
Belarus Update       Vol. 9, No. 17 

November 18 � November 22, 2005 
 
Edited by Maria Kabalina and Olga Tarasov 
International League for Human Rights  
 
Table of Contents 
 
I. Domestic 
1. Opposition Presidency Candidate Website Launched in Belarus (E-Belarus.ORG) 
2. Lukashenka Says Opposition Has No Support (RFE/RL) 
 
II. Regional  
3. President of Belarus to Meet With Governor of Moscow Region (The National Centre of Legal 

Information of the Republic of Belarus) 
 
III. International 
4. EU May Engage Belarus in Its Northern Dimension Programs (RIA Novosti) 
5. Belarus Bought Jammers for Internet in China (Charter97) 
6. EU Committed To Change In Belarus (The Jamestown Foundation) 
7. Russia Signs Four-Party Railway Freight Cooperation Agreement (RIA Novosti) 
8. The Last Dictator (The Washington Times) 
9. State-Owned Company To Cease Distribution of Privately-Owned Newspapers; IFJ Warns of 

"Ruthless Campaign" To Silence Media Before Presidential Election (IFEX) 
10. United States Mission to the OSCE Statement On Belarusian Actions Limiting Freedom of 

Media and Information (U.S. Mission to the OSCE) 
11. Assistance For The Independent States of The Former Soviet Union (Unites States House of 

Representatives) 
 
IV. Human Rights & Independent Media 
12. Belarus: Authorities Urged To Investigate Possibility That Vassili Grodnikov Was Murdered 

(Noticias.Info) 
13. Andrzei Poczobutt�s Passport Confiscated at Border (Charter97) 
14. Belarus: State Losing Its Battle With Religious Believers? (Forum 18) 
15. Belarus: State Postal Service Refuses To Distribute Seven More Newspapers (Noticias.Info) 
16. Belarus Jewish Leader Deplores "Instances of Anti-Semitism" (Interfax) 
17. 300 Belarusians Have Taken Part in Day of Solidarity (ZUBR) 
 
V. Business 
18. Belarus Boosts Industrial Output 9.5% in 10 mths (Interfax) 
 



 2

DOMESTIC 
 
1. Opposition Presidency Candidate Website Launched in Belarus 
In the situation of the growing pressure on the Belarusian independent media, democracy 
advocates are shifting their focus to online campaigns. The statement was made by Alexander 
Milinkevich, the opposition candidate, at the presentation of his website.  
 
It was announced that milinkevich.org website will be mirrored at milinkevich.net, 
milinkevich2006.org, milin2006.com, milin2006.net, milin2006.org, milinkevic.com, 
milinkeviec.net, milinkevic.org. The English version of the website will be presented at 
elections2006.org  
 
At present only Belarusian language websites are available, but by the end of November Russian 
and English versions is to be launched.  
 
milinkevichu.net domain name will readdress visitors to the Milinkevich's official website. That is 
meant to be a kind of protection measure against some provocative actions from the part of 
Belarusian authorities.  
 
The website developing process took about a month and a half. 6 volunteers have been engaged 
in the project  
 
Source: Mikhail Doroshevich, E-Belarus.ORG; November 18, 2005; www.e-belarus.org 
 
2. Lukashenka Says Opposition Has No Support 
Belarus President Alyaksandr Lukashenka said today those hoping to vote him out of office next 
year in presidential elections are losing support. 
 
In remarks aired on state-run Bel-1 television, Lukashenka said anyone interested in staging a 
revolution in Belarus like those in Georgia or Ukraine would fail because they would receive no 
support from workers, factories, farmers, the military, or the elderly. 
 
But he indicated that he had no plans to reduce or halt broadcasts of foreign television programs 
in his country. Lukashenka said 90 percent of the country's population are in favor of foreign 
broadcasts. 
 
Lukashenka said while the government should be involved in media policy it should "do so in a 
civilized manner without playing favorites." 
 
Source: RFE/RL; November 17, 2005; www.rferl.org 
 
 
REGIONAL 
 
3. President of Belarus to Meet With Governor of Moscow Region  
Governor of Moscow region Boris Gromov will pay a visit to Minsk. On November 22 president of 
Belarus Alexander Lukashenko is expected to meet with the governor.  
 
In the course of the meeting Alexander Lukashenko and Boris Gromov will discuss issues on 
trade-economic cooperation between Belarus and Moscow oblast: development of cooperation 
links, creation of dealer and service centers, interaction in the scientific and innovation spheres 
and intensification of the relations between the Belarusian and Moscow oblast�s regions.  
 
As BelTA was informed in the presidential press service, in January-September 2005 the trade 
turnover between Belarus and Moscow oblast reached USD 713,8 million. Belarus exports to 



 3

Moscow oblast trucks, tractors, TV-sets, milk, condensed cream and butter and imports from this 
region chocolate, iron-and-steel scrap, flat sections made of iron or plain steel, liquid pumps. 
 
[Text revised by the Editors] 
 
Source: The National Centre of Legal Information of the Republic of Belarus; November 21, 2005; 
http://law.by/work/Eng/ 
 
 
INTERNATIONAL 
 
4. EU May Engage Belarus in Its Northern Dimension Programs 
The EU could engage Belarus in its Northern Dimension programs, aimed at promoting 
cooperation across northern Europe.  
 
At a meeting in Brussels Monday, the foreign ministers of northern EU member states, Russia, 
Iceland and Norway adopted a statement saying that experts from Belarus could be brought on 
board to work on issues designated as priorities of the Northern Dimension initiative.  
 
"We hail the approach and deem it important to get all interested countries involved in 
cooperation within the Northern Dimension framework," said Russian Foreign Minister Sergei 
Lavrov.  
 
The EU and its partner countries use Northern Dimension projects to address specific challenges 
and opportunities arising in northern Europe and to strengthen dialogue and cooperation in areas 
such as business, infrastructure, human resources, education, culture, scientific research, 
environmental protection and regional development. 
 
Source: RIA Novosti, November 21, 2005; http://en.rian.ru 
 
5. Belarus Bought Jammers for Internet in China 
An influential Polish newspaper Gazeta Wyborcza informed last Friday that Belarus plans or have 
already bought recital equipment for filtering internet-traffic. It is informed that the new system of 
Internet censorship could be used by the Belarusian authorities this spring, before the presidential 
elections that are to take place on 2006. China is the world�s leader for development and use of 
internet-filters. 
 
According to www.bybanner.com, a research by OpenNet Initiative (ONI) shows that China 
operates the most extensive, technologically sophisticated, and broad-reaching system of Internet 
filtering in the world. It is called China�s Great Red Firewall internationally. Thousands of state 
officials and volunteers are involved in the global surveillance over the internet-activities of 
Chinese citizens. Filtering of the content is carried out both with the use pf software and 
hardware. 
 
Information about oppositional parties and anti-communistic statements cannot be found in 
internet by the Chinese. Chinese citizens seeking access to Web sites containing content related 
to Taiwanese and Tibetan independence, Falun Gong, the Dalai Lama, the Tiananmen Square 
incident, opposition political parties, or a variety of anti-Communist movements will frequently find 
themselves blocked. 
 
The methods of the ONI research include attempts to operate information outside the reach of the 
Chinese authorities and inside the country as well.  
 
�China has the perfect and the most effective system of surveillance and censorship in Internet,� 
the researchers conclude. 
 



 4

Source: Charter97; November 21, 2005; http://www.charter97.org/eng/ 
 
6. EU Committed To Change In Belarus  
On November 17, Belarusian president Alexander Lukashenka declared that he expected to win 
90% of the electoral vote in the presidential elections of 2006, a figure far exceeding anything he 
has achieved hitherto. At the same time he accused the European Union and the United States of 
using the "rhetoric of globalization" to try to "enslave" Belarus. Earlier in the week, the United 
States had stated its belief that the elections were unlikely to be free and fair, given the 
government's control over the media, the restrictions on free speech, and the authorities' refusal 
to permit observers to monitor the event (Pravda.ru, November 17; AP, November 15). 
 
The EU in particular has recently been very forthright in its condemnation of the Belarusian 
regime in the wake of blatant attempts by the Lukashenka administration to silence potential 
opponents, as well as to prevent the holding of nongovernmental opinion polls during the election 
campaign. Lawyer Harry Pahanyaila commented, for example, that one of the few remaining 
sizeable NGOs in Belarus, the Belarusian Helsinki Committee (BHC), is on the verge of closure. 
An old legal case against the BHC has been resurrected in the Supreme Economic Court, 
according to which the organization owes a substantial sum in back taxes, despite the fact that 
earlier trials of the same case in different courts and in the state prosecutor's office had resulted 
in "not guilty" verdicts. According to Pahanyaila, the anticipated payment required -- around 
$180,000 -- would force the BHC into dissolution (Belarusy i Rynok, November 8).  
 
The EU (as well as the United States) also criticized the harassment and persecution of activists 
of the unregistered association "Partnerstva," which observes elections. The leaders of the 
association attempted to hold a founding congress recently in the hall of the Tsentralnyi movie 
theater. After 30-40 minutes, militiamen and OMON troops burst into the hall and arrested the 
entire group -- about 70 people in all. They were taken to the Moskovsky region militia 
headquarters and put into a large hall, where, to the surprise of the militia, they proceeded to 
continue their meeting and adopt documents for their registration. Most of the participants were 
released, but four leading figures, including the head of its organizing committee, Mikola Astreika, 
received short detentions and/or fines (Belarusy i Rynok, November 8).  
 
Shortly after this event, Benita Ferrero-Waldner, the EU Commissioner on Foreign Affairs, along 
with three EU Foreign Ministers, visited Moscow. In an interview with Deutsches Welles she 
stated that the EU was seriously concerned about the violations of human rights in Belarus and 
the worsening situation in the development of civil society. She emphasized the EU's desire that 
opposition candidates must have access to the mass media so that people have sufficient 
information to make a conscious choice in an election. The EU appealed to Belarus to allow 
observers to enter the country and repeated its assertion that the referendum results of October 
2004 -- allowing Lukashenka to run for a third term -- were falsified (Narodnaya Volya, November 
12). 
 
From Moscow, Ferrero-Waldner went to Minsk, much to the irritation of the Belarusian Foreign 
Ministry, which, together with its Russian counterpart, issued statements defending the status 
quo. The Belarusian statement declared that the Council of Europe was manifesting a "desire to 
impose its will on the authorities and society of Belarus" and that the EU was avoiding contact 
with the Belarusian government, thereby exhibiting a lack of respect for its sovereignty. It also 
denounced the EU's attempts to finance opposition groups, which it maintained is illegal in 
Belarus and other states. The Russian Foreign Ministry issued a more noncommittal statement 
that any steps to promote democratic processes in Belarus must be adapted to the "local reality" -
- it did not specify the meaning of the latter phrase (Belarusy i Rynok, November 14).  
 
The EU tactic is to freeze accounts of Belarusian officials abroad rather than ban their travel 
outright, although "visa restrictions" would likely be imposed if the election campaign were not 
held on a legal and democratic basis. The goal is to keep open channels of dialogue with the 
authorities, particularly below the ministry level. The European Commission expressed its 



 5

intention to open an office in Belarus by the end of 2005, and Javier Solana, Secretary-General of 
the Council of the EU, plans to send his personal representative on human rights to Minsk to take 
responsibility for contacts with Belarusian civil society and for disseminating EU views among the 
authorities. The Belarusian Foreign Ministry expressed its doubts that an office could be opened 
so quickly, but in December a European Commission delegation will visit Minsk, and in January 
the issue of the "Belarus Question" will again appear on the agenda of EU ministers.  
 
The message is clear. The EU intends to play an active part in ensuring that the 2006 election 
campaign is not a repeat of earlier rituals, and is seeking to establish its presence in Minsk. It 
would also prefer to work with, rather than against, Russia to ensure change in Belarus. 
Lukashenka continues to resist such incursions. Nevertheless, the regime's emotional responses 
to these maneuvers indicate that external pressure is having some impact.  
 
Source: David Marples, The Jamestown Foundation; November 21, 2005; http://jamestown.org/ 
 
7. Russia Signs Four-Party Railway Freight Cooperation Agreement 
Russia, Germany, Poland and Belarus have signed a joint statement on railway freight 
cooperation, the press service of Russia's railroad monopoly Russian Railways (RZD) said 
Sunday.  
 
The four countries' railroad companies intend to switch to a uniform carriage document by next 
summer, and begin using an electronic system to improve the efficiency of document transfers, 
the press service said.  
 
The heads of the countries' railroad companies participated in the joint project "Eurotransit 2005," 
during which a freight train successfully delivered cargo along the Berlin-Warsaw-Minsk-Moscow 
route. 
 
Source: RIA Novosti, November 20, 2005; http://en.rian.ru 
 

8. The Last Dictator 
November, not April, may be the cruelest month when it comes to politics.  
 
While Americans enjoy freedom at the polls, other countries are plunged into election turmoil. I 
could only wonder the other day if the orderly lines of voters under brilliant autumn sunshine truly 
appreciated their freedom of choice.  
 
In Azerbaijan, the recent parliamentary elections were declared fraudulent: ballot stuffing, and all 
that. Bordering Iran and Russia that oil-rich country is strategic for the United States and 
demonstrations planned in the city of Baku are likely to destabilize the situation, not to mention 
further derail big hopes of spreading democracy.  
 
Of course, there is no such problem in nearby Belarus.  
 
There will be a presidential election in the country next year, with one lone candidate. That will no 
doubt make voting much simpler. No need for election monitors or exit polls. Why? Because 
President Alexander Lukashenko (who refers to his detractors as "baby killers") has already 
declared himself the winner, which certainly ends the need for campaign spending and well-paid 
advisers.  
 
What can you do? You'll elect me," said Mr. Lukashenko, also known as the "Fuehrer of the 
Slavs," a former chicken farmer who has expressed admiration for both Adolf Hitler and Josef 
Stalin. Belarus was recently described as the "last true dictatorship in Europe" by Secretary of 
State Condoleezza Rice,  
 



 6

Mr. Lukashenko's regime rules with a rusted iron fist. Political opponents have "mysteriously" 
disappeared over the last few years, along with several prominent journalists and dissidents.  
 
Last year, the city of Minsk was shocked by the brutal murder of investigative journalist Veranika 
Cherkasova, found stabbed to death in her apartment. She had been working on stories 
investigating the possibility Belarus sold arms to Iraq during Saddam Hussein's reign.  
 
There has been no investigation. Her family still awaits answers.  
 
his Oct. 18, the bloodied body of political journalist Vasil Grodnikov was discovered in his 
apartment. There were no signs of a break-in. In July, in another incident, a Polish journalist from 
TV channel TVP1 was detained and jailed.  
 
There are no police in Belarus. The security guards still goes by the moniker "KGB" and prisons 
are filthy, overcrowded gulags.  
 
Why should America care about Belarus? Because it is surrounded on all sides by reality, sworn 
to resist any Western influence and stubbornly maintaining its isolation among emerging civil 
societies. Like Osama bin Laden, Mr. Lukashenko has sworn vengeance against America.  
 
The Belarus government is dogged by allegations of money laundering, drug smuggling and arms 
dealing to terrorist groups. The European Union in September placed travel bans on six 
Belarusian politicians for their roles in vote rigging and human rights violations.  
 
Mr. Lukashenko, with his trademark mustache and perpetual scowl, was first elected in 1994. He 
changed the constitution last year to allow him to run for a third term. "What can you do? You'll 
elect me." Essentially, he is president for life.  
 
His henchmen raid opposition political offices and harass campaign workers accused of "illegal 
protests." Recently, police beat United Civil Party leader Anatoly Lebedko, sending him to the 
hospital and no doubt political Siberia.  
 
Even as European governments condemned Mr. Lukashenko's extension of term limits and 
would love to see his government -- like that of former Ukraine President Leonid Kuchma -- 
overturned, no one seems ready to take on the challenge. Belarus and the new democracy of 
Ukraine share a common border and trade agreements, that's about it. While Ukraine had it's 
"Orange" Revolution, Mr. Lukashenko has vowed there will be no "color" revolutions, yellow or 
banana, in Belarus.  
 
Last October, the U.S. Congress unanimously passed the Belarus Democracy Act, pressing for 
reforms in a country "longing for freedom." Mr. Lukashenko responded that the U.S. has the most 
"archaic elections system in the world."  
 
The Belarus Democracy Act also called for investigating human-rights violations. Since Mr. 
Lukashenko took office, hundreds of political protesters have been arrested and jailed. Well-
known journalist Dimitri Zavadsky was murdered. Former Belarus officials confirm the president 
was involved personally in these bloody acts of vengeance. The regime routinely harasses 
religious groups, and the reign of terror strengthens every day.  
 
Human Rights Watch called for a resolution condemning the repression and Reporters Without 
Borders has issued reports on the missing and dead journalists.  
 
Mr. Lukashenko, who rarely travels abroad, still talks about "the good old days" of the Soviet 
Union, apparently nostalgic for long bread lines, genocide, mass executions, destruction of 
churches and misses the other atrocities committed by communists. Russia still supports the 
country by subsidizing natural gas at a cost of more than $2 billion a year.  



 7

 
By law, heads of state can be prosecuted, including leaders of post-Soviet states, some of whom 
have been tried and convicted in U.S. courts.  
 
If diplomacy doesn't make inroads, perhaps Miss Rice should consider asking the U.S. Justice 
Department to intervene. There is more than enough evidence to convict this man, who seems to 
have formed his own personal "democracy" without the bother of free elections. Assets could be 
seized if the country has violated international sanctions against illegal arms sales and money 
laundering. Perhaps prominent American journalists could take up the cause of freedom of the 
press.  
 
Educational institutions could fund exchange information programs. Broadcasters could launch a 
radio and television blitz on Belarus. The Belarusians deserve free elections, which means a loyal 
opposition. They must understand freedom cannot be achieved under one man's thumb.  
 
Last month, Britain's ambassador to Belarus said the human rights situation "is getting worse" 
and suggested using European Union funds to back an opposition party. The only candidate is 
Alexander Milinkevich, who has compared the current government to Stalin's dictatorship. His 
chances are slim to none.  
 
Watching the recent election coverage and reading the post-victory stories this week, I was 
amazed by the frank and unintimidated tone of political opponents in America. The losers, like 
Virginia's Republican gubernatorial candidate Jerry Kilgore and Democratic presidential 
candidates Al Gore and John Kerry, aren't jailed. They write books and go on the lecture circuit.  
 
No wonder the bully of Belarus, under his totalitarian tortoise shell, considers the United States 
his No. 1 "main enemy."  
 
Worthy opponents are hard to dismiss. 
 
Source: Tsotne Bakuria, The Washington Times; November 20, 2005; 
http://washingtontimes.com 
 
9. State-Owned Company To Cease Distribution of Privately-Owned Newspapers; IFJ 
Warns of "Ruthless Campaign" To Silence Media Before Presidential Election 
The International Federation of Journalists today condemned the decision of the state-owned 
newspaper distribution company, Belposhta, to cease distribution of privately owned papers 
during the Presidential election year.  
 
Belposhta, which has a monopoly on distribution, will stop publishing the papers from January 
2006, which will prevent coverage of the election set for July.  
 
"This is part of a cynical and ruthless campaign to silence independent voices in the run up to 
Presidential elections," said Aidan White, IFJ General Secretary. "The Belarus Authorities are 
abusing their monopoly over the distribution system to close down what remains of Belarusian 
independent media."  
 
Independent Belarusian media have been surviving on a knife edge for years as they struggle 
against a litany of arbitrary closures, punitive fines, harassment and intimidation of journalists. In 
recent weeks the pressure on media has increased alarmingly.  
 
At the end of September, the state printing house cancelled its contract to publish the 
independent daily Narodnaya Volya, forcing it to move to a printer in neighboring Russia.  
 
Two weeks later, on 18 October, Vasil Hrodnikau, a freelance correspondent for Narodnaya 
Volya was found dead in his house in Minsk. He died of a traumatic brain injury. His brother told 



 8

the media that Vasil Hrodnikau had been constantly harassed by the authorities over the past 
year and that he believed he was killed for his criticisms of President Lukashenko.  
 
Last October, freelance journalist Veronika Charkasova was stabbed to death in her apartment. 
She had been investigating alleged arms sales between Belarus and Iraq.  
 
The list of media to be excluded from the state distribution system includes the Narodnaya Volya, 
Salidarnasc, Zhoda, BDG, Delovaya Gazieta, Rehijanalnya Gazeta and a range of regional, non-
governmental, social and political periodical editions.  
 
Some of the newspapers received letters informing them that due to violations of their contracts, 
their distribution agreements would not be renewed. Others only discovered they had been 
removed from the list when Belphosta published its subscription catalogue for 2006.  
 
"The Belarus Association of Journalists has called on journalists and media groups around the 
world to come to their aid," said Arne König, Chair of the European Federation of Journalists. "We 
urge all journalists' groups to send messages of support to the BAJ and protest statements to the 
Belarus authorities."  
 
The BAJ was awarded the European Parliament's Sakharov Prize in 2004 for defence of human 
rights and fundamental freedoms.  
 
Protests should be sent to the following: 
 
President Lukashenko, fax: (+375 17) 226-06-10 
 
The Council of Ministers of the Republic of Belarus, fax: (+375 17) 222-66-65  
 
The Ministry of Communication and Information of the Republic of Belarus, fax: (+375 17) 227-
21-57  
 
The "Belposhta" Republican Unitary Enterprise, fax: (+375 17) 226-11-70.  
 
Copies can also be sent to the Belarusian Association of Journalists, phone/fax: (+375 17) 203-
63-66, 226-70-98.  
 
Source: The International Freedom of Expression Exchange (IFEX); November 18, 2005; 
http://www.ifex.org/en/content/view/full/70572 
 
10. Assistance For The Independent States of The Former Soviet Union 
The brief excerpt from the conference report below accompanies H.R. 3057, the "Foreign 
Operations, Export Financing, and Related Programs Appropriations Act, 2006" , signed by the 
President on November 14. 
 
Conference Report of House and Senate on Foreign Operations Appropriations Act 2006 re: 
Assistance to former Soviet Union under the Freedom Support Act.  
 
CONGRESSIONAL RECORD-HOUSE H9523 November 2, 2005  
 
ASSISTANCE FOR THE INDEPENDENT STATES OF THE FORMER SOVIET UNION 
 
Conference agreement  
 
Belarus ........................................ $12,000,000  
 



 9

(OD Note: this Freedom Support Act funding represents the majority, but by no means total US 
government assistance for Belarus. It is a definite -- and welcome -- increase. The bulk goes for 
democracy programs. ) 
 
Source: Unites States House of Representatives; November 18, 2005; http://www.house.gov/ 
 
11. United States Mission to the OSCE Statement On Belarusian Actions Limiting Freedom 
of Media and Information  
As delivered by Ambassador Julie Finley to the Permanent Council  
 
Thank you, Mr. Chairman.  
 
The United States is disappointed that we need once again to raise the issue of Belarus` 
disregard for its OSCE commitments on free media and freedom of information here in the 
Permanent Council. 
 
In recent days, the Belarusian state postal agency, Belpochta, informed several independent 
newspapers, such as Narodnaya Volya, Salidarnasts and Zhoda, that they would no longer be 
included in Belpochta`s list of periodicals available for subscription in 2006. As a public monopoly, 
Belpochta should be expected to provide non-discriminatory treatment to all customers, whether 
government or private, paying for its services. 
 
Mr. Chairman, Belpochta`s actions are only the latest in a series of steps against independent 
information providers in Belarus over the last year. For example, Narodnaya Volya and Zhoda are 
being harassed through libel cases, the publishers of the newspapers Den and Kuryer iz Borisova 
have been shut down and several newspapers were forced to re-register under new names due 
to an arbitrary requirement that they not use the terms "national" or "Belarusian" in their titles. 
We are deeply concerned that the deaths of journalists Veronika Cherkasova in October 2004 
and Vasily Grodnikov in October 2005 also remain unsolved. 
 
The United States further notes that the Independent Institute of Social, Economic and Political 
Studies was closed in April 2005. We understand that Belarus recently decided to require any 
organization that conducts public surveys on national political issues and elections to apply for 
accreditation to a special panel under the Belarusian National Academy of Sciences, which 
includes representatives of the Information and Justice Ministries. 
 
In light of Belarus` record, the United States fears that such a requirement will prove yet another 
tool abused by authorities to control the flow of information in Belarus. 
 
Mr. Chairman, in the 1999 Istanbul Charter for European Security, all participating States 
reaffirmed "the importance of independent media and the free flow of information as well as the 
public�s access to information." They further committed themselves "to take all necessary steps to 
ensure the basic conditions for free and independent media and unimpeded transborder and 
intra-State flow of information." 
 
The United States calls on Belarus to ensure private media�s access to distribution through 
Belpochta, desist from libel cases and other forms of harassment against such media and 
facilitate, rather than restrict, the activities of independent research organizations. 
 
Belarusian repression of free media and independent public opinion research is a disturbing trend 
in the run-up to presidential balloting in 2006. Such repression already calls into question 
Belarus` intention to hold an election in line with OSCE commitments. 
 
Just what does the Government of Belarus fear? The judgment and intelligence of fellow 
Belarusians? How very elitist. How very intolerant. And what a great way to continue the 
prevention of progress economically, environmentally, educationally, and certainly democratically. 



 10

 
Thank you, Mr. Chairman.  
 
Source: U.S. Mission to OSCE; November 17, 2005; http://www.usosce.rpo.at 
 
 
HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA 
 
12. Belarus: Authorities Urged To Investigate Possibility That Vassili Grodnikov Was 
Murdered 
Reporters Without Borders today urged the Belarusian authorities to seriously investigate the 
possibility that journalist Vassili Grodnikov of the opposition daily Narodnaya Volya, whose body 
was found on 18 October, was murdered, pointing out that new evidence has emerged since the 
police conducted their initial enquiries. 
 
�Grodnikov was working on a sensitive subject at the time of his death and it is not uncommon in 
Belarus that journalists are the targets of intimidation or physical attacks when they investigate 
matters that some people would like to cover up,� the press freedom organization said. 
 
Dmitry Kirilchik, the investigator in charge of the case, said today that the preliminary enquiry 
would be concluded on 18 December, once the final conclusions were in from the forensic 
investigations. But the decision whether or not to open a murder investigation could be taken 
before that date. 
 
Grodnikov was found dead in his apartment in a Minsk suburb, where investigators discovered 
blood stains on the wallpaper, a broken table and coagulated blood on the victim�s head. The 
autopsy revealed that his death was the result of head injuries caused by a blunt object. 
 
Shortly before he died, he had been working on the third of a series or articles about criminal 
rings that specialize in swindling old people who live alone. 
 
The independent weekly Zhoda also reported that, on the first page of a notepad found on his 
table, Grodnikov had begun the draft of an article which he had provisionally entitled: �Several 
intransigent questions for the president and the agencies under his control.� 
 
Meanwhile, the investigations into the October 2004 murder of reporter Veronika Cherkasova and 
the July 2000 disappearance of cameraman Dmitry Zavadski are at a complete standstill. 
 
Source: Noticias.Info; November 22, 2005; http://www.noticias.info 
 
13. Andrzei Poczobutt�s Passport Confiscated at Border 
The editor-in-chief of the Magazyn Polski Andrzej Poczobutt was detained yesterday evening by 
border guards, when he returned from Poland through border crossing Kuznitsa-Bruzhi. Mr. 
Poczobutt was detained for several hours, and then his passport was seized. 
 
Andrzej Poczobutt was detained at 10 p.m. Minsk time together with Meczyslaw Jaskiewicz, the 
head of Hrodna UCP branch, who had taken part in the meeting with Poland�s prime minister 
Kazimierz Marcinkiewicz in Warsaw as well.  
 
As we have informed, the leaving permit in the passport of Andrzei Poczobutt had been 
cancelled. However, he managed to get to Poland via Russia and Ukraine. 
 
All leading TV Channels and radio stations are speaking about the detention of Mr. Poczobutt 
today. According to unofficial information, received from the chancellery of Polish Prime Minister 
by the Radio Svaboda, Warsaw is preparing a note of protest relating the case of Andrzei 
Poczobutt for the official Minsk. 



 11

 
Source: Charter97; November 21, 2005; http://www.charter97.org/eng/ 
 
14. Belarus: State Losing Its Battle With Religious Believers? 
A state report seen by Forum 18 News Service gives a rare insight into state attempts to contain 
religious activity, and official gloom at the state's failure. Vasili Marchenko, top religious affairs 
official in Brest region, is very upset that officials are not active enough in breaking up worship 
services and harassing, fining and controlling religious activity, writing of "an even more 
depressing situation." The report aims at "repairing defects" in controlling religious activity by 1 
December 2005. Marchenko gloomily writes of the state's failure to return an alternative Orthodox 
community to the Moscow Patriarchate, failure to stop Baptists conducting two or three services a 
week, "freely and systematically distributing � religious literature," and conducting "an illegal 
water baptism" lasting over four hours with over 300 participants. Local authorities are also 
castigated by Marchenko for failing to stop Eastern-rite Catholic, Jehovah's Witness, Adventist 
and Pentecostal activity. Forum 18 has found an apparent link between Marchenko's report and 
subsequent increased action against religious communities. 
 
A state report on the religious situation in the western region of Brest received recently by Forum 
18 News Service gives a rare insight into government officials' attempts to contain religious 
activity. The 18 January 2005 report, by Brest region's top religious affairs official Vasili 
Marchenko, examines the religious situation in the region during 2004. Marchenko is in the report 
clearly very upset that officials are not in his view active enough in breaking up worship services 
and in other ways harassing, fining and controlling religious communities and believers, writing of 
"an even more depressing situation" in some areas of the region. 
 
In a covering letter addressed to vice-chairman of Brest regional executive committee Leonid 
Tsuprik, Marchenko recommends that his report be sent to all 19 municipal and district executive 
committees in Brest region with a view to "repairing defects and stepping up control over the 
implementation" of laws and decrees on religious activity by 1 December 2005. The report is also 
intended for "thorough scrutiny" at meetings of commissions monitoring compliance with laws and 
decrees on freedom of conscience and religious organizations (whose legal provisions attack 
both), of which there is one such commission attached to every municipal and district executive 
committee in Belarus. 
 
The report concentrates on several areas of concern to the state, particularly the rarity of 
prosecution under Article 193 of the Administrative Violations Code. This punishes unregistered � 
and thus, under the 2002 Religion Law, illegal � religious activity with fines of up to five times the 
minimum wage.  
 
Thus, referring to a subsequently Russian Orthodox Church Abroad parish in the village of 
Ruzhany, Marchenko writes: "A group of Orthodox believers who have broken away from [the 
Moscow Patriarchate] SS Peter and Paul Church have been meeting for services illegally for two 
years. In that time state representatives have found neither the time nor the opportunity to 
influence these believers or to assist the local priest in returning them to the fold of the [Moscow 
Patriarchate] church. In their stead, however, Uniate [Greek Catholic] missionaries and even a 
representative of the Patriarch of Constantinople have visited the aforementioned group and each 
attempted to form their own subordinate community. Moreover, priest I. A. Grudnitsky, who was 
prohibited from performing services by the Synod of the [Moscow Patriarchate] Belarusian 
Orthodox Church in 2002, has begun to visit the group regularly. And even in this case, Article 
193 of the Administrative Violations Code has not been implemented." 
 
Within weeks of Marchenko's report, the authorities had fined a Ruzhany pensioner for making 
her house available for the "illegal" Orthodox services, and handed down two heavy fines to Fr 
Ioann Grudnitsky for performing them.  
 



 12

"An even more depressing situation," in Marchenko's view, exists in areas where groups of 
Council of Churches Baptists "have operated illegally for many years." (The Council of Churches 
Baptists refuses on principle to register with the state authorities in post-Soviet countries). He 
estimates that each of these congregations conducts two or three services a week, or 150 a year, 
"but in 2004 the regional law enforcement agencies brought only five charges under Article 193." 
This, Marchenko points out, is also despite his own 22 December 2003 instruction ordering 
municipal and district executive committees to halt the activity of unregistered Baptist 
organizations by 1 March 2004. 
 
Soon after that instruction, Council of Churches Baptists in Brest region reported two warnings to 
register and one fine for unregistered religious activity, as well as a larger fine under Article 193 
later the same year. 
 
In his January 2005 report, Marchenko points out that a group of Council of Churches Baptists "is 
freely and systematically distributing throughout Brest city and other populous parts of the region 
religious literature printed in the USA and Russia" in violation of Article 26 of the 2002 Religion 
Law. This allows only registered religious organizations to distribute religious literature � after it 
has been assessed by the state, if imported � at locations designated by the local authorities. 
"Thus," laments Marchenko, "every Saturday in the Vulka suburb of Brest, a group of three to six 
persons sets up a mobile library and distributes Baptist literature from abroad which does not 
bear any details of its origin, and this is well known to the city executive committee." 
 
Within weeks of Marchenko's complaints, the Council of Churches Baptists reported that their 
Brest street library had been broken up by police, although they did not state whether any 
charges were subsequently brought. In 2005 the Baptists reported being handed down four fines 
for unregistered worship in Brest region, all of which were significantly higher than in previous 
years. 
 
While these fines were for religious gatherings in private homes, the Council of Churches Baptists 
has so far not reported obstruction to another form of their activity mentioned in Marchenko's 
report: "an illegal water baptism near Vychulki village in August 2004 which lasted more than four 
hours and had over 300 participants, including spectators." Brest region's top religious affairs 
official also catalogues local authorities' failure to prosecute unregistered groups of Eastern-rite 
Catholics [Greek Catholics], Jehovah's Witnesses, Adventists and Pentecostals, even though 
they are familiar with the locations of their meetings. Following a fine in December 2003, Pastor 
Nikolai Radkovich of what Marchenko terms "an unregistered Pentecostal community in Kobrin 
operating illegally for many years" was fined a second time only on 17 October 2005. 
 
Marchenko's report also expresses concern about "the unfavorable circumstances in which 
religious communities, especially Protestants, are situated." Thus, he writes, 121 religious 
communities have received permission from municipal and district executive committees to 
conduct services at residential premises, and religious communities have consequently 
developed "a practice of buying a residential building, usually in a populous area, with the 
intention of using it for prayer meetings." Without any form of official agreement, he continues, 
"such buildings are re-equipped as prayer houses, signs are hung up, services are conducted, 
while legally the house remains a residential property." In future, recommends Marchenko, 
executive committees should regulate the acquisition of residential premises for "religious needs," 
and public opinion must always be taken into account. 
 
In June 2005 Evangelical Belarus News Service reported that two registered Baptist communities 
in Drogichin [Dragichyn] district and Ivatsevichi (Brest region) were unable to obtain permission to 
build new prayer houses on the sites of their old ones, both located in residential areas. New 
Generation Church, which is affiliated to the charismatic Full Gospel Union, also reports being 
unable to change to that of prayer house the designated usage of a building it owns in 
Baranovichi (Brest region). 
 



 13

Marchenko does praise Brest region's municipal and district committees for completing 
registration and re-registration of 662 religious organizations by the 2002 law's deadline of 16 
November 2004. He adds, however, that six autonomous Baptist communities did not re-register, 
primarily because local state representatives "did not conduct any systematic or thorough work" 
in explaining the 2002 law to their members, the situation in the communities concerned was 
"insufficiently studied," and there was an absence of "trusted contact" with their leaders. (This 
may refer to KGB secret police attempts to recruit church leaders.) Here, Marchenko praises the 
"active work" of Bereza district executive committee in bringing the activity of its local 
autonomous Baptist community into line with the law: "There was a lengthy and serious article 
about the community's situation in the district newspaper, by its chief editor, which drew a great 
response from readers. � What are the remaining executive committees waiting for?" 
 
Soon after Marchenko's report, on 16 February, Pastor Vladimir Gritsuk of the Bereza [Byaroza] 
autonomous Baptist community was fined the unusually high sum of 240,000 Belarusian Rubles 
(698 Norwegian Kroner, 86 Euros or 111 US Dollars), or 10 times the monthly minimum wage, for 
leading an unregistered religious organization. By late April 2005, however, the autonomous 
Baptist communities in Brest region had managed to re-register, even though they continued to 
reject the 2002 law's territorial restrictions on religious activity.  
 
While Marchenko acknowledges in his report that commissions monitoring compliance with laws 
and decrees attacking freedom of conscience and religious organizations have become 
somewhat more active over 2004, he maintains that the level of their work "does not yet shape up 
to the tasks ahead of them. It lacks thorough analysis of the religious situation in the town or 
district concerned, commission members do not keep records of compliance with the law of the 
charters [internal statutes] of religious organizations, and there is no close contact between 
commission members and leaders of religious communities."  
 
Source: Geraldine Fagan, Forum 18; November 18, 2005; http://www.forum18.org 
 
15. Belarus: State Postal Service Refuses To Distribute Seven More Newspapers 
Reporters Without Borders today condemned a decision by the state postal service, Belposhta, to 
stop delivering seven independent newspapers to subscribers on 1 January. Earlier this month, 
Belposhta had announced its intention to terminate its contracts with three other privately-owned 
publications at the start of next year. 
 
The seven latest newspapers to be affected are the weeklies Nasha Niva, Gazeta Slonimskaya, 
Volnaye Hlybokaye, Bretski Kuryer, IntexPress and Regionalnaya Gazeta, and the biweekly 
Vitebski Kuryer. 
 
In an interview for Radio Free Europe, Nasha Niva editor Andrey Dynko described the postal 
service�s refusal to continue delivering the newspapers as a crime against Belarusian culture and 
as yet further evidence that the conditions do not exist for free elections to be held. 
 
Source: Noticias.Info; November 18, 2005; http://www.noticias.info 
 
16. Belarus Jewish Leader Deplores "Instances of Anti-Semitism" 
The chairman of the Union of Belarusian Jewish Public Organizations and Communities, 
expressed anxiety on Thursday at "instances of anti-Semitism in Belarusian society." 
 
"There are instances of anti-Semitism in Belarusian society, but there is no anti-Semitism at the 
state level," Leonid Levin told a news conference in Minsk. 
 
"The greatest source of concern for the Belarusian Jewish community are acts of vandalism that 
are sometimes committed in Jewish cemeteries and against Jewish monuments," he said. 
 



 14

They "are not merely teenage hooliganism, but instances of anti-Semitism," Levin said. Stanislav 
Buko, chairman of the Religious and Ethnic Affairs Committee, a Belarusian government agency, 
said, "There has never been any anti-Semitism at the state level in Belarus, nor is there any." 
 
"Tolerance and respect for other peoples and ethnic groups is part of the Belarusian national 
character. The Belarusian people have never been nationalistic," he said. 
 
There are 120 ethnic cultural associations in Belarus, Buko said. 
 
The Union of Belarusian Jewish Organizations and Communities is the country's second ethnic 
association after the Union of Poles in terms of membership and reach, he said. 
 
"The Union comprises 46 Jewish organizations, 13 of which are in Minsk," he said. Yigal Koifman, 
first secretary of the Israeli Embassy to Belarus, said Israel had conferred the title of Righteous 
Among the Nations on 500 Belarusians who rescued Jews from the Nazis during World War II.  
 
Source: Interfax; November 18, 2005; http://www.interfax.ru 
 
17. 300 Belarusians Have Taken Part in Day of Solidarity 
 �This time much more people have taken part in the Day of Belarusian Solidarity. According to 
our common estimation, we can speak of 300 thousand Belarusians who on November 16 took 
part in the action of solidarity. I would like to note in particular the activeness of people in the 
regions. Many regional centers, settlements and villages lit up candles of Freedom,� told a well-
known journalist Iryna Khalip, who was one of the initiators of the Days of Solidarity, to the 
Charter�97 press center. �I think that by December 16 there would be even more supporters of the 
Day of Solidarity. It arouses understanding, strikes a deep chord in the heart of every concerned 
citizen. Those who are burning candles today, tomorrow are to form a basis of future mass 
resistance to dictatorship, and finally, this would lead us to victory�. 
 
�We are greatly thankful to Vaclav Havel, Bronislaw Geremek, Aldis Kuskis, Azim Mollazade, 
Christos Pourgourides and other emblematic personalities, who have supported the Day of 
Belarusian Solidarity. The Day of Solidarity has become a national day already, and very soon, I 
hope, it is to become the day of international solidarity with Belarus. More and more states, 
politicians, Human rights activists, common citizens are supporting us. 
 
Another initiator of holding the Days of Belarusian Solidarity, a coordinator of the Zubr movement 
Mikita Sasim stated that the awareness campaign before the November 16 was much wider than 
before the October event. According to the estimation of the �Zubr� movement, about 1.5 mln of 
people have learnt about the action and about 300,000 have taken part in it. 
 
Source: ZUBR; November 18, 2005; http://www.zubr-belarus.com/ 
 
 
BUSINESS 
 
18. Belarus Boosts Industrial Output 9.5% in 10 mths 
Belarus boosted industrial output 9.5% in current prices year-on-year in January-October to 
49.527 trillion Belarusian rubles, the Statistics and Analysis Ministry told Interfax.  
 
Industrial output in October grew 7.5% year-on-year, but was 2.8% lower than in September 
2005.  
 
The exchange rate was 2,151 Belarusian rubles/$1 on November 18.  
 
Source: Interfax; November 21, 2005; http://www.interfax.ru 
 



 15

************************************************************************ 
The Belarus Update is a weekly news bulletin of the International League for Human Rights 
(www.ilhr.org). The League, now in its 63rd year, is a New York-based human rights NGO in 
consultative status with the United Nations, and the International Labor Organization. To send 
letters to the Editor or to subscribe/unsubscribe please contact Maria Kabalina at cis@ilhr.org or 
Olga Tarasov at otarasov@ilhr.org 
 
The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the 
protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale 
assault on human rights and the rule of law in Belarus. 

************************************************************************ 


