1.536 trillion Bel. rubles from income and profit taxes and 
1.116 trillion Bel. rubles from excise taxes.  
 
The target budget deficit is not more than 1.5% GDP in 2006.  
 
The official exchange rate was 2,151 Bel. rubles/$1.  
 
Source: Interfax; February 17, 2006; http://www.interfax.ru/e 
 
 
 
 
 

************************************************************************ 



 27

The Belarus Update is a weekly news bulletin of the International League for Human Rights 
(www.ilhr.org). The League, now in its 63rd year, is a New York-based human rights NGO in 
consultative status with the United Nations and the International Labor Organization. To send 
letters to the Editor or to subscribe/unsubscribe please contact Maria Kabalina at cis@ilhr.org or 
Olga Tarasov at otarasov@ilhr.org 
 
The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the 
protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale 
assault on human rights and the rule of law in Belarus. 

************************************************************************ 


