Belarus Update Vol. 9, No. 14

October 27— November 3, 2005

Edited by Maria Kabalina and Olga Tarasov
International League for Human Rights

Table of Contents

W =F

Nooahk

© ®

10.
11.
12.

13.
14.

15.
16.

Iv.
17.
18.
19.
20.
21.
22.

23.
24.

25.

Domestic

Political Party Activity Can Be Suspended in Belarus (Interfax)
Belarus' "Para Bellum" Cocked to Fire (AIA Information Agency)
High-ranking Military Official Arrested in Belarus (ltar-Tass)

Regional

Russia to Equip Neighboring Belarus With S-300S Surface to Air Missiles (MosNews.Com)
Ukraine’s Premier Yekhanurov Believes In Belarusian Fair Elections (ForUm)

Russia, Belarus Take Second Look At Union (ScienceDaily LLC)

Yekhanurov Acknowledged Lukashenko’s Propagandist Talent and Compared Him to the
Fuhrer (Gazeta.Ru)

Moscow To Open lts Representative Office in Minsk (BelTa)

63% of Russians Support Russia-Belarus Unification (lfar-Tass)

International

Belarus President Says Sweden and Germany to Blame for His Mistakes (MosNews.Com)
Alexander Lukashenko: Belarus Stands For Stability On European Continent (BelTa)

U.S. Urges Belarus To Stop Harassing Local Helsinki Committee (U.S. Department of State's
Bureau of International Information Programs)

Belarus Interested In Cooperation With NATO, Not Membership (RIA Novosti)

Foreign Ministries of Belarus and FRG Discuss Ways To Create Positive Image of States
Abroad (BelTa)

Belarusian KGB Warns of Western "Intervention” (Reuters AlertNet)

Statement On Belarus Helsinki Commission (United States Mission to the OSC.)

Human Rights & Independent Media

The Police Returned Narodnaya Volya's Saturday Issues (BAJ)

Svetlana Zavadskaya To Create the Journalists Assistance Fund (AFN)

Nikita Sasim Demand To Punish the Guilty (ZUBR)

Andrzej Pisalnik Is Warned Again (BAJ)

Information Ministry Cancelled Registration of Kurjer iz Borisova (Charter97)

Gomel Authorities Threaten a BelaPAN Correspondent with Canceling Her Journalist
Accreditation (BAJ)

Members of Election Monitoring Group Arrested In Belarus (Pravda.Ru)

Zubr Coordinator Denied a Right to Go Abroad (ZUBR)

Business
National Bank Set To Reduce Inflation To Projected Level (BelaPAN)



DOMESTIC

1. Political Party Activity Can Be Suspended in Belarus
Amendments to the law On Political Parties took effect in Belarus. The amendments solidify the
order of creating political parties, as well as their activities and oversight of their activities.

Additionally, the law’s new version specifies measures of responsibility for violating the regulation
On the Activities of Political Parties, as well as the basis and order of their liquidation. For the first
time, the law introduces the norm of suspending the parties’ activities.

The revised law also establishes a ban on registering in Belarus the organizational structures of
foreign states’ political parties.

[Text translated by the Editors]
Source: Interfax; November 2, 2005; http.//www.interfax.ru

2. Belarus' "Para Bellum"” Cocked to Fire

The dictatorial regime in Belarus for the last weeks boosted its preparations to fight against any

attempt to remove it from power. All the means from the old Soviet times are suitable to fight the
opposition. The notorious KGB and control over the information for propagandistic war not only

inside the country but also over its borders will be used by the Lukashenko's regime. It has also

one ally left, which sincerely wishes to he assist this regime to survive...

Basically, using the old Soviet experience there are several directions Lukashenko's regime has
to cover for efficient counter-revolutionary activity. The first one is the sphere of information. As
the Soviets said the one who rules the information shapes the reality. That is why the authorities
organized a huge "informational workshop" for the representatives of the governmental bodies on
different levels and the local businessmen. The regime plans to combine their efforts for
propagandistic war inside and abroad, but also for collecting intelligence information on the
activities of the forces, supporting Belarus democratic opposition. The pretext of bringing together
officials and businessmen was "popularizing of the Belarus products abroad" with the help of the
Ministry of Foreign Affairs and other Belarus state structures, departments and agencies,
spokesmen of which attended the two-day workshop.

But as the oppositional sources in Belarus reported, at the very beginning of the workshop the
Foreign Ministry representatives crossed all of the t's, stating that Belarus must have "an
aggressive informational policy” and the attending businessmen should assist in that. Deputy
Foreign Minister of the Republic of Belarus Alexander Gerasimenko, who headed the workshop,
stated that the Ministry will control the implementation of this policy. The script is simple — the
businessmen, working in the neighboring state and in Europe, turn into some kind of non-official
representatives of the country, presenting the "good side" of Belarus regime, thus fighting the true
awful image of Lukashenko's government. Gerasimenko stated that all of the "Black PR against
Belarus and its leader is just a farce", but still the support of the local manufacturers and
companies-exporters is needed to oppose it.

Also, often having connections with Belarus diasporas, they will transfer all the information about
preparations or support of anti-governmental activities in the country by foreign forces to the
Ministry of Foreign Affairs, which will repay them in certain way. “One point is to make products,
to create a favorable investment climate in a region and to reach high results in the social sphere
development and the other one is to present these products and to show them to the world,”
Alexander Gerasimenko noted, pointing that at present foreign representative offices of Belarus
function in 46 countries, 20 embassies have own web-sites and the viewer ship of Belarus-TV
Channel grew six times against the first quarter this year. That is why every business should



cooperate actively with the Foreign Ministry, which has wide possibilities of distributing
information, the Deputy Minister stressed.

This is actually a reviving of the old Soviet method. Or better to say its modernization. In the
Soviet times all of the exporting-importing companies and firms were state owned and their
employees often conducted spying activity abroad, not only in the sphere of technological
espionage but in other branches, including military. They were also used as a channel of bribing
foreign officials and businessmen, who could "assist" the Soviet secret services.

Alexander Gerasimenko seems to have a good experience in organizing such a structures. Well?
As the Belarus opposition sources note there is no wonder for this man definitely had connection
with the Soviet KGB in the past.

Before becoming the Deputy Minister of independent Belarus, he occupied at least three posts
during the Soviet rule, which are unattainable without close relations with the Komitet
Gosudarstvennoi Bezopasnosty of the USSR.Gerasimnko was the lecturer at the Party School of
the Belarus Soviet Republic, the first secretary of the regional Communist party committee in one
of the areas of Minsk and the second secretary of the Communist party committee of the city of
Minsk. The last post even gave him an authority to control certain spheres of the republican KGB
branch activity.

But enough about him, and the past, Soviet KGB. The Belarus KGB, the true and proud
successor of the Soviet one, came out with another initiative to block any oppositional activity.

The First Deputy head of the KGB Major-General Vasile Dementei presented a draft law on
counteracting extremism, which was immediately approved by the Chamber of Representatives
of Belarus at the first reading.

Dementei noted that according to the analysis of the current public-political situation shows that a
tendency of spreading anti-public manifestations including ones of an extremist nature is
observed today in the republic. "Such manifestations can be seen in the activity of several
Belarusian political and public organizations as well as of some foreign non-profit agencies and
mass media outlets. There are facts of financing Belarusian political departments of extremism
views by foreign organizations and of distributing information provocative products, what
destabilizes the public-political situation in the republic,” Major-General said, official BelTa agency
quoted.

"The draft law determines the concept “extremism”, legal and organizations grounds to counteract
this phenomenon and subjects of counteraction — the interior ministry, the State Security
Committee and the Public Prosecutor’s Office," he added, noting that the provisions of the draft
law are similar to the ones in the analogous law of the Russian Federation.

But the most interesting part is that Dementei stated introducing the draft that the secret services
of the foreign states are going to destabilize Belarus and will undertake various steps, down to
intervention and terrorism. "The facts testify that the main target of aspiration of special services
of the foreign states, in particular of the USA is destabilization of political situation in our country.
They have clear tactics, up to and including direct intervention. We have seen full mobilization,
including the creation of groups which, when required, can engage in activity to overthrow the
constitutional order by all means of extremist activity which, in the most extreme case, means
terrorism," he added. The KGB official informed that in the neighboring states, in particular
Lithuania and Poland, "bases of influence on Belarus", and also points of observation are
created. "They try to involve and Ukraine in this, " - he told.

So, apparently the new law would assist in "preventing" the extremism, by "planting” the
opposition activists behind bars.



Lets quote the retired KGB officer, lieutenant colonel Valery Kostka: " The bill “On Counteraction
to Extremism” adopted by the “chamber of representatives” in the first reading on October 27 puts
the opponents of today’s Belarusian regime in extremely hard conditions. In fact any their actions
could be qualified as violating the new law. | would understand if the law would be adopted in a
country where extremism is widespread. Even more severe measures would be needed there.
But Belarus is a tolerant country.

That is why | understand that the new law is related to the presidential elections in 2006. The
opponents of the regime are discriminated against and put in such severe conditions that a
question arises whether they would be able to do any actions at all? Any protest meeting, for
instance, against rigged results, could be embraced by this law. All these actions could be
interpreted as extremism. Judges and prosecutors would have a juridical base: you have
gathered at the square, and it means that you are extremists.

In Belarus, where no extremism exists, these laws seem to be exceptionally unnatural. We do not
have any grounds for that; we have a normal peaceful situation. | think that the matter does not
concern extremism, but the aim is to make everybody keep quiet,” Valery Kostka said to the
Radio Svoboda.

Summing up it is important to note that the propagandistic war abroad, collecting intelligence data
by the Belarus businessmen abroad and the new "anti-extremist" law, bind together represent a
formidable triple weapon of Lukashenko's regime against anybody who will throw down a
challenge to it at the upcoming elections.

But this is not all. The Kremlin approved with the President of Belarus Alexander Lukashenko the
candidacy of the new Russian ambassador in Minsk - the former Governor of Altai Region, and
currently the aide of the Special Presidential Envoy in Siberian Federal District Alexander
Surikov. Being close to the Kremlin, Surikov is a good friend of Lukashenko. As the Russian daily
Kommersant notes, he already demonstrated that he can say right things to Belarus President,
which are well received by Lukashenko. For instance, while commenting on the re-election of
Lukashenko in 2001, the Altai Governor said then: "The republic and its president are on the right
path.”

But Surikov is not going to be just an ambassador. As Kommersant rightfully noted, he is the
"New Governor" of Belarus on behalf of Moscow, sent to observe and to support local native
regime, for the Russian authority considers Belarus the last bastion on the way of the wave of
Orange and Velvet revolutions. If the Belarus regime falls, Russian is the next ...

Source: Pavel Simonov, AIA Information Agency; October 30, 2005; http.//www.axisglobe.com/

3. High-ranking Military Official Arrested in Belarus
A high-ranking military official has been taken into custody in Belarus.

The head of a supply department is detained on suspicion of taking a bribe.

Uncompromising fight is under way in the Belarusian army against those who commit crimes, the
Defense Ministry’s press service spokesman Vyacheslav Remenchik said.

As a result, the number of servicemen and civilians involved in crimes has decreased by 21
percent as compared to last year.

At the same time, it is not concealed that legal proceedings were instituted for more cases than in
2004 for bribe taking and power abuses, the spokesman noted.

Source: Itar-Tass; October 28, 2005; http://www.tass.ru/eng



REGIONAL

4. Russia to Equip Neighboring Belarus With S-300S Surface to Air Missiles
Russia will provide Belarus with the first S-300 missile systems in March 2006, a senior
Belarusian military official was quoted by RIA Novosti as saying.

“Four missile systems will be sent to equip four air defense divisions by next fall,” said Igor
Azarenok, a commander of Belarus’ Air Force and air defense troops. He said the missiles would
help improve the country’s defense fourfold, and its air defense by 20 percent, and also enhance
the joint air defense system of the Commonwealth of Independent States.

“The air defense partnership of CIS countries pioneers real integration and helps establish close
military ties between former Soviet republics,” Azarenok said. The two countries concluded a
contract on S-300 supplies on Sept. 10.

Belarus was part of the Russian Empire and the Soviet Union for hundreds of years until the
collapse of communism and it is on the direct path of invasion and air attack against the Russian
capital Moscow from the west.

Although Belarus President Alexander Lukashenko runs one of the most repressive regimes in
any former Soviet republic, he continues to enjoy exceptionally close political and military ties with
Russia, reflecting the strategic importance of his small republic to the Kremlin.

Source: MosNews.Com, November 2, 2005; www.mosnews.com

5. Ukraine’s Premier Yekhanurov Believes In Belarusian Fair Elections
Ukraine expects Belarus to hold democratic elections, Prime Minister of Ukraine Yuri Yekhanurov
declared in Washington Carnegie Fund.

“We would like Belarus to hold democratic elections and to become a serene neighbor with whom
we mutually understand each other,” mentioned Yekhanurov.

According to his words, Ukraine must keep a dialogue with Belarus. “We have normal trade ties,”
added him.

As a reminder, the next Belarusian presidential elections are to conduct not later than in the
middle of July, 2006.

Source: ForUm; November 2, 2005; http://en.for-ua.com

6. Russia, Belarus Take Second Look At Union
Russia and Belarus are once again considering joining into a single state, the St. Petersburg
Times reported Monday.

A joint commission of officials from the two countries said they plan to write a draft constitution by
mid-November that would be presented to voters for ratification.

Critics say the unification plan, on hold for years, is the work of officials nostalgic for the Soviet
Union. There also are suggestions it is a way to allow Russian President Vladimir Putin to remain
head of state after 2008, when he must step down under the Russian constitution.

Vladimir Pribylovsky, head of the Panorama think tank, told the newspaper the union would not
help Russia decide who should rule after Putin.

"Putin would just get a symbolic job, since he would be a president of a union that doesn't mean
anything.



Source: ScienceDaily LLC; November 1, 2005; http://www.sciencedaily.com/

7. Yekhanurov Acknowledged Lukashenko’s Propagandist Talent and Compared Him to
the Fuhrer

While speaking at the Carnegie Endowment for International Peace in Washington, D.C., Yuri
Yekhanurov, the Ukrainian Prime Minister, mentioned his recent personal meeting with the
Belarusian leader Aleksandr Lukashenko. Yekhanurov called Lukahsenko a talented
propagandist, who knows how to work with the popular masses, and added, “Now | understand
why in the 1930s, German women shouted, ‘I want to have the Fuhrer’s baby!” // Prime-Tass.

[Text translated by the Editors]
Source: Gazeta.Ru; November 1, 2005; http://www.gazeta.ru/

8. Moscow To Open Its Representative Office in Minsk

A representative office of Moscow in Minsk will be located in Osvobozhdenie Street, 8, chief of
the international economic cooperation department of the foreign economic office of the economy
committee of the Minsk city council Vladimir Tishurov has informed.

In accordance with the Russian legislature, any region of Russia can open its representative
office in that region of Belarus it has signed cooperation agreement with. Decision on opening the
office was taken after the mayor’s office of Moscow addressed the Minsk city council with a
request to take a decision by November 15 on allocating a detached building or a land plot for
Moscow’s representative office.

The Moscow administration chose the land plot with a building on it. “Now the Moscow
government has to decide whether it will use the building or will build a new facility. It also should
get determined with the format of the representative office”, Vladimir Tishurov said.

We remind that the talks on opening the representative office of the Russian capital have been
held for a year. The issue was on the agenda of a sitting of the Business Cooperation Council of
Belarus and Moscow on August 18-19 in Gomel. Then the talks were resumed during the first
Belarusian-Russian economic forum September 6-9 in Minsk.

Source: BelTa; October 31, 2005; http://www.belta.by/engnews.nsf

9. 63% of Russians Support Russia-Belarus Unification

63% of Russians support the idea of the unification of Russia and Belarus in any form. This
follows from the results of a public opinion poll, conducted by the Russian Public Opinion Centre
early in October. A total of 1,600 people living in 153 cities and villages of 46 regions, territories
and republics of Russia were polled.

Presenting the results of the public opinion poll, Pavel Lysov, head of the information department
of the Permanent Committee of the Union State, specified that 30% supported the creation of the
Russia-Belarus Union State, 20%favored a looser form of unification, similar to the one that exists
in the European Union, and 13% supported the idea of Belarus becoming an integral part of
Russia.

Lysov added, however, that in 1999 the idea of the creation of the Union State had been
supported by 83% of Russians. “The negative trend is the result of the slowing down of the pace
of the creation of the Union State,” he stressed.

Text revised by the Editors

Source: Itar-Tass; October 28, 2005; http://www.tass.ru/eng



INTERNATIONAL

10. Belarus President Says Sweden and Germany to Blame for His Mistakes

Belarus President Aleksandr Lukashenko said Sweden and Germany should be blamed for
everything that goes wrong in his republic because he used these two countries as models when
setting his political goals.

“‘When | was a young president still, | set up my political objective aimed at building a socially-
oriented economy and | have named the countries that were examples for us. These were
technology-rich Germany and the socially-oriented economy built by the Swedish model,” the
Interfax news agency quoted Lukashenko as saying on Thursday.

“If we are doing something wrong we are not to blame, but rather you, because we have learnt
from you,” Lukashenko said when receiving credentials from newly-appointed Swedish
ambassador.

Lukashenko is often called by media the last European dictator for his authoritarian policy. All
Belarus officials have been banned from entering the countries of the European Union since
2002, together with former Yugoslav president Slobodan Milosevic and Zimbabwean president
Robert Mugabe.

Source: MosNews.Com, November 3, 2005; www.mosnews.com

11. Alexander Lukashenko: Belarus Stands For Stability On European Continent

Belarus has always stood for stability and has been taking an active part in the fight against
destabilizing factors in Europe, Belarusian leader Alexander Lukashenko stated today when
receiving credentials from Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary of Portugal to Russia
and Belarus (on concurrent) Manuel Marcelo Monteiro Curto.

“Belarus has never been a threat to the European continent and other states. We have never
destabilized the situation and will never do it. We are taking an active part in the fight against
destabilizing factors in Europe and realize that a lot depends on us, as we are in the geographical
center and in the focus of attention of the European continent”, Alexander Lukashenko underlined
addressing the diplomat.

Belarus knows well the policy of Portugal in respect to this republic. “Your country has always
taken sensible steps to make Belarus a real member of the European family”, the Belarusian
leader said.

Alexander Lukashenko assured the ambassador he would be rendered necessary assistance to
promote bilateral relations.

The head of the Portuguese diplomatic mission took note of the necessity to expand and
strengthen the economic relations between Belarus and Portugal.

Source: Belarusian Telegraph Agency: November 3, 2005; http.//www.belta.by/engnews.nsf

12. U.S. Urges Belarus To Stop Harassing Local Helsinki Committee
Diplomat says case is part of pattern of harassment against independent press

The United States is calling for the Belarusian authorities to end their continuing harassment of
the Belarus Helsinki Committee, a nongovernmental organization (NGO) that reports on human-
rights violations and monitors elections.



Belarusian authorities are seeking to reopen a case against the Belarus Helsinki Committee
(BHC) on charges of which it has been cleared repeatedly. This effort “makes a mockery of rule-
of-law principles,” U.S. diplomat Bruce Connuck told the Organization for Security and
Cooperation in Europe (OSCE) October 27.

“In the context of the sustained harassment by the authorities of the Belarus Helsinki Committee,
which engages in admirable work to raise awareness of the serious human rights problems in
Belarus, we can only view this latest development as politically motivated,” said Connuck.

In June 2004, the Supreme Economic Court of Belarus dropped all charges against the BHC,
finding that charges of tax evasion were groundless, according to a statement by the U.S.
Embassy in Belarus welcoming the decision at that time.

However, in September 2004, the Belarusian Ministry of Justice filed a lawsuit with the Supreme
Court aimed at closing the Belarus Helsinki Committee. Ambassador Stephan Minikes, the head
of the U.S. Mission to the OSCE at the time, noted that the lawsuit was filed after the BHC
questioned the legality of an upcoming referendum on eliminating presidential term limits.

The BHC was not informed about the exact charges that were filed against it, and ultimately the
Supreme Court returned the case back to the Ministry of Justice “without consideration,”
according to the International Helsinki Federation for Human Rights (IHF).

Nevertheless, the Belarusian authorities are continuing their repressive policies toward
independent NGOs. In October, a protest against the June 2004 court decision that cleared the
Belarus Helsinki Committee of tax evasion charges was prepared by the first deputy chair of the
Supreme Economic Court (SEC).

“The IHF and BHC consider the actions of the first deputy chair of the SEC to be contrary to the
rule of law and to be politically motivated, directed to liquidation of the human rights organization,
which reports about the widespread human rights violations and undertakes monitoring of
election campaigns in Belarus,” according to an IHF news release.

At the OSCE October 27, Connuck, the chargé d'affaires of the U.S. Mission to the OSCE, called
on Belarus “to end its campaign against the Belarus Helsinki Committee and to allow the normal
development of civil society in accordance with OSCE commitments.”

Belarusian attacks against independent media condemned

The campaign by the Belarusian authorities against the BHC has been part of a larger war on the
independent press and all organizations not under strict government control.

Reporters Without Borders repeatedly has denounced Belarusian government attacks on the
independent media, most recently on October 28, when it noted that “17 journalists from the
country’s Polish minority have been arrested in the past three months.”

On October 29, Radio Free Europe/Radio Liberty reported the arrest of 70 members of an
independent election-monitoring group on charges of attending an unauthorized meeting.

In testimony before the Helsinki Commission October 25, Daniel Fried, the assistant secretary of
state for European and Eurasian affairs, said repression in Belarus “has only deepened” in 2005.
“New legal measures aim to silence independent voices, monopolize information, and obstruct all
elements of political opposition and democratization,” he said.

Referring to the Belarusian government’s “cynical contempt for freedom and democracy,” Fried
said it falls further and further behind in realizing its OSCE commitments.

“The regime in Belarus continues to consolidate its monopoly on information,” he said. “It has
intensified its attempt to stifle the besieged independent media. Rather than protecting it, the law



straitjackets free speech. The authorities have suspended newspapers, levied crippling fines, and
brought specious libel suits to chill dissent.”

Concerning NGO'’s, Fried said, “The government of Belarus continues to make it even more
difficult, if not impossible, for NGOs, political parties, independent trade unions, and private
educational institutions to function.”

In short, the harassment of BHC appears part of a larger campaign to crush all dissent in the
former Soviet republic, he concluded.

The Belarus Democracy Act of 2004, which was passed unanimously by both the U.S. House of
Representatives and the U.S. Senate, provides assistance for Belarusian political parties, NGOs
and independent media while prohibiting U.S. government agencies from providing loans and
investment to the Belarus government, except for humanitarian goods.

"At a time when freedom is advancing around the world, Aleksandr Lukashenko and his
government are turning Belarus into a regime of repression in the heart of Europe, its government
isolated from its neighbors and its people isolated from each other," Bush said in a statement
about the act.

Source: Jeffrey Thomas, U.S. Department of State's Bureau of International Information
Programs; November 2, 2005; http.//usinfo.state.gov/

13. Belarus Interested In Cooperation With NATO, Not Membership
Belarus is interested in closer cooperation with NATO, but does not seek to join the organization,
Defense Minister Leonid Maltsev said at a press conference Wednesday.

Maltsev said Belarus was participating in NATO's Partnership for Peace program, but unlike other
nations, it did not view the program as a stepping-stone toward membership.

Joining the trans-Atlantic alliance has never been on the Belarusian agenda, the minister said.
Source: Irina Chumakova, RIA Novosti, November 2, 2005; http.//en.rian.ru

14. Foreign Ministries of Belarus and FRG Discuss Ways To Create Positive Image of
States Abroad

Officials of the foreign ministries of Belarus and Germany have discussed ways to create a
positive image of the two states abroad. In the course of a meeting in Berlin the sides shared their
views concerning the work of structural units of the foreign political departments in the information
sphere. Special attention was devoted to covering of the cooperation between Belarus and
Germany, BelTA was informed by acting head of the information department — spokesman for the
foreign ministry of Belarus Ruslan Esin.

Within the framework of the visit the Belarusian delegation, which was composed of
representatives of the foreign ministry and the national press center, held talks in the federal
department for the press and information and in the editorial offices of the leading German
newspapers.

Source: BelTa; November 1, 2005; http://www.belta.by/engnews.nsf

15. Belarusian KGB Warns of Western "Intervention™

Belarus's security service, known still by the Soviet acronym KGB, accused the West on
Thursday of plotting to undermine President Alexander Lukashenko with tactics that could extend
to direct intervention or terrorism.



Lukashenko, in power in the country of 10 million since 1994, is accused by Western countries of
undermining democracy by cracking down on opponents, squeezing out independent media and
clinging to Soviet-style economics.

He has accused various countries, especially the United States, of interfering in Belarus's affairs
and vowed to cut short any move towards the kind of popular uprisings that overthrew
governments in former Soviet Georgia and Ukraine.

"The main driving force of Western states' intelligence services, notably the United States, is to
destabilize our country," Deputy KGB head Vasily Dementei told a parliamentary debate on
extremism.

"They have clear tactics, up to and including direct intervention. We have seen full mobilization,
including the creation of groups which, when required, can engage in activity to overthrow the
constitutional order by all means of extremist activity which, in the most extreme case, means
terrorism."

He gave no details.

Lukashenko, genuinely popular among many Belarusians, particularly outside the capital, has
accused the United States and European Union of launching an "information war".

He has also alleged that activists are being trained at bases in two countries bordering Belarus --
Poland and Lithuania.

The U.S. administration denounces Lukashenko as "Europe's last dictator" and has allocated $25
million to help the country's relatively small and divided liberal opposition.

The EU is soon to launch radio broadcasts into the country lying between Russia and Poland.
Lukashenko last year won popular approval, in a referendum denounced as fraudulent in the
West, for a constitutional change allowing him to run for a new term in 2006.

The opposition has abandoned its frequent internal disputes and named a single candidate,
independent Alexander Milinkevich, to stand against him.

Source: Reuters AlertNet; October 27, 2005; http.//www.alertnet.org

16. Statement on Belarus Helsinki Commission
As delivered by Chargé d'Affaires Bruce Connuck to the Permanent Council, Vienna

Thank you, Mr. Chairman.

The United States deeply regrets that we are again compelled by the actions of Belarusian
authorities to raise the continuing harassment of the Belarus Helsinki Committee.

We understand that the Deputy Chairman of the Belarusian Supreme Economic Court is
petitioning for the court to overturn its previous rulings clearing the Belarus Helsinki Committee of
certain financial charges.

Re-opening a case against the Belarus Helsinki Committee on charges for which it has been
cleared more than once makes a mockery of rule-of-law principles.

In the context of the sustained harassment by the authorities of the Belarus Helsinki Committee,

which engages in admirable work to raise awareness of the serious human rights problems in
Belarus, we can only view this latest development as politically motivated.

10



We remind the Belarusian Government that, under the 1991 Moscow Document, it committed to
"welcome NGO activities, including, inter alia, observing compliance with CSCE commitments in
the field of the human dimension."

This commitment applies not only to the Belarus Helsinki Committee, but also to many other civil
society organizations that have fallen victim in recent years in Belarus to capricious legal
requirements and spurious court cases.

We call on Belarus to end its campaign against the Belarus Helsinki Committee and to allow the
normal development of civil society in accordance with OSCE commitments.

Thank you, Mr. Chairman.

Source: U.S. Mission to the OSCE; October 27, 2005; http.//www.usosce.rpo.at

HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA

17. The Police Returned Narodnaya Volya's Saturday Issues

On November 3 the police returned Narodnaya Volya's Saturday issues to UCP representatives.
This happened after UCP members showed the contract allowing them to distribute the
newspaper in Belarus for free to the head of Hrodna Region Police Office.

According to UCP members, the main reason for detaining the circulation of Narodnaya Volya
was checking its contents and looking for material that could disgrace the President. Yury
Istomin, a UCP Hrodna affiliate member, informed BAJ about it.

On October 31 a car containing 3400 issues of Narodnaya Volya was detained. There were three
representatives of the United Civil Party Hrodna affiliate in the car. The police claimed that they
would return the issues only after the UCP representatives showed them the invoice on the car
and the contract with the editor giving permission to distribute the newspaper. The police officers
immediately demanded to open the boot and when they saw the issues of Narodnaya Volya they
called for reinforcement from Hrodna. (UCP members think that the reinforcement was waiting
somewhere nearby because police officers arrived a few minutes after the call). The police looked
through the date-line of the newspaper and took pictures of the passenger compartment and the
boot, drew up a report of the check-up and took the UCP members to Hrodna Region Police
Office.Then the detained were released. The police claimed that they would return the issues only
after the UCP representatives showed them the invoice on the car and the contract with the editor
giving permission to distribute the newspaper.

Source: Belarusian Association of Journalists, November 3, 2005; www.baj.ru

18. Svetlana Zavadskaya To Create the Journalists Assistance Fund

Svetlana Zavadskaya, the wife of journalist Dmitry Zavadsky, who was kidnapped five years ago,
is convinced that time is ripe for creating the Dmitry Zavadsky Journalists Assistance Fund in
Belarus.

Zavadskaya explained her decision by saying, “Belarusian independent journalists have to work
in wartime-like conditions. They are intimidated, thrown in prisons, slapped with huge fines,
frequently based on trumped-up charges, kidnapped or killed. And all of this simply because they
are fulfilling their professional duty, trying to provide their people with truthful, independent and
objective information. To speak the truth in the today’s Belarus means to risk you own life.”.

She stressed that it is necessary to devote maximum effort in order to help Belarusian
independent journalists “to survive in today’s difficult conditions.”

11



“This will be the main goal of Dmitry Zavadsky Fund: to help journalists who find themselves in
trouble and their families. Dmitry’s life was taken away because, apparently, he possessed
information that the authorities were highly afraid would become public. | want to try to shield
other journalists and their family members from a similar tragedy. Five years ago | was able to
survive only thanks to such help, including financial help, although the financial support was
coming from outside my country. That’'s why the idea to create similar fund in Belarus was
conceived. Persecution of individual Belarusian journalists makes other member of the writing
brotherhood think twice whether telling the truth today is worth being imprisoned, subjected to a
multimillion fine, or killed for it tomorrow” said Zavadskaya.

She noted that the issue of kidnapped politicians and public figures in Belarus is directly linked to
press freedom. People will be able to find out who is implicated in these crimes only after press
freedom will exist in the country.

“Today we can not bring to every Belarusian citizen the real information about the high-ranking
officials’ participation in prominent individual’s disappearances. Almost no independent
newspapers remain in our country, there is no non-state television, and the official media outlets
do not raise this issue at all. Moreover, not every independent journalist undertakes this topic out
of fear of becoming the next victim of the regime,” Zavadskaya added.

According to Zavadskaya, the Fund will cooperate with “all of those who want to see Belarus
become an independent and democratic country, where the freedom of speech will be not just a
dream but an everyday reality.”

She reminded that for more than five years, the Belarusian authorities have not only failed to
investigate the criminal case of her husband’s kidnapping, but also have obstructed the
investigation.

“They are treating the case of the journalist Veronika Cherkasova’s murder in the same manner. |
believe the authorities will do everything, in order to avoid opening a criminal case regarding the
death of the journalist Vasily Grodnikov. Why answer the multitude of questions from the relatives
and journalists, when it is easier to remain quiet?” concluded Zavadskaya.

[Text translated by the Editors]
Source: AFN; November 3, 2005; http://www.afn.by/

19. Nikita Sasim Demand To Punish the Guilty
Another apply of Nikita Sasim with demand to punish the guilty in the dispersal of street action on
September 16 was sent back.

Action on September 16 dedicated to the sixth anniversary of kidnapping vice-speaker of
Supreme Council Viktar Ganchar and businessman Anatoly Krasouski was brutally dispersed by
riot police. Several participants of the action were wounded. Nikita Sasim spent one week in
hospital with brain concussion.

Earlier his appeal was sent back from the police department. Yesterday Maskouski district court
refused to start proceeding on his appeal. Now Sasim is going to sent appeal to Minsk city court.

Source: ZUBR; November 3, 2005; http.//www.zubr-belarus.com/

20. Andrzej Pisalnik Is Warned Again

On November 2 Hrodna Leninski District Office of Public Prosecutor pronounced an official
warning to Andrzej Pisalnik for "having insulted Belarusian people" in one of his articles. During
his interview to BAJ Andrzej Pisalnik mentioned the fact that his article was published in a foreign
edition.

12



The reason for the warning was Andrzej Pisalnik's article "Aliaksandar Ryhoravich's Poles" that
had been published in # 21 of Glos znad Niemna printed in Poland. Mr.Urublyeuski, the public
prosecutor who signed the warning, considered that this article "disgraced" Belarusian citizens
and the present head of the Union of Poles in Belarus Mr. Luchnik. If the journalist continues
writing articles of this kind the Office of Public Prosecutor will call him to account for it "in
accordance with established procedure”. In the Office of Public Prosecutor Andrzej Pisalnik was
told that his actions may be interpreted as a violation of art. 130 of the Criminal Code.

This has been a second warning pronounced to Andrzej Pisalnik lately: on September 29 he was
warned that it was inadmissible for him to call himself the editor-in-chief of the Union of Poles'
weekly Glos znad Niemna.

Andrzej Pisalnik is already a suspect in one criminal case (together with Andrzej Pachobut he is
suspected of threats directed against the head of Shchuchyn Polish House (art. 185 of the
Criminal Code of RB)).

Andrzej Pisalnik stresses the fact that in the warning Glos znad Niemna is mentioned as "a
newspaper of the Polish Republic": this means that the Office of Public Prosecutor applied
sanctions for an article printed in a foreign edition knowingly.

The journalist is worried about this fact because he works for one more Polish edition -
Rzeczpospolita. "I published articles on many topics that are not approved by Belarusian
authorities in this edition. Still, there has been no warnings yet", - says Andrzej Pisalnik. He thinks
that Belarusian authorities are trying to stop the printing of Glos znad Niemna in Poland because
this newspaper has a great influence on Belarusian Poles.

There were some other people called to account for their statements in foreign mass media - the
head of UCP Anatol Lyabedzka (for taking part in some programmes of "Russia" TV-channel
(namely Zerkalo and Vesti Nedeli), the deputy head of BHC Harry Pahaniajla (for an interview
about political changes in Belarus to a Swedish TV-channel "TV-4").

Source: Belarusian Association of Journalists, November 3, 2005; www.baj.ru

21. Information Ministry Cancelled Registration of Kurjer iz Borisova

On October 24 the Information Ministry of Belarus issued an order to declare invalid the
registration certificate of an independent newspaper Kurjer iz Borisova. The representatives of
the newspaper informed about that the Belarusian Association of Journalists on November 1.
Meanwhile, the founders of the newspaper continue their struggle for their right to exist.

It is said in the order that the registration certificate has been found invalid basing on the decision
of the Economic court of Minsk region of August 22 this year and an abstract of record of a
liquidation commission of the “Press service” society of September 28. The order was signed by
first deputy Information Minister Liliya Ananich.

As we have informed, in August the court sustained a claim of Minsk regional executive
committee to liquidate the “Press-service” which publishes the newspaper Kurjer iz Borisova.
Judge Tamara Benchuk supported the position of the executive committee, and the registration of
the “Press-service” was declared invalid. A liquidation commission was chosen. The enterprise
was to be liquidated before January 1, 2006.

Meanwhile, representatives of the “Press-service” have not addressed all possible instances of
the court to appeal against this decision. One of these days they appealed to the Supreme
Economic Court of Belarus.

Source: Charter97; November 2, 2005; http://www.charter97.org/eng/

13



22. Gomel Authorities Threaten a BelaPAN Correspondent with Canceling Her Journalist
Accreditation

Yauhien Pabalaviets, the Press Secretary of Gomel Regional Executive Committee refused to
inform a BelaPAN News Agency correspondent Alena Paskannaya about the visit of the
Belarusan Foreign Minister Siarhiej Martynau to the region, which took place on October 28,
2005. He told the journalist that her accreditation had been cancelled and that she wasn’t
authorized to work as a correspondent for the News Agency.

Alena Paskannaya asked to provide her with an official document, which would explain the
reasons for accreditation cancellation. Some time later, the Press Secretary phoned the journalist
and told her she would be allowed to enter a restricted list of events only.

The BAJ Monitoring Service learned that the threat stemmed from the Executive Committee
representatives’ discontent with the facts that BelaPAN correspondent publications were re-
printed by Narodnaya Vola.

Text revised by the Editors
Source: Belarusian Association of Journalists, October 31, 2005; www.baj.ru

23. Members of Election Monitoring Group Arrested In Belarus

Police broke up a meeting of an election monitoring group and arrested dozens of members in
what the organization's leader said was an effort to prevent independent observation of next
year's crucial presidential vote in Belarus.

Police entered the movie theater where the organization, Partnership, was meeting Saturday and
arrested some 70 participants on charges of holding a gathering without approval from
authorities, its leader Nikolai Astreiko said. He said the meeting was part of an effort to comply
with a requirement that independent election observer groups register with the Justice Ministry.

The Interior Ministry said police entered the theater because of an alleged bomb threat, but
declined to comment further. A Minsk court on Monday sentenced two Partnership members to
15 days in custody and ordered several others to pay substantial fines.

First elected in 1994, Lukashenko has extended his rule through a series of elections and
referendums that Western observers and government called fraudulent. A year ago, he pushed
through a referendum last November allowing him to run for president an indefinite number of
times, and he has said he will seek a second term in next year's vote. Officials have said it will
likely be held in July.

Source: Pravda.Ru; October 31, 2005; http://newsfromrussia.com/

24. Zubr Coordinator Denied a Right to Go Abroad

A coordinator of the human rights service of the Zubr movement Iryna Toustsik was denied an
exit permit stamp in her passport by the department of Passports and Visas Service of
Kastrychnitski district of Minsk. As said by the human rights activist to the Charter'97 press
center, she had been told by Passports and Visas Service’s representatives that “the KGB (State
Security Committee) has questions to her”.

Iryna Toustsik was offered to come on Wednesday, November 2 and receive her passport.
Meanwhile the KGB is make enquiry, the members of staff of the Passports and Visas Service
said.

The coordinator of the Zubr human rights service links these events to her oppositional activities.

14



Source: ZUBR; October 28, 2005; http://www.zubr-belarus.com/

BUSINESS

25. National Bank Set To Reduce Inflation To Projected Level
The National Bank of Belarus (NBB) has announced that it will continue efforts in the fourth
quarter to reduce inflation and ensure stability of the national currency.

The NBB expects the exchange rate the Russian ruble to be between 74.5 and 76 Belarusian
rubles on January 1, 2006. The US dollar's exchange rate is expected to be between 2,140 and
2,160 rubles.

The NBB Information Office said a strong ruble, economic growth and a favorable foreign
economic situation would enable it to reduce inflation to a projected level and spur positive
changes in terms of competitiveness of export prices.

Source: BelaPAN; November 2, 2005; http.//www.belapan.com

kkkkkhkkhkhkkhkhkhhhkhkhhkhhhkhhkkhhkhhhkhkhhkhkhkhkkkhkhkhhkhkhkkhkkkkhkkkkkkkk

The Belarus Update is a weekly news bulletin of the Belarus Human Rights Support Project of the
International League for Human Rights, www.ilhr.org. The League, now in its 63rd year, is a New

York-based human rights NGO in consultative status with the United Nations, the Council of
Europe, and the International Labor Organization. To send letters to the Editor or to
subscribe/unsubscribe please contact Maria Kabalina at cis@ilhr.org or Olga Tarasov at
otarasov@ilhr.org

The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the
protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale
assault on human rights and the rule of law in Belarus.

kkkkkhkkhkhkhkhkhhhkhkhhkhkhhkhkhkhhkhkhhkhkhkhkhkhkhkkkhkhkhkkhkkhkkhkkhkkhkkkkkhkkk

15



