
 1

Belarus Update        Vol. 9, No. 5 

August 19 - August 24, 2005 
 
Edited by Maria Kabalina and Olga Tarasov 
International League for Human Rights  
 
Table of Contents 
 
I. Domestic 
1. President of Belarus Signs Decree Aimed to Eliminate Subjective Approach of Employers 

When Concluding Contracts With Employees (The National Centre of Legal Information) 
2. Belarus to Purchase New Combat Aircraft After 2010 (RIA Novosti) 
3. Belarus President Says Soviet-Style Agriculture Fits National Mentality (MosNews.Com) 
 
II. Regional  
4. Ukraine To Join Moscow-Led Economic Project (RFE/RL) 
5. Business Cooperation Council of Belarus and Moscow Consider Priority Guidelines on 

Partnership Development (BelTa) 
6. Situation in Belarus Discussed by Four Presidents (Polskie Radio) 
 
III. International 
7. Most of US Assistance for Democracy Programs in Belarus Will Go Toward Presidential 

Election Monitoring, Ambassador Says (Charter97) 
8. Growing Tension Between Belarus and Poland (EurActiv) 
9. Slovakia�s Business Delegation to Visit Belarus on August 22-26 (The National Centre of 

Legal Information) 
10. Feature: Belarus' Сuddly Stalinist Dictator (World Peace Herald) 
11. OSCE Concerned About Belarus Cartoons Libel (RFE/RL) 
12. Thirteen Public People Issue Petition Criticizing Belarus President Lukashenko, Ask U.S. and 

UN for Help (MosNews.Com) 
 
IV. Human Rights & Independent Media 
13. Activists of Georgian Kmara Under Arrest in Minsk (Charter97) 
14. Slavery and Belarus (Tech Central Station) 
15. Belarus Closes Down Independent Newspaper Publisher (MosNews.Com) 
16. German Broadcaster Makes Waves With Russian-Language Plans (RFE/RL) 
17. Hrodna Journalist Andrei Paczobut Protests Against the Restriction of His Right To Travel 

Abroad (BAJ) 
 
V. Business 
18. Belarus's Cold and Forex Reserves to Grow by $145 mln-$195 mln in 2006 (Interfax) 
19. Belarus Will Not Import More Than 150,000 t of Wheat This Year (APK-Inform Information 

Agency) 
20. Belarus: Total Grain Harvest Exceeds 4.5 Million Tons (APK-Inform Information Agency) 



 2

DOMESTIC 
 
1. President of Belarus Signs Decree Aimed to Eliminate Subjective Approach of 
Employers When Concluding Contracts With Employees  
On August 23 the president of Belarus signed decree #392 aimed to eliminate taking subjective 
approach by employers when concluding and renewing contracts with their employees.  
 
As BelTA was informed in the presidential press service, in accordance with the decree, a 
contract of employment can be renewed for a minimum term of 1 year within 5 years stipulated by 
the Labor Code of the Republic of Belarus. A contract can also be renewed for a term shorter 
than 1 year with the written permission of an employee.  
 
When a contract expires or if an employee is transferred to another position a new contract can 
be concluded.  
 
In order to enhance protection of parental rights, in case with pregnant women, women and men 
on their maternal and paternal leaves the employment contracts will be concluded and renewed 
for the term not shorter than the leaves.  
 
The document also aims to strengthen the social protection of employees of the pre-pension age. 
With women and men aged 53 and 58 respectively, who do not violate labor discipline, labor 
contracts will be concluded for a minimum of two years.  
 
The decree contains a norm on the social protection of pregnant women, women having children 
under 3 (disabled children under 18), when labor contracts for an uncertain period are concluded. 
Employers can conclude such labor contracts with them only by mutual consent.  
 
On the whole, the decree aims to legally regulate issues connected with additional guarantees to 
employees when a contract employment form is introduced. It also ensures strengthening the 
social protection and the labor rights of employees. 
 
Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; August 24, 2005; 
http://law.by/work/EnglPortal.nsf/0/8AAB370EF53EB879C2257067002869BD?OpenDocument 
 
2. Belarus to Purchase New Combat Aircraft After 2010 
Belarus will start purchasing new combat aircraft after 2010, a senior Air Force officer said 
Monday.  
 
Major-General Mikhail Levitsky, the deputy commander of the Air Force and Air Defense, told 
journalists: "Modern aircraft have a service life of 25-30 years. After 2010, we shall start 
purchasing new warplanes. We are currently thinking about purchasing Russian-made aircraft 
and helicopters that can be modernized."  
 
Levitsky said it would be practical for Belarus to fly multi-functional Su-30 (Flanker) fighters.  
 
"This is a reliable plane capable of providing air support and delivering strikes against various 
targets and troops and transport facilities deep in the enemy's defenses," the general said. "It is 
two to three times more efficient in terms of combat power and combat use compared with Su-
24M (NATO reporting name Fencer-D) and Su-25 (Frogfoot) planes."  
 
"The Belarusian Air Force will operate Russian-made Il-76 (Candid) medium-range military 
transport aircraft until 2015," Levitsky added. "After that, Belarus will purchase new modified 
transport planes in line with its state rearmament program."  
 
Belarus intends to purchase Il-76MF planes instead of Il-76MD military transport aircraft. The Il-
76MF has an extended cargo hold and increased fuel efficiency. The aircraft is outfitted with a 



 3

navigation system, which meets the requirements of the International Civil Aviation Organization, 
Levitsky said.  
 
Belarus also intends to purchase An-74 (Coaler) military transport planes to replace An-26 (Curl) 
aircraft. The An-74 can carry five times more than the An-26.  
 
The Belarusian Air Force and Air Defense are also considering buying Russian-made Mi-28N 
(Havoc) multi-purpose attack helicopters. 
 
Source: RIA Novosti, August 22, 2005; http://en.rian.ru 
 
3. Belarus President Says Soviet-Style Agriculture Fits National Mentality 
Aleksandr Lukashenko, President of Belarus, said on Friday, Aug 19, that Soviet-style collective 
farms fit the mentality of Slavic people better than private land ownership. �It is our salvation that 
we did not rush to divide up our collective farms,� Lukashenko, quoted by BelTA news agency, 
said during a visit to a farm in western Belarus. �The main this is that our people will not accept 
this. Slavs are simply not ready for this psychologically. I think there is no future in private 
farming. There is very little attraction in it for stable farming enterprises.� 
 
Lukashenko, accused by Western politicians of crushing civil liberties and clinging to outdate 
Soviet-era economics, had previously ordered loss-making farms turned over to individual 
producers, to be worked on long-term leases.  
 
State and collective farms left over from Communist times account for the bulk of agricultural 
activity in Belarus, Reuters reports. The government plans big increases in aid to this sector, with 
allocations due to total $30 billion over the next five years.  
 
Other ex-Soviet states, like Russia and Ukraine, have all but abolished collective farms and 
operate with a mixed system made up of private farms, co-operatives and long-term leases. 
Small private plots, authorized in communist times, often provided vital supplies of food when 
harvests failed. 
 
Lukashenko makes routine appearances during the harvest and prizes to top combine operators 
are awarded in the best Soviet tradition. 
 
Belarus last year brought in its highest grain harvest in 15 years of seven million tones and 
forecasts for this year have predicted similar results. 
 
Lukashenko has called for the harvest to be boosted to 8 million tones over the next five years to 
reduce imports of feed grain. Analysts believe harvests in ex-Soviet states depend more on 
favorable weather than on the form of property used.  
 
Source: MosNews.Com, August 19, 2005; www.mosnews.com 
 
 
REGIONAL 
 
4. Ukraine To Join Moscow-Led Economic Project 
Ukrainian President Viktor Yushchenko today said that his country will participate in a common 
economic pact with Russia, Belarus, and Kazakhstan. 
 
Yushchenko told reporters in Kyiv that Ukraine will make some 10 proposals at a planned 26-27 
August meeting designed to review the prospects of the Russian-led Single Economic Space 
(SES). The SES was set up in 2003, but does not yet exist. Yushchenko also said his country will 
simplify tax and fiscal policies in order to attract more international investment.  
 



 4

"Keeping in mind that both directions [East and West] are crucial for us, it is important to 
understand our priority -- we cannot accept circumstances under which the organization of our 
eastern policy would block or come into conflict with the principles of our policy towards the 
European Union."  
 
Yushchenko's statement contradicts earlier remarks made by his economic minister.  
 
Addressing journalists after talks in Moscow with Russia's Economic Development and Trade 
Minister German Gref, Serhiy Teryokhin on 19 August ruled out Ukraine's participation in the 
project.  
 
But Ukrainian Prime Minister Yuliya Tymoshenko subsequently said Teryokhin's comments 
should be considered a mere "recommendation" and that the decision on whether Kyiv should 
call off its participation to the SES would be made "at the highest level."  
 
Source: RFE/RL, August 22, 2005; www.rferl.org 
 
5. Business Cooperation Council of Belarus and Moscow Consider Priority Guidelines on 
Partnership Development 
A sitting of the business cooperation council of the Republic of Belarus and Moscow was held on 
August 19 in Gomel. The Belarusian delegation was headed by plenipotentiary representative of 
the president of Belarus � deputy Prime Minister Vasily Dolgolev, the Moscow side was 
represented by Deputy Chairman of the government on regional cooperation and sport Mikhail 
Men. 
 
The sides discussed priority guidelines of the partnership development, analyzed the agreements 
in the sphere of industry and improvement of the commodity distribution network of Belarusian 
companies in Moscow. The parties decided on increase in foodstuff deliveries to the Russian 
capital, interaction between construction compounds, creation of the Belarusian trade and 
information center in the Russian exhibition center. Besides, the sides considered issues on 
financing joint projects including the trade-investment project Minsk-Moscow, construction of the 
foodstuff wholesale trade compound Moscow-Republic of Belarus and trade-exhibition center 
Minsk. 
 
On behalf of the Moscow authorities the delegation handed over 1300 books and periodicals to 
the Slavonic Library and Gomel region public library n.a. Lenin.  
 
Members of the Moscow delegation also visited joint stock companies Gomeloboi and 
Gomeldrev, got familiar with product offerings of the food, light and processing industries. 
 
On August 20 the council of business cooperation of the Republic of Belarus and Moscow held 
round-table discussions on cooperation on the Belarusian and Moscow markets as well as in 
construction. After the official part the participants made a tour of the city and visited Gomel 
Rumyantsev-Paskevich Palace and World War Museum. 
 
{Text revised by the Editors] 
 
Source: BelTa; August 22, 2005; http://www.belta.by/engnews.nsf 
 
6. Situation in Belarus Discussed by Four Presidents 
President Aleksander Kwasniewski has expressed the hope that Lithuania, Ukraine and Georgia 
will join the dialogue with Belarus. The Polish head of state together with his counterparts from 
the three states is taking part in the celebrations of the 80th anniversary of the youth camp Artek 
in the Crimea, which during the Soviet times was said to be the first of its kind in the Soviet Union. 
 



 5

Unofficially it is said however that the main purpose of the presidents� meeting is the situation in 
Belarus. The heads of state of Georgia , Lithuania and Ukraine have expressed understanding for 
the Polish concern over the situation in Belarus. The president of Ukraine Viktor Yushchenko has 
declared he will conduct talks with the Belarus head of state Aleksander Lukashenko during the 
oncoming Summit of CIS-the Commonwealth of Independent States. 
 
Source: Polskie Radio, August 18, 2005; 
http://www.radio.com.pl/polonia/article.asp?tId=26396&j=2 
 
INTERNATIONAL 
 
7. Most of US Assistance for Democracy Programs in Belarus Will Go Toward 
Presidential Election Monitoring, Ambassador Says 
Most of the money to be earmarked in the US 2006 and 2007 budgets for democracy programs in 
Belarus will go toward the monitoring of the 2006 presidential election, George Krol, the US 
ambassador to Belarus, said in an interview published by Belarus` private newspaper 
Obozrevatel on Friday.  
 
Funds will be provided for election observation training and campaigns to inform voters about 
their rights, he said. Some part of the funding will be made available to the independent media, 
according to the ambassador.  
 
In late July, the US House of Representatives approved a bill that would provide for the allocation 
of $24 million for democracy programs in Belarus in 2006 and 2007. The draft legislation also 
stipulates that $10 million is to be made available for expanding US broadcasting to the country.  
 
As Mr. Krol said, his country does not seek to overthrow the Belarusian government with the help 
of violent protests but wants to ensure that the presidential election is fair.  
 
However, he noted that the United States is concerned about the weak powers of the Belarusian 
national legislature, and the lack of freedom of expression.  
 
The USA has nothing less than deep respect for the Belarusian people and wants to see a free 
and prosperous Belarus, he said. It wants the Belarusian authorities to respect the rights of 
people, the constitution and its OSCE commitments, he added.  
 
Earlier this week, Belarusian leader Aleksandr Lukashenko issued a presidential edict that bans 
the use of foreign technical assistance in preparing and conducting elections and referendums, 
and staging demonstrations and gatherings.  
 
It also prohibits its use "for seizing power or overthrowing the government, interfering in the 
internal affairs of the Republic of Belarus, or inciting such actions, propagating war, violence for 
political purposes, fomenting ethnic, religious and racial hatred and for other acts prohibited by 
the law."  
 
Under the edict, international technical assistance includes the organization and conduct of 
workshops, conferences and public discussions.  
 
Source: Charter97; August 24, 2005; www.charter97.org 
 
8. Growing Tension Between Belarus and Poland 
The arrests of members of the Polish minority in Belarus are an indication of the growing fears of 
President Lukashenka that Poland will support the opposition. 
 
President of Belarus Alexander Lukashenka has ruled for eleven years, and the dictator would 
dearly like to win the upcoming elections in 2006. However, last year's 'orange revolution' in 



 6

neighboring Ukraine, which was supported by Poland, has led to growing tension between Minsk 
and Warsaw. 
 
Recent weeks have seen the expulsion of Polish diplomats and the refusal of entry into Belarus of 
a group of Polish MEPs, led by European Parliament Vice-President Jacek Saryusz-Wolski, who 
intended to inspect the conditions of the Polish minority in the border area. Members of this 
minority have been arrested. The MEPs intend to start independent radio and TV broadcasting 
directed at the Belarussian public. 
 
An open letter signed by a group of elder statesmen such as Vaclav Havel and Richard von 
Weizsäcker has recently called on the EU and the US to back the democratization of Belarus. 
 
Source: EurActiv; August 23, 2005; http://www.euractiv.com/Article?tcmuri=tcm:29-143356-
16&type=News 
 
9. Slovakia�s Business Delegation to Visit Belarus on August 22-26  
A delegation of the Slovakian business circles will visit Belarus on August 22-26. It will be headed 
by president of Slovakia�s chamber of commerce and industry, vice president of the European 
Association of Chambers of Commerce and Industry Peter Mihok.  
 
As BelTA was informed in the Belarusian embassy in Bratislava, Slovakian businessmen will visit 
Brest, Minsk, Mogilev and Grodno oblasts. The regional chambers of commerce and industry will 
organize cooperation exchanges, talks with representatives of Belarusian manufactures, visits to 
Belarusian companies and free economic zones.  
 
The Slovakian delegation is also expected to conduct meetings in the Council of Ministers and 
Belarusian economy ministry. 
 
Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; August 23, 2005; 
http://law.by/work/EnglPortal.nsf/0/47F9CA0C624F45B7C22570660025A702?OpenDocument 
 
10. Feature: Belarus' Сuddly Stalinist Dictator 
He may be an anachronistic throwback to Soviet times, but Belarus President Alexander 
Grigoryevich Lukashenko uses resolutely 21st century methods of clinging to power. The Web 
site of "Europe's last dictator," as the Bush administration dubs him, is updated daily and now 
available in English for his legions of international fans. 
 
Via the "President's Receiving Room," Internet surfers can even write an e-mail to the 51-year-old 
leader congratulating him on Belarus' whopping grain harvest - 5 million tons and counting -- and 
his decision to award the Chinese ambassador to Kiev the Order of Friendship of Peoples "in 
recognition of his great personal contribution to the strengthening and developing of scientific-
technological and cultural ties between Belarus and China."  
 
Lukashenko may be pilloried in the West for rigging elections, brutally suppressing any opposition 
to his regime, whipping up hostility to the country's Polish minority, fostering a leadership cult 
worthy of former communist dictator Joseph Stalin and freezing his country in Soviet time, but his 
personal Web site (www.president.gov.by/eng) introduces us to a kinder, gentler man who has 
only the interests of the Belarus people at heart. 
 
We learn that the balding, mustachioed president grew up without a father and had to take care of 
his family himself. 
 
That is why it is logical that as early as in childhood such qualities as perseverance, respect to 
work, sensibility to truth and verity as the main bases of the human soul were being revealed," 
reads the fawning biography of the president on his Web site. 
 



 7

Lukashenko's "in-depth understanding of events, hard work, sense of duty, realism, fairness and 
fidelity to principle" enabled the Belarusian Agricultural Academy graduate to rise rapidly through 
the ranks of the communist system. Before becoming president in 1994, he was active in the All-
Union Lenin Communist Union of Youth, served in the Soviet army, managed a state farm and 
was elected to the Supreme Council of the of the Belarus Republic -- though his Web site 
strenuously denies that he was involved in the communist party or Soviet nomenklatura. 
 
When Lukashenko, who favors a union with Russia, took over the reigns of state he inherited a 
country in tatters after its recent divorce from Moscow. 
 
Pessimism and apathy were dominant in the society, centuries-old morals were being ruined, 
families were being broken, and thousands were slipping down to the abysses of poverty and loss 
of their individuality," says his Web site. 
 
Luckily for the people of Belarus, they had elected a leader who was not only willing to toil 12-14 
hours a day on behalf of his citizens, but who was prepared to take responsibility for his actions 
as head of state. 
 
The activities of A.G. Lukashenko are inseparable from the life of the country, from the life of 
working collectives and ordinary people," says the president's official biography. "One can hardly 
find any notable event in Belarus for the last 5-7 years, which was not influenced by the energy 
and the will of this man." 
Forget former Czech President Vaclav Havel -- who spent almost a decade in jail for standing up 
to the communist regime in Prague -- Lukashenko is "the only politician in Europe who perceives 
the truth as, above all else, a category of conscience." Also, pay no attention to those U.S. and 
EU sanctions against the Belarus president, for "A.G. Lukashenko enjoys enormous prestige both 
in our country and abroad." 
 
The "Father of the Belarus people," as he likes to describe himself, is certainly no slouch. His 
Web site features pictures of the great leader clad in tight-fitting Lycra shorts at an in-line skating 
competition, inspecting wheat crops in the Grodno region of the country and wielding a hockey 
stick in a friendly match between the president's team and the Ministry of Internal Affairs. In his 
spare time, the man the International Herald Tribune describes as the "complete Soviet-style 
dictator," likes to read classical literature. 
 
Olga Stuzhinskaya, a representative of the Belarus opposition in Brussels, denies the regime in 
Minsk is communist. "It's Lukashenkist," says the member of the European Coalition. "He may 
use a lot of the techniques from the Soviet era, but basically he rules the way he likes." 
 
Despite Lukashenko's strong-arm tactics at home and his pariah status abroad, the president has 
benefited from the backing of a large chunk of Belarus' voters since coming to power over a 
decade ago. But with elections due next year, Stushinskaya believes the hollowness of 
Lukashenko's support is about to be revealed. 
 
To understand the regime in Belarus, picture a balloon -- on the outside it looks OK, but inside it 
is empty and about to explode." 
 
It is easy to write off Lukashenko as a Stalinist for the Internet age, but as the presidential Web 
site observes: "Many are captivated by his honesty and openness, will and perseverance, energy, 
and constant willingness to learn from whomever his destiny brings him in touch." 
 
The soccer-playing, literature-loving, post-Soviet Renaissance man is also renowned throughout 
the eastern European republic for his modesty, humility and reluctance to blow his own trumpet. 
 
Source: Gareth Harding, World Peace Herald: August 22, 2005; www.wpherald.com 
 



 8

11. OSCE Concerned About Belarus Cartoons Libel 
The Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) has expressed concern about 
a criminal libel case in Belarus that centers on satirical animated Internet cartoons featuring the 
president. 
 
The two-minute cartoons feature caricatures of President Aleksandr Lukashenko and his 
administration and poke fun at him for his Soviet style of leading the country.  
 
Last week, Paval Marozau, one of the founders of the cartoon series, told The Associated Press 
that security agents had questioned him and two others, accusing them of insulting the honor of 
Lukashenko.  
 
The OSCE's media freedom representative, Miklos Haraszti, said that treating cartoons as acts of 
criminal libel or insult is completely against the concept of free political debate.  
 
Lukashenko, who has ruled since 1994, has quashed dissent, closed independent media and 
suppressed opposition parties.  
 
Source: RFE/RL, August 22, 2005; www.rferl.org 
 
12. Thirteen Public People Issue Petition Criticizing Belarus President Lukashenko, Ask 
U.S. and UN for Help 
13 Western public figures, including George Soros and Mary Robinson, have signed a petition 
calling for the world to support democracy in the �Europe�s last dictatorship�, Belarus, Russian 
news agencies reported Saturday. They accuse President Lukashenko in violating human rights 
and systematic eliminating of the opposition. 
 
Lukashenko violates human rights and civil freedoms on a daily basis, the petition says, he 
liquidates and imprisons his opponents and journalists. He also deceives people through the 
media that he fully controls, Gazeta.ru reported quoting the petition. 
 
The letter calls UN and the United States to support democratic Forces in Belarus and help 
create independent media that would broadcast from neighboring territories, the Ekho Moskvy 
radio station reported. 
 
The petition has been signed by archbishop Desmond Tutu, former Czech president Vatslav 
Gavel, former Irish president Mary Robinson and billionaire George Soros. 
 
Source: MosNews.Com, August 20, 2005; www.mosnews.com 
 
 
HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA 
 
13. Activists of Georgian Kmara Under Arrest in Minsk 
Two citizens of Georgia, activists of the Kmara movement, Georgy Kandelaki and Luka Tsuladze, 
are still under arrest in Minsk. The activists of the Georgian movement, as well as coordinator of 
the Belarusian movement Zubr Vladimir Kobets, were detained today in Minsk by people in mufti, 
who presented themselves as officers of a criminal investigation department. Activists of youth 
movement were placed to police cars and taken to a police department. 
 
Vladimir Kobets, Georgy Kandelaki and Luka Tsuladze were first taken to a police department 
Number 1 of Maskovsky district of Minsk, and in an hour they were transferred to the criminal 
investigation department of the Internal Affairs Central Administration of Minsk Executive 
Committee. In two hours, after taking fingerprints, Vladimir Kobets was released. As said by 
Kobets, one of the high officers of the police department, police officer, offered his apologies, 



 9

saying that the detention was a �mistake during the identity check operation aimed against 
persons from the Caucasus�.  
 
Kmara activists are still in the criminal investigation department. Their mobile phones are 
switched off, no information could be received from them. 
 
It is not excluded that the citizens of Georgia can be expelled from the country. As we have 
informed, Georgy Kandelaki, a journalist of one of Tbilisi newspapers, had been already detained 
by pro-Kuchma special services officers during the �Orange Revolution� in Ukraine. 
 
[Text revised by the Editors] 
 
Source: Charter97; August 24, 2005; www.charter97.org 
 
14. Slavery and Belarus 
"Human trafficking" is a fast-growing problem in society, and is now the third most profitable 
criminal activity in the world. Besides becoming highly lucrative, trafficking in people is 
increasingly transnational in scope. According to the UN Office on Drugs and Crime, between 2 
and 4 million people are trafficked worldwide every year, the majority in East Asia and as many 
as 500,000 people in Europe.  
 
"Trafficking in Persons 2005", a report published in June 2005 by the U.S. Department of State, 
shows that trafficking likely extends to every country in the world. According to the report, which 
looks at trafficking in 150 countries, industrial nations are not the source of human trafficking, but 
rather its destination points. The less wealthy the country is, the higher is the number of "people 
in danger". 
 
Belarus is one of the main source countries for women and children trafficked to Europe, North 
America, the Middle East, and Japan. There are several reasons for this: good geographical 
position (at the "crossroads of Europe"), low standard of living, and, of course, beautiful women. 
This last "fact" is subjective, but is, nevertheless, recognized by many men who come to Belarus.  
 
Early in 2004, during a trip from his presidential palace to his residence, the Belarusian president, 
Alexander Lukashenko, decided there were too many faces of foreign women and girls on 
billboards. As a "preventive" step against human trafficking, he signed a decree that requires 
companies to use only Belarusian faces in their advertising. This is supposed to help more young 
Belarusian women get more modeling jobs in the country, instead of going abroad, where they 
may suffer an increased risk of being "trafficked". Lukashenko didn't bother thinking of the impact 
his decree had on lots of foreign companies, whose "brand faces" are not Belarusian. Shell Oil, 
whose "brand face" is Michael Schumacher, now refuses to advertise in Belarus, as do a number 
of other companies. 
 
"The Government of Belarus does not fully comply with the minimum standards for the elimination 
of trafficking," says the Trafficking in Persons report. "However, it is making significant efforts to 
do so." By "significant efforts", the report's authors mean a new presidential decree to combat 
trafficking in persons, N3, signed in early March 2005. 
 
Kofi Annan, the secretary general of the UN, would probably like the title of the decree (as U.S. 
officials did). But no one is likely to agree, if they actually read the decree, that shutting down all 
the modeling and marriage agencies in Belarus is going to solve the problem. Neither is 
restraining students from going to work or study abroad, and neither is making it impossible for 
foreigners to adopt Belarusian children. 
 
According to the decree, any activity connected with job placement abroad is to be licensed by 
the Ministry of Internal Affairs. Just after the decree was signed, two leading Belarusian modeling 
agencies were closed down for "not complying with the new rules". The director of one of the 



 10

agencies was jailed. Twenty other modeling agencies were "given a chance" to get a new license 
by the 1st of July. None of them managed to do so. This is not the first regulation stifling the 
Belarusian modeling business, but it may be the last. 
 
Making matters worse, none of the marriage agencies in Belarus managed to get a license to 
operate under the new rules. "There is a huge demand for this kind of service in Belarus," says 
the director of the former Lonely Hearts agency. "There are not enough men for all the women in 
the country; 13 percent of women in their 'marriage age' are lonely." Because of the government's 
actions, marriage agencies are now operating in the underground economy. This hardly helps 
solve the human trafficking problem in the country. 
 
But perhaps the most serious impact of the new decree is on students. From now on, all 
university students and school children will need permission from the Ministry of Education to 
study abroad. In early August 2005, the Ministry refused to let 59 of the brightest school children 
in Belarus participate in an exchange program with the U.S. (this program has operated 
successfully in Belarus, with no kidnappings, for the last 13 years). "This decree has nothing to 
do with caring about the young generation. It just proves the growing tendency of authorities to 
self-isolate the country," says Alexander Ruhlia, the former head of the Belarus State University's 
International Affairs Department.  
 
Decree N3 doesn't benefit orphans either. "Twelve thousand Belarusian orphans have been 
deprived of the chance to be adopted by foreigners," says Natalja Pospelova, the director of the 
Belarusian Adopting Center. Last year, foreign families adopted 596 children. Now, according to 
the decree, one can adopt a child only with the consent of the minister of education, who is 
personally responsible for the fate of all adoptions he approves. Will he personally meet with all 
600 foster parents? Not likely. Nor is the minister likely to risk his chair for the sake of some 
foreigners or an orphan. "REFUSED" is much more likely to be stamped on every adoption 
request from here on out.  
 
"It's a standard reaction of Belarusian authorities to a rising problem," says Valerij Karbalevich, a 
policy expert with The Strategy, a leading independent think tank. "This reaction can be described 
with the following analogy: the medicine prescribed is more hazardous for the body than the 
disease itself." 
 
The "anti-trafficking strategy" of the Belarusian government doesn't diminish trafficking in 
persons. Less economic and political freedom and more regulations only increase the number of 
people eager to emigrate in search of "a better life" and the number of illegal intermediaries eager 
to help them. 
 
The root of the problem is not in such intermediaries, but rather in the state. In Belarus, the state 
doesn't allow people enough opportunities for self-realization. Poverty, corruption, lack of 
education, and the eternal human yearning for improving one's life make people vulnerable to 
trafficking. Pro-market economic reforms and freedom in general are the real remedies to treat 
this disease. Unfortunately, regulations are much easier to prescribe. 
 
Source: Anna Volk, Tech Central Station: August 23, 2005; 
http://www.techcentralstation.com/082305D.html 
 
15. Belarus Closes Down Independent Newspaper Publisher 
The authorities in Belarus have announced the liquidation of an independent newspaper 
publisher. 
 
City authorities in the Belarus capital of Minsk issued a statement on Monday quoted by AFP 
announcing the closure of the Denpress publishing company, the publisher of the Den (Day) 
newspaper. The reason given was that the publisher �interrupted its commercial activities for six 
months and failed to explain the fact to tax officials.� 



 11

 
The publishing house�s director, Nikolai Markevich, rejected the accusation as groundless, saying 
that the company could not function properly as the courts had stripped it of its legal address 
earlier in the year, forcing it to print the newspaper in neighboring Russia. 
 
Denpress had operated out of the western city of Grodno, close to the Polish border, but also had 
an office in the capital. 
 
The newspaper frequently published materials criticizing the authorities. In particular, it published 
verses deemed by the authorities to have insulted Belarus President Alexander Lukashenko. 
After that there were reports of pressure being exerted by the authorities. 
 
Over the last two years the Belarusian authorities have closed over 20 independent newspapers, 
the Belarus Journalists Association reported. 
 
Source: MosNews.Com, August 23, 2005; www.mosnews.com 
 
16. German Broadcaster Makes Waves With Russian-Language Plans 
In June, Germany's international broadcaster Deutsche Welle announced its plans to launch a 
Russian-language information program for Belarus called the "Belarusian Chronicle." Official 
Minsk has so far remained silent about plans for the daily show, which is scheduled to begin in 
October. But many of Belarus's opposition and pro-democracy circles -- who in theory could only 
benefit from such an endeavor -- have reacted with alarm, indignation, and even hostility. They 
want Deutsche Welle to speak Belarusian to Belarusians. 
 
Media have since reported that Deutsche Welle won a European Commission tender to organize 
radio broadcasts to Belarus. Bidders reportedly included international broadcasters Euronews 
and BBC World Service. Brussels will spend 138,000 euros ($169,000) annually to support 
Deutsche Welle's Belarus project, which is to continue for three years. It was initially reported that 
Deutsche Welle would broadcast 15 minutes a day to Belarus, but Deutsche Welle's Russian 
Service Director Cornelia Rabitz later signaled that her team might in September come up with a 
30-minute daily program in which 15 minutes would be devoted to European developments and 
another 15 minutes to Belarusian domestic news. 
 
Aleh Trusau -- chairman of the Belarusian Language Society, a nongovernmental group working 
to support the mother tongue of most Belarusians -- was the first to urge Deutsche Welle to 
launch its Belarus broadcasts in Belarusian. "[Deutsche Welle broadcasts in Russian] would 
plunge Belarusian listeners deeper into the Russian information space and increase their isolation 
from Europe," Trusau argued in an open letter to Deutsche Welle in June. And in an interview 
with RFE/RL's Belarusian Service later in the month, he clarified his position further by saying, 
"There are a lot of Russian-language sections in international broadcasters -- Voice of America, 
BBC, Deutsche Welle -- that employ emigrants from Russia with an imperial point of view. For 
them, Ukraine and Belarus are not full-fledged nations." 
 
Belarusian opposition leaders seeking the role of a joint democratic candidate to face President 
Alyaksandr Lukashenka in the 
 
2006 presidential ballot were cautious after news emerged of Deutsche Welle's plans. United 
Civic Party leader Anatol Lyabedzka said Deutsche Welle's broadcasts in Belarusian would be a 
more appropriate option but immediately added, "If we cannot influence the development of 
events, Russian-language broadcasts are better than nothing at all." However, most opposition 
leaders with any chance of securing the democratic parties' presidential nomination have chosen 
not to comment on the issue in any way. 
 
As for anti-Lukashenka intellectual circles in Belarus, Deutsche Welle's project has sparked a 
heated debate over the fate of the Belarusian language in particular, and the country's political 



 12

and civilizational choices in general. Belarusian political scientist Vital Silitski, in an emotional 
letter published in the Minsk-based "Nasha Niva" weekly earlier this month, appealed to 
Belarusians to boycott Deutsche Welle's Russian-language broadcasts. Silitski argued that the 
choice of Russian for broadcasting to Belarus is the result of a "complete misunderstanding" of 
the Belarusian situation by "European bureaucrats" who, according to Silitski, are following 
Lukashenka in his attempts "to instill the notion in public opinion that the Belarusian language has 
no prospects or real demand among Belarus's citizens." 
 
Silitski claimed that the EU decision to sponsor broadcasts to Belarus by Deutsche Welle's 
Russian Service is "absurd," since the service employs people "for whom Belarus is just an extra 
job and from whom one cannot expect a deep knowledge or understanding of processes under 
way in Belarus." Silitski stressed that "the revival of national consciousness is a necessary 
condition for democratization of any nation" and again scolded "European bureaucrats" for what 
he perceives as their support of "the tendencies that consolidate the dictatorship in Belarus." 
"Nasha Niva" called on its readers to become signatories to Silitski's appeal. 
 
German diplomat Hans-Georg Wieck, former head of the OSCE Advisory and Monitoring Group 
in Minsk and a staunch advocate of EU-sponsored broadcasting to Belarus, responded to this 
wave of protests in Belarus through RFE/RL's Belarusian Service earlier this month. Wieck said 
that neither Brussels nor Deutsche Welle is against Belarusian-language broadcasting. According 
to Wieck, there is currently no money to organize Belarusian-language broadcasts. 
"This is a problem of means. Now in Russian, later in Belarusian," 
 
Wieck said. "The [Deutsche Welle] new project is only the beginning." 
 
Wieck stressed that reaction to the Deutsche Welle project in Belarus is quite understandable. 
 
Wieck, who was instrumental in uniting the cantankerous Belarusian opposition behind a single 
challenger to President Lukashenka in the 2001 presidential ballot, is doubtless among the most 
knowledgeable Western experts on Belarus. He is also one of the very few who seem to 
understand the important role of the Belarusian native linguistic and cultural heritage in the 
possible democratization of the country. In 2001, some forces in the anti-Lukashenka electoral 
coalition all but sabotaged the opposition campaign because of what they regarded as a 
disastrous choice of the opposition's single candidate. Vladimir Hancharyk, the single candidate 
"imposed" by Wieck on the Belarusian opposition in 2001, was a Soviet-era trade-union 
functionary who remained utterly indifferent to the revival of the Belarusian language and culture. 
 
This revival, which is being ardently advocated by a significant segment of the Belarusian 
opposition as a sine qua non for Belarus's "return to Europe" and no less stridently opposed by 
Lukashenka as a major obstacle to his "back-to-the-USSR" drive, has now been dealt a serious 
(even if indirect and/or unintended) blow by Brussels and Deutsche Welle. 
 
Will Brussels, as Wieck expects, think twice and take a more favorable stance toward the 
Belarusian language (read: find money for Belarusian-language broadcasting) in the future? 
Judging by all appearances, not in the not-so-distant future. Because Brussels still faces the task 
of crafting a strategic policy toward Lukashenka's Belarus that would map out long-term priorities, 
not just "emergency measures" on the eve of major political campaigns in Belarus, to which 
Deutsche Welle's Belarus project appears to belong. 
 
It is difficult to imagine any "colored revolution" taking place in Belarus next year. And it has 
already become obvious beyond any doubt that Europe's assistance to pro-democracy activism 
in Belarus -- if it is to be efficient -- should not limit itself to training in election techniques but 
rather embrace a much wider program of activities intended to bolster Belarusians' awareness 
that they are not a "Russian" nation (as recently suggested by Russian President Vladimir Putin) 
and that they actually belong to Europe, not to Eurasia. The promotion of the Belarusian 
language, whether as a tool for imparting free and unbiased information or a means for attaining 



 13

a stronger sense of national pride by Belarusians, arguably should be one of the key priorities in 
such a strategic program of European assistance to Belarus. 
 
Deutsche Welle's Russian Service Director Rabitz told Belarusian journalists that her company 
should be praised rather than criticized for its Belarus broadcasting project. "It is stupid to say that 
Russian is bad and Belarusian is good," Belapan quoted her as saying on 8 August. Rabitz also 
noted that Deutsche Welle has been broadcasting in Russian to five post-Soviet countries in 
Central Asia, where she said these programs are valued, not criticized. 
Rabitz's irritation is perhaps to be expected. However, as far as opponents of Russian-language 
broadcasting from abroad to Belarus are concerned, both of those arguments miss the point. 
 
First, nobody in Belarus appears to be imposing such a "bad-good" evaluation on the two 
languages. The protests are directed primarily against what is perceived as Deutsche Welle's 
emblematic support for the policies and ideology of Russification promoted by Lukashenka in 
Belarus. Some might ask, not without reason, why Deutsche Welle found funding five years ago 
to sponsor Ukrainian-language broadcasting to Ukraine -- the country Russified to a level 
comparable to that of Belarus -- and was unable to repeat the act with regard to Belarus. 
 
Rabitz's implicit comparison of Belarus with post-Soviet Central Asia, her opponents in Belarus 
say, does not hold water either, since none of those five post-Soviet republics has launched the 
kind of nationally traumatic linguistic and cultural policy that Lukashenka did 10 years ago in 
Belarus. In no former Soviet Union republic is the situation of the titular language so pitiable as in 
Belarus. Although the 1999 census suggested that 73.7 percent of Belarus's population declared 
Belarusian as its native language and 36.7 percent said it speaks Belarusian at home, Belarusian 
has been almost completely replaced by Russian in public life and state-run media. 
 
On the other hand, while many Belarusians (including many with university diplomas) find it 
difficult to speak or write freely in Belarusian, the overwhelming majority has no problems 
whatsoever in understanding the language. Therefore, a Belarusian-language broadcaster could 
reach the same audiences in Belarus as a Russian-language one. This was amply demonstrated 
by the highly successful, private, Belarusian-language Radio 101.2 in Minsk, which was closed 
down by the Lukashenka administration in mid-1990s because, as one commentator put it, it 
broadcast in the language of freedom, not that of suppression. 
 
One of the participants in the "Nasha Niva" discussion about Deutsche Welle's planned 
broadcasts to Belarus said the use of Russian language strips the project of any practical 
efficiency. He argued that tuning in to the Deutsche Welle Russian-language program on 
shortwave (over which Deutsche Welle will broadcast to Belarus) would be incomparably harder 
than tuning in to a Belarusian-language broadcast because of a multitude of other Russian-
language stations on the shortwave spectrum. Thus the use of Belarusian by Deutsche Welle 
would arguably be a more pragmatic option. Some in Belarus believe that argument is even more 
appealing than any case based on Belarusian trauma resulting from its government's linguistic 
and cultural policies. 
 
Source: RFE/RL, August 21, 2005; www.rferl.org 
 
17. Hrodna Journalist Andrei Paczobut Protests Against the Restriction of His Right To 
Travel Abroad 
Magazyn Polski's editor-in-chief Andrei Paczobut lodged a complaint against the restriction of his 
right to travel abroad to Hronda Region Court. This decision was taken as a result of the fact that 
the journalist did not pay a huge fine for participation in a protest action. The journalist says he 
could not do it because he was serving his sentence at that time. 
 
The decision to restrict A. Paczobut's right to travel abroad was taken by Dzmitry Matseuk on July 
27. It was he who fined the journalist on July 6 for 5 million 125 thousand BRB for participation in 



 14

an illegal protest action. (The protest took place on July 6 and was connected with the illegal 
printing of the Union of Poles' weekly Glos znad Niemna). 
 
According to Andrei Paczobut, he had already paid a great part of the fine - 3 million 700 
thousand BRB - and was ready to pay the rest in parts, but on July 26 in Shchuchyn (Hrodna 
Region) he was detained and sentenced to a 15 days' arrest. A. Paczobut was informed about 
the restriction of his right to travel abroad after he was released. 
 
Source: Belarusian Association of Journalists, August 19, 2005; www.baj.ru 
 
 
BUSINESS 
 
18. Belarus's Cold and Forex Reserves to Grow by $145 mln-$195 mln in 2006 
The National Bank of Belarus has forecast that its gold and foreign currency reserves will grow by 
$145 million-$195 million in 2006, says a draft monetary and credit policy for 2006.  
 
The bank estimates Belarus's international reserves will be $1 billion-$1.1 billion by the end of 
2005. The reserves were already $1.225 billion on August 1, up 59.1%, or by $455 million, from 
the beginning of the year.  
 
Belarus's international reserve assets, as calculated by International Monetary Fund 
methodology, will be at $620 million-$680 million by the end of 2005, says a monetary and credit 
policy for 2005. The National Bank plans to increase the reserves in national definition to $3 
billion by 2010.  
 
Source: Interfax; August 24, 2005; www.interfax.ru/e/ 
 
19. Belarus Will Not Import More Than 150,000 t of Wheat This Year 
According to Director of Grain Products Department of Belarus' Ministry of Agriculture Vasily 
Sedin, this year Belarusian government does not plan to import more than 150,000 tones of 
wheat, while in the part years the annual purchases usually amounted to some 200,000 tones.  
 
Within the last few years Belarus has been purchasing small amounts of high-glutenous wheat for 
improvement of baking properties of flour, milled at local grain processing enterprises. But 
according to Sedin, the country's collective farms are going to increase local production of wheat 
with high baking qualities, which will reduce the needs in imports.  
 
The official also said that Belarus this year was able to export no less than 20,000 tones of milling 
rye. The interest towards purchases of this grain has been displayed by many regions of Russia. 
In particular, Belarusian authorities are planning supplies to Russia's westernmost exclave region 
of Kaliningrad, following discussion of the issue with local Governor earlier this month, BelTA 
agency informed.  
 
Source: APK-Inform Information Agency; 
August 22, 2005; http://www.agrimarket.info/showart.php?id=27974 
 
20. Belarus: Total Grain Harvest Exceeds 4.5 Million Tons 
According to Belarusian Ministry of Agriculture and Food total grain harvest exceeds 4.5 million 
tons. They report that for today overall harvested area comes to 1,453 million hectares, which is 
about 60 percent of total areas. Favorable weather conditions help faster harvesting. Harvest 
campaign in Belarus is to be finished on August 25. As for the yield, according to the Ministry's 
representative, average grain yield over the country is about 3.2 tones per hectare, which is 0.07 
tones per hectare less than last year.  
 



 15

The most actively harvested crop in Belarus is barley, for today about 2/3 of barley crops have 
been trashed.  
 
About 415,000 tones of harvested grains have already been given to State, which is about 41.5 
percent of the planned volume.  
 
Source: APK-Inform Information Agency; August 18, 2005;  
http://www.agrimarket.info/showart.php?id=27896 
 
 

************************************************************************ 
The Belarus Update is a weekly news bulletin of the Belarus Human Rights Support Project of the 
International League for Human Rights, www.ilhr.org. The League, now in its 63rd year, is a New 
York-based human rights NGO in consultative status with the United Nations, the Council of 
Europe, and the International Labor Organization. To send letters to the Editor or to 
subscribe/unsubscribe please contact Maria Kabalina at cis@ilhr.org or Olga Tarasov at 
otarasov@ilhr.org 
 
The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the 
protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale 
assault on human rights and the rule of law in Belarus. 

************************************************************************ 
 


