Belarus Update Vol.8, No. 22

June 9-16, 2005

Edited by Sanwaree Sethi
International League for Human Rights

Table of Contents

I. Domestic

. Belarusian Opposition Politician Sentenced to 1 %2 Years (RFE/RL)

. Closed Belarusian University Reopens in Lithuania (RFE/RL)

Belarus is Once Again Censured by the ILO (Union Network International)
Belarus KGB Probes Terrorists’ Claim of Chernobyl Attack (MosNews)

. Regional

. Georgia-Belarus Relations Hit New Low Over Visa Row (The Messenger)

. Georgia Parliament Puts off Resolution Banning Lukashenko's Entry (ltar-Tass)
lil. International

7. EU Slams Belarus Crackdown (World Peace Herald)

8. U.S. Starts Air Inspections over Russian, Belarus Military Objects (MosNews)

IV. Human Rights & Independent Media

9. Weekly Narodnaya Volya faces ruin after a 47,000-dollar fine for defamation (Reporters
without Borders)

10. Belarus: Punished for Exercising their Right to Freedom of Expression (Amnesty
International)

V. Business

11. Popularity of Ruble Deposits Continues to Grow (BelaPAN)

o= AWN-

DOMESTIC

1. Belarusian Opposition Politician Sentenced to 1 ' Years

A district court in Minsk on 10 June sentenced opposition activist Andrey Klimau to 18 months in
a correctional-labor colony, finding him guilty of disturbing the public peace during an opposition
protest he organized in Minsk on 25 March (see "RFE/RL Newsline," 29 March 2005), RFE/RL's
Belarus Service and Belapan reported. The previous day, Prosecutor Vadzim Paznyak
demanded that Klimau be sentenced to three years in a high-security prison with no right to
amnesty. Klimau admitted his role in organizing the 25 March demonstration but denied the
accusation that the protest impeded traffic and the operation of governmental agencies. Klimau is
facing another trial, as he is accused of defaming President Alyaksandr Lukashenka in three
books and a leaflet. Klimau already spent four years in prison from 1998-2002 on charges of
embezzlement and forgery, which were widely believed to be politically motivated.

Source: RFE/RL; June 10, 2005; www.rferl.org

2. Closed Belarusian University Reopens in Lithuania

The European Humanitarian University (EHU), which was shut down by the Belarusian Education
Ministry in July 2004 (see "RFE/RL Newsline," 29 July 2004), will reopen in Vilnius, RFE/RL's
Belarus Service and Reuters reported on 9 June. "We salute your determination and courage to
work for the future of a democratic and prosperous Belarus from your outpost in Vilnius,"



Lithuanian President Valdas Adamkus said at an EHU inauguration ceremony in the Lithuanian
capital on 9 June. The EHU, which currently has some 600 students, will reportedly receive 1.44
million euros ($1.8 million) from the U.S. State Department and U.S. foundations and 488,000
euros from the EU for the upcoming academic year. The government closed the Minsk-based
EHU, citing violations of its operating license, but President Lukashenka subsequently revealed
that the main motive behind the closure was the fact that the university had trained Western-
oriented students (see "RFE/RL Newsline," 24 September 2004).

Source: RFE/RL; June 10, 2005; www.rferl.org

3. Belarus is Once Again Censured by the ILO

The ILO Committee on the Application of Standards has denounced the persistence of serious
violations of Convention 87 in Belarus, which is threatening the very survival of independent trade
unions in the country. In the conclusions of its debate, the Committee on the Application of
Standards of the International Labour Conference urged the Belarus government to implement all
the recommendations formulated by the Commission of Enquiry, insisting that it must take urgent
steps to ensure that Convention 87 is finally applied in law and in practice and that the
independent unions of the Official Federation of Trade Unions of Belarus are allowed to form and
operate freely, without any more government interference.

The ICFTU welcomed the ILO Committee's decision to include its conclusions in a Special
Paragraph devoted to the totally unacceptable situation still prevailing in Belarus concerning trade
union rights violations.

Notwithstanding, the ICFTU also expressed its "total bewilderment at the election of the Belarus
government to the ILO Governing Body".

"Without wanting to interfere in the free choice of governments to appoint their representatives,
the ICFTU nonetheless considers the election of the government of a country that has been
flouting trade union rights for many years, and that fails to respect its own commitments to fulfil
the recommendations of the Commission of Enquiry, to be shocking. The Belarus government
should have been the first to understand that it is one of the least well-placed to take part in
governing an organisation whose recommendations it refuses to apply," said Guy Ryder, General
Secretary of the ICFTU.

It should not be forgotten that following an official complaint lodged by the workers' delegates
during an International Labour Conference, the ILO had decided in November 2003 to set up a
Commission of Enquiry, the strongest measure this Organisation can take against a Member
State and one which is only deployed for exceptionally serious cases. This action was taken
following the Belarus government's refusal to abide by the recommendations of the ILO
Committee on Freedom of Association, which has been dealing with this case for several years
already. Following a six-month enquiry by the Commission, the ILO had, last October, published
a report confirming each of the charges brought by the international trade union movement
against Lukashenko's government regarding the registration of free trade unions, the meddling of
the State and employers in trade union affairs, the discrimination, harassment and retaliatory
measures levelled against trade unionists, and the arsenal of laws undermining trade unionism
and social dialogue. Based on this report, the ILO had called on the Belarus government to
rapidly implement changes and to comply with a series of important recommendations, most of
which should have been implemented by 1 June 2005 at the latest.

Unfortunately, the ILO Committee on the Application of Standards has noted that the Belarus
government has done nothing to comply with this request. The international trade union
movement sees this as further proof of the Belarus authorities' unwillingness genuinely to work
towards respect for trade union rights, and is thus even more determined to continue with its



already longstanding campaign for effective measures to be taken against the Belarus
government, particularly by the European Union, with a view to convincing it of the need to
respect internationally recognised social standards and fundamental workers' rights.

The ICFTU represents 145 million workers in 233 affiliated organisations in 154 countries and
territories. ICFTU is also a partner in Global Unions: http://www.global-unions.org

For more information, please contact the ICFTU Press Department on +32 2 224 0206 or +32
476 621 018.

Source: Union Network International; June 14, 2005; www.union-network.org

4. Belarus KGB Probes Terrorists’ Claim of Chernobyl Attack

Belarusian security services have set out to establish the origin of a group called the National
Liberation Army, which, according to information available on the Internet, claimed responsibility
for an accident at the Chernobyl nuclear power plant that allegedly occurred in late May.

“We were very alarmed by these rumors, we already have information about where the statement
was put on the Internet from. We are doing all we can to investigate,” First Deputy KGB Chairman
Vasily Dementei told journalists on Thursday.

“It is hard to say how serious the aims of those who distributed this information were,” Dementei
was quoted by the Interfax news agency as saying.

He did not rule out the possibility of information terrorism occurring in Belarus in the future. “The
KGB is generally concerned over the various rumors that have been spread in Belarus in general,
such as an emergency in the Chernobyl station and pricks with AlDS-infected syringes in Brest
and Minsk,” Dementei said.

“All the rumors are unconfirmed, but criminal cases have been opened on them,” Dementei said.

The catastrophe at the Chernobyl nuclear power plant in Ukraine is widely regarded as the worst
in the history of nuclear power generation. 30 people were killed immediately after the fourth
reactor of the plant suffered a catastrophic steam explosion that resulted in a fire, a series of
additional explosions, and nuclear meltdown. Most of the workers who went inside the reactor
after the accident had no protective equipment which led to fatal radiation burns.

The explosion produced a plume of radioactive debris that drifted over parts of the western
USSR, Eastern Europe, and Scandinavia. Large areas of the Ukrainian, Belarusian, and Russian
republics of the USSR were contaminated, resulting in the evacuation and resettlement of roughly
200,000 people.

Source: Mosnews; June 10, 2005; www.mosnews.com

REGIONAL
5. Georgia-Belarus Relations Hit New Low Over Visa Row
Georgian MPs reacted indignantly late last week to reports in the Russian media on June 9 that

the Belarusian government had imposed a special visa regime for Georgian citizens, reports that
were categorically denied in Belarus.



The storm in a teacup followed reports in the Russian media on Thursday citing Belarus
President Alexander Lukashenko's press service as stating that the president had personally
ordered that a new visa regime be introduced to prevent Georgian criminals and illegal
immigrants from infiltrating Russia via Belarus.

Belarusian officials were quick to state that no such decision had in fact been taken, although
Foreign Minister Sergei Martinov admitted that the issue was under consideration.

Martinov said in an interview with the Belarusian state TV channel on June 10 that Lukashenko's
decision on possible enforcement of visa requirements with Georgia was triggered by the threat
of, as he put it, arrival of "revolutionary fighters" in Belarus from Georgia.

"The decision of the President was triggered by objective and understandable facts: it is not a
secret that President Saakashvili, as well as the Georgian Parliament have made statements and
also have decided to dispatch 'revolutionary' fighters [to Belarus], which will, naturally, be followed
by criminal elements. We know about this [scenario] from the experience of other countries," the
Belarus Foreign Minister said as translated by Civil.ge.

"What is the purpose of dispatching these "revolutionary" fighters to Belarus?" he asked. "To
foster calm, dignified and prosperous life of the Belarus people? Definitely not. Apparently there
are other reasons."

"Must the President [of Belarus], as the guarantor of the country's stability, defend the state from
the raids of this kind? Of course he must. That is why, the President instructed the Foreign
Ministry and the law enforcement agencies to look into the situation once again and if there is no
change in the Georgian leadership's policy over dispatching here 'extremists’ of instability, we will,
possibly, recommend the President of Belarus to impose visa requirements with this country,”
Martinov said in the interview which is available at his ministry's website in Russian.

In Georgia, parliamentarians reacted angrily, Chair of the Foreign Affairs Committee Kote
Gabashvili initiating a special draft resolution labeling Lukashenko as a dictator and his decision
as inappropriate. "If Lukashenko thinks that he can stop revolutions by such steps he is very
much mistaken. There will be revolutions as democratic processes cannot be reversed," he said,
as quoted by Rezonansi.

Speaker of Parliament Nino Burjanadze labeled the latest move of the Belarusian administration
as symbolic of its death knell. She proposed that Lukashenko be declared a persona non-gratis in
Georgia, adding, however, that no other Belarusians should face obstacles in entering Georgia.
Chair of the parliamentary committee for European integration David Bakradze, meanwhile,
explained away the reported decision of the president as the result of fear of revolution in the
country.

"Lukashenko wants to control the situation in the country and all individuals who enter it. We don't
have anything against the people of Belarus; we have great sympathy towards them and hope
that they will soon be able to free themselves from this regime which is fairly called the last
dictatorial regime in Europe," Rezonansi quotes him as saying.

Former MP Demur Georkhelidze commented that such a visa regime would have little impact on
Georgia, as while Russia remains Georgia's leading economic partner, Belarus is not a major
economic partner and few Georgian businesses are currently active in the country.

While officials in Minsk stress that no such visa regime has yet been put in place, in Georgia
Parliament is to discuss a resolution responding to the situation on Tuesday.

Source: M. Alkhazashvili; The Messenger; June 13, 2005; www.messenger.com.ge

6. Georgia Parliament Puts off Resolution Banning Lukashenko's Entry



The Georgian parliament decided on Monday to put off the discussion of a draft resolution
banning entry to the country of Belarusian President Alexander Lukashenko, head of the
international affairs committee in the parliament Kote Gabashvili told journalists.

The committee worked out the draft resolution and submitted to parliament for consideration on
June 10. Gabashvili said, “If Belarus suspends the procedure of the introduction of a visa regime
with Georgia then the Georgian parliament will also suspend the consideration of a reply
resolution.”

A number of mass media reported on June 9 with reference to the press service of the Belarusian
president that Lukashenko “has decided to introduce a visa regime with Georgia,” motivating this
step “by the necessity to continue efforts aimed at the intensification of fight against organised
and transnational crime, as well as protection of third countries’ interests in this sphere.”

The Georgian parliament’s foreign affairs committee proposed a reply measure by drafting a
resolution which stated that “the decision of the Belarusian president to unilaterally break the
Bishkek agreement and introduce a visa regime for Georgian citizens is view by MPs as an
inadmissible step from the point of view of international law.

The Georgian parliament considered this “step of Minsk has nothing in common with the wishes
of the Belarusian people and because of that decided to maintain a visa-free entry regime for
Belarusian citizens to Georgia, but to ban the entry to the country to President Lukashenko and
those Belarusian officials who implement the unfriendly for Georgia visa regime introduction
decision.”

On June 11, Belarusian Foreign Minister Sergei Martynov said the Belarusian president “has not
made any decision” on the introduction of a visa regime for Georgian citizens. He said
Lukashenko only “gave the go-ahead to the Foreign Ministry and law enforcement agencies of
Belarus to consider the situation with the visa relations between Belarus and Georgia and if
necessary, to take measures to protect the country’s national security and special stability in the
society.”

Source: Itar-Tass; June 14, 2005; www.itar-tass.com

INTERNATIONAL
7. EU Slams Belarus Crackdown

The European Union Tuesday strongly condemned the recent arrests of opposition leaders in the
former Soviet republic of Belarus.

In a statement worked out by EU foreign ministers, and backed by Ukraine, Turkey and other
neighboring countries, the bloc said it was concerned at the "growing oppression” of opposition
forces, trade unions and independent journalists, and called for the immediate release of political
prisoners.

"The EU sees these actions as attempts by the regime to eliminate potential opponents of
President Lukashenko in the run-up to the forthcoming presidential elections," read the
statement. Elections are slated for 2006 in the communist state that borders EU members



Poland, Lithuania and Latvia.

The Union also said it regretted the increasing use of anti-western language in state-controlled
media and said it was "perturbed by Belarus's isolationist tendencies."

Last month U.S. President George W. Bush described Belarus under Lukashenko as Europe's
"last dictatorship."

Source: World Peace Herald; June 14, 2005; www.wpherald.com

8. U.S. Starts Air Inspections Over Russian, Belarus Military Objects
U.S. inspectors have started flights over Russian and Belarusian military objects.

The flights are being carried out in accordance with the Open Skies Treaty. The United States is
using a modified OS-135 military plane with specialized video and photography devices.

Russia and the United States have agreed to make two to four flights per year over each other’s
military objects and regions of military training. Other parties to the treaty have agreed to make
only one mutual inspection a year.

A source in the Russian Defense Ministry quoted by ITAR-TASS news agency said the foreign
inspectors have already made 12 flights over Russian territory this year, as many as Russian
inspectors have made over the other states’ military objects. The Russian planes being used in
the Open Skies Treaty are the An-305 and Tu-154MLK1. They have specialized optical and air-
photo devices.

The treaty came into force on Jan. 1, 2002, and currently involves 30 states. The treaty
establishes a regime of unarmed aerial observation flights over the entire territory of its
participants. It is designed to enhance mutual understanding and confidence by giving all
participants, regardless of size, a direct role in gathering information about military forces and
activities of concern to them. Open Skies is one of the most wide-ranging international efforts to
date to promote openness and transparency of military forces and activities.

Source: Mosnews; June 15, 2005; www.mosnews.com

HUMAN RIGHTS & INDEPENDENT MEDIA
9. Weekly Narodnaya Volya faces ruin after a 47,000-dollar fine for defamation

Reporters Without Borders reacted with dismay after a judge in Minsk slapped a 47,000-dollar
fine on the country's leading independent newspaper, Narodnaya Volya, tipping it into probable
bankruptcy.

Judge Lyubov Valevich, sitting in the regional Leninksy Court, imposed the heavy fine on the
paper on 14 June 2005 for defaming the leader of the Liberal Democratic Party, Syarhey
Haidukevich. Editor Yossif Syaredzich said he would appeal within ten days.

The newspaper was fined for a 1st March 2005 article headlined, "The Haidukevich letter and the
fax he was sent", revealing that the Liberal Democratic Party, member of the ruling coalition, was
financed by Saddam Hussein's regime.



The worldwide press freedom organisation said the ruling "confirmed the impossibility in Belarus
of publishing any investigation that upset the authorities even if the newspaper has carefully
checked its facts."

"We condemn this decision by the courts leading to the financial ruin of a newspaper that is
essential to pluralism of information in the country. We urge the government to cancel this
swinging fine that threatens the survival of Narodnaya Volya and to stop the repeated sentencing
of the few independent newspapers that try to operate in Belarus".

The offending article included a photocopy of a fax dating from 2002 sent by an Iragi-based
company saying that the Liberal Democratic Party leader owed about one million dollars to Iraq's
oil minister.

The article also included an account written by an interpreter working for the Iraqi foreign ministry
saying that he had helped Haidukevich, during his negotiations with Saddam Hussein's
government. The article was illustrated by a photo showing Haidukevich with the then Iraqi vice-
president with a portrait of Saddam Hussein in the background.

At the trial, former deputy leader of the Liberal Democratic Party, Alexander Rabotai, called by
the defence, confirmed that leading officials in the Iraqi oil ministry had asked him, during a stay
in Iraq, to remind Haidukevich about his debt to them. He revealed that the party had sold two
million barrels of oil in 2001 but had not honoured its agreement with Baghdad to pay 30 cents
commission per barrel.

The court took the view that the article damaged the honour and dignity of Haidukevich and
decided that the fax the paper had published a copy of on 1st March, was a forgery.

Source: Reporters without Borders; June 16, 2005; www.rsf.org

10. Belarus: Punished for Exercising their Right to Freedom of Expression

The clampdown on all forms of opposition to the regime of Alyaksandr Lukashenka in Belarus
continues. In a blatant violation of their right to freedom of expression three more opposition
politicians have been imprisoned to punish them for organizing peaceful protests over the past
two weeks.

Andrei Klimov, Nikolai Statkevich and Pavel Severinets have all been sentenced under Article
342 of the criminal code which outlaws the organizing or participation in public actions that disrupt
public order.

On 10 June Andrei Klimov was sentenced to a year and a half of "restricted Freedom" under
Article 342 of the criminal code for organizing mass protests in Minsk on 25 March 2005. Andrei
Klimov will live in an area outside Minsk under special police surveillance and will perform
"community service". Andrei Klimov was released in the courtroom pending his appeal.
Investigations are still ongoing under another charge against Andrei Klimov for libel against the
president. The date of the court hearing for that charge has yet to be announced.

On 31 May Nikolai Statkevich and Pavel Severinets were sentenced by Minsk Central Distict
Court to three years of corrective labour under Article 342 for organizing protests in Minsk after
the referendum and elections in October 2004. As a result of an amnesty declared in connection
with the 60th anniversary of the Second World War their sentences were automatically reduced to
two years. Nikolai Statkevich is already in detention where he is being held for contempt of court,
because of his refusal to stand up during the trial, and Pavel Severinets remains at liberty
pending an appeal. Nikolai Statkevich has refused to appeal in protest at the injustice of the legal
process. Both men have been under constant pressure from the authorities for their opposition



activities. Nikolai Statkevich, is chair of the social-democratic opposition party, and Pavel
Severinets, is head of the Popular Front youth movement. Amnesty International is concerned
over the increased risks citizens face for criticizing the government of Belarus and it is particularly
alarming that the authorities have chosen to prosecute these three men under the criminal code
as opposed to under the administrative code which carries much lighter sentences. It
demonstrates the increasing intolerance towards any form of criticism or dissent by President
Lukashenka.

Amnesty International considers Nikolai Statkevich to be a prisoner of conscience and demands
his immediate and unconditional release, and asks for the charges against Andrei Klimov and
Pavel Severinets to be dropped. Amnesty International will consider all three men to be prisoners
of conscience if they are imprisoned or if their freedom is restricted under police surveillance.

Background

The demonstrations in October 2004 for which Nikolai Statkevich and Pavel Severinets were
sentenced were held to protest against parliamentary elections and a refererendum that were
held on 17 October. The Belarusian authorities announced that in the referendum more than 77
percent of eligible voters had supported President Lukashenka, who has held power since 1994,
to run for a third consecutive term. Independent observers including those of the OSCE said that
the elections and the referendum fell far short of democratic standards. About 50 demonstrators
were herded onto buses by police with batons and 40 subsequently stood trial. Many including
Pavel Severinets and Nikolai Statkevich were sentenced to administrative detentions of up to 15
days.

On 25 March 2005 up to 2,000 people gathered on October Square in the centre of Minsk to take
part in the Freedom Day demonstration, which lasted approximately four hours. At least 30
people were arrested and a number of the detainees were severely beaten, particularly in police
vans on the way to pre-trial detention centres throughout Minsk. Freedom Day commemorates
the creation on 25 March 1918 of the Belarusian People's Republic (BPR), considered a
forerunner of independent Belarus. It was a short-lived entity, as the Bolsheviks on 1 January
1919 announced the establishment of the Belarusian Soviet Socialist Republic, which later
became part of the Soviet Union. For intelligentsia and a number of opposition parties in Belarus,
Freedom Day is a symbol of national pride, but the authorities do not recognize the date,
reportedly claiming the BPR was created by German occupation forces. Since Belarus gained its
independence in 1991 the date has seen mass-scale protests, which have in past years also
resulted in large-scale detentions.

For further information:

"Belarus: Suppressing the last voices of peaceful dissent” (Al Index: EUR 49/004/2005)

Source: Amnesty International; June 14, 2005; www.amnestyusa.org

BUSINESS

11. Popularity of Ruble Deposits Continues to Grow

According to the press-service of the National Bank of Belarus, bank deposits have increased by
23.1% for national currency and 5.4% for international currency in the January-May period.

Between January and May, Belarusian ruble (Br) bank deposits increased by 540 billion (23.1%),
while foreign currency deposits increased by 38.3 million USD (5.4%). At the beginning of June,
citizens’ deposits in the national currency reached almost 2.9 trillion Br and foreign currency
deposits totaled 751.5 million USD.



The growth in deposits is in large part attributed National Bank interest rate policies. The
National Bank is committed to maintaining favorable savings conditions for Br and increasing the
availability of bank credits for the population and other economic actors.

This year banks introduced new kinds of deposit that are more attractive to the population. For
example “Accumulated” accounts in Br for 3 years receive 18% interest; the “Special” deposit in
Br with differentiated rates depending on the length of the deposit: 3-month deposits receive 16%,
6-month deposits receive 17% and 9-month deposits receive 18% with interest paid monthly
through an ATM; “Bonus” deposits for 1.5 years receive the refinancing rate +2%, with
additionally payments and incremental rate increases of .5% annually, causing the rate to vary
based on the bank scale.

Additionally, banks modified existing deposits by introducing new conditions (automatic extension
of the contracts, free-of charge bank cards, and monthly capitalization of interest through a bank
card transfer, etc.)

Thus, deposit conditions have been maintained, and interest rates, despite their reduction, are
adjusted for inflation and have increased profitability of hard currency. The most favorable
deposits are those with terms longer than one year. This stimulates long-term bank deposits and
increase credit resources to the economy and population.

The National Bank plans to continue to protect deposits in Br from depreciation, while reducing
the cost of credit, thus promoting social and economic development in Belarus.

[Text translated by the editor]

Source: BelaPAN; June 13, 2005; www.naviny.by

kkkkkhkkhkhkkhkhkhhhkhhhkhhhkhhkkhhkhhkhkhkhkhkhkhkkkhkhkhhkhkhkkhkhkkhkkkkkkkk

The Belarus Update is a weekly news bulletin of the Belarus Human Rights Support Project of the
International League for Human Rights, www.ilhr.org. The League, now in its 63rd year, is a New
York-based human rights NGO in consultative status with the United Nations, the Council of
Europe, and the International Labor Organization. To send letters to the Editor or to
subscribe/unsubscribe please contact Sanwaree Sethi at ssethi@ilhr.org.

The Belarus project was established to support Belarusian citizens in making their case for the
protection of civil society before the international community regarding Lukashenko's wholesale
assault on human rights and the rule of law in Belarus.

kkkkkhkkhkhkkhkhkhhhkhkhhkhhhkhhkkhhkhhkhkhkhhkhkhhkhkkkhkhkhhkhkkhkkhkkhkkhkkkkkkkk



